Zenon redivivus : trecerea,oprirea,stationarea si abuzul de utilizare a cailor de acces

scris de Dan Ioan Popp

Zenon a fost un antic philosof grec…Sa luam aminte .Dreptul de trecere (de exemplu pe holul sau casa scarii din bloc) da cumva drept de ocupare continua sau regulata a unora din aceste spatii sau nu ??…De exemplu cineva poate lasa caruciorul pe hol echivalentul a 6 zile din 7 sau poate lasa bicicletele pe scara echivalentul a 5 zile din 7 !! Dar poate ocupa cineva mereu o bancuta sau o bucata de gradina; dar o bucata mare de trotuar sau de strada ?? …Daca legea nu specifica cat timp ai voie sa stationezi pe terenul pe care ai drept de servitute sau cat timp ai voie sa parchezi masina/bicicleta sau cu ce viteza trebuie sa traversezi acel teren., cit timp poti sa stationezi ? Atat timp cat nu blochezi accesul toate aceste drepturi sunt permise ? Referindu-ne la regulile de convietuire sociala, acestea nu sunt incalcate atata timp cat nimeni nu s-a plans ca a fost deranjat de aceasta practica ?…

Cred ca regulile nu sunt facute pentru a constata daca cineva “se plinge sau nu” ca acestea au fost incalcate : daca cineva tipa in timpul noptii ( deranjind vecinii care dormeau) dar nimeni nu depune plingere la politie, nu inseamna ca cel care a tipat nu a incalcat regula ca “linistea trebuie respectata”.

Revenind la dreptul de trecere, nu inseamna ca daca ceilalti utilizatori ai holului sau ai parcului nu au depus o plingere relativ la ocuparea excesiva a unei parti din proprietatea respectiva de catre o anumita persoana, aceasta persoana nu a incalcat regula ; a incalcat-o, dar a ramas neamendat/nepedepsit .

De fapt ,tocmai pe acest dezechilibru de implicare se bazeaza repetarea abuzului celui care stationeaza excesiv : stie ca este ff putin probabil ca unul din ceilalti proprietari ( focusat asupra altor prioritati) va realiza demersurile legale complexe prin care sa fie tras la raspundere pentru ocuparea abuziva ;prin trecerea timpului practica de ocupare devine ca “o a doua natura” .

Aceasta forma de “parazitism” prin care unii folosesc in exces din bunurile celorlalti fara sa ii compenseze poate sa dureze pina cind numarul celor care exploateaza toleranta celorlalti creste mult. Sa presupunem ca in discutie este holul de intrare intr-o vila; sa presupunem ca locuiesc 6 familii din care doar una are un copil sugar care este plimbat cu un carucior ; caruciorul este pus la intrarea holului mereu .Timp de 6 luni ocuparea holului este tolerata de ceilalti; ulterior, din intimplare inca 4 din familii mai au cite un copil sugar, pentru fiecare folosindu-se cite un carucior; in hol nu mai intra decit 3 carucioare si in plus oricine trece pe hol este impiedicat sa foloseasca facil usa pentru acces. In plus, al saselea locatar care este senior si nu are copii , doreste sa poata circula nestingherit pe hol si sa admire arhitectural culorile calde si volumetria holului de primire in vila unde are un apartament achizitionat.Pe de o parte ,cei cinci posesori de caruciore pentru sugari intra in conflict intre ei deoarece nu incap toate carucioarele ,dar pe de alta parte ,toti ii pricinuiesc celui de-al saselea locatar un disconfort si in esenta abuzeaza de utilizarea excesiva a spatiului comun destinat DOAR TRECERII si nu depozitarii/parcarii etc.

Desigur, aceste forme de abuz exemplificate sunt civilizate, stiind ca in tari mai orientale, pe astfel de spatii publice ( in sensul ca pot fi folosite de un numar mare de persoane care au drept de trecere) se pot spala covoare, se poate face o nunta, se poate face foc de tabara sau chiar taia porcu’… Si probabil ca ,in ciuda faptului ca sunt deranjati zeci sau sute de colocatari ai celor care fac astfel de “abuzuri de utilizare/ocupare a spatiilor publice”, nu se fac plingeri catre politie sau autoritati, fapt ce duce la transformarea in OBISNUINTA a comportamentului de abuz de utilizare a spatiilor publice.

Aceasta este una din marile diferente ( vizibile in spatiile urbane: nete/sharp sau aglomerate/crowded) dintre civilizatia occidentala si cea orientala : occidentalii respecta distinct proprietatea lor dar si a celorlalti, iar orientalii pentru ca nu prea au proprietati nu o respecta si tind mereu sa foloseasca ce nu este a lor . Iar in Romania unii sunt mai occidentali si altii mai orientali. Orientali in fapte…

Dar oare cat are dreptul, conform carei legi, sa stationeze un carucior pe un hol de intrare unde proprietarul caruciorului are drept de servitute? Atat timp cat holul nu este blocat si seniorul se poate deplasa pe acel hol, cat timp poate fi stationat caruciorul si trebuie sa fie reglementat acest lucru?

O astfel de interbare arata o atentie data masurarii duratei de timp relativ la ocuparea abuziva a unui spatiu destinat trecerii/traficului ma face sa am o oarecare speranta a unei intelegeri a solutiei adecvate :

– in primul rind, dispozitia de a cuantifica timpul arata o obisnuinta de a avea repere obiective si cuantificate, care sunt contrare bunului plac- puternic subiectiv;

– in al doilea rind, timpul odata masurat , se exprima in cifre care pot fi comparate cu o referinta;

– in al treilea rind, acceptarea unei referinte in rationament , arata faptul ca implicit exista o limita , pe care daca o depasiti rezulta evident cel ce pune intrbarea a comis un delict/abuz/contraventie pe care nu doreste sa o infaptuiasca;

– in al patrulea rind, rezulta ca nu mai este nevoie de un text care sa explice detaliile de pina acum, deoarece de buna voie – prin propria constiinta- cel ce pune intrabarea accepta regulile de raportare detailat descrise pina acum, care exprima in fond un respect acordat drepturilor celorlalti ,pe cai democratice si liber consimtite;

– in al cincelea rind, pare ca este suficienta doar o placheta ( care este un inscris- asa cum este scris sub semnul de circulatie STATIONAREA INTERZISA – maxim 1 ora, sau PARCARE CU PLATA – gratuit primele 15 min) .

In concluzie, utilizarea unui hol sau a unui trotuar sau a unui carosabil cu scopul de a trece/traversa/parcurge este abuziva daca actiunea excede intentiei si destinatiei pentru care a fost creat accesul si se transforma in stationare – care impiedica/ingreuneaza miscarea celorlalti catre propriile lor locatii, trecerea/parcurgerea ,pentru o anumita rigurozitate ,poate avea o durata maxima ce exprima toleranta celorlalti la o eventuala stationare fortuita ( se poate cuantiza la 30 min, sau 1 ora sau….maxim 2 ore !!!! ) pentru ca sa nu existe tentatia de a considera ca un obiect care se deplaseaza suficient de incet este in miscare si nu stationeaza ca in paradoxurile lui Zenon …http://www.scientia.ro/stiinta-la-minut/79-matematica-distractiva/1477-paradoxurile-lui-zenon.html

Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și