Inovațiile în domeniu sunt determinate nu doar de evoluția tehnologiei, ci și de cerințele clienților.
În real-estate-ul autohton, se simte în ultima perioadă un interes tot mai mare pentru dezvoltarea de proiecte cât mai „prietenoase” cu mediul – și, implicit, cu… omul. Trendul este vizibil pe toate segmentele pieței.
Imobiliare.ro a organizat recent, în colaborare cu CTP, dezvoltator internațional de parcuri industriale, un eveniment pe tema inovației în real estate, cu titlul Real Estate&Banking: driving innovation and creating a unique digital experience. Discuțiile au evidențiat rolul noilor tehnologii atât în ceea ce privește construcția de proiecte imobiliare (fie ele rezidențiale, de birouri, de retail sau industriale), cât și în marketingul acestora, cu accent pe utilizarea mediului online pentru impulsionarea vânzărilor.
Cresc standardele în industrial
Deschiderea către „verde” este vizibilă și pe segmentul spațiilor industriale. Potrivit lui Marian Orzu, Head of Leasing & Business Development Department Romania în cadrul CTP, inovațiile în domeniu sunt determinate nu doar de evoluția tehnologiei, ci și de dorința de pliere pe cerințele clienților. „CTP crește foarte mult cu ajutorul chiriașilor din parcurile industriale pe care le avem. Din punct de vedere tehnic, ce aducem noi sunt standarde tehnice mult peste ceea ce există azi în piață și, cumva, la prețul din România”, explică Marian Orzu.
Citește și: Inovația și construcțiile rezidențiale: cum arată locuințele de azi… și de mâine
Un exemplu de ridicare a ștachetei de către companie este dat de grosimea panourilor sandviș folosite pentru închiderea halelor, care ajunge la 15 cm la exterior și 24 cm la acoperiș – în condițiile în care în țara noastră se folosesc grosimi de 8 sau 10 cm. Un alt aspect ține de construcția de hale cu o înălțime utilă de 12 metri, în loc de 10 metri, cum se obișnuiește în general. „De asemenea, în standardul nostru folosim luminatoare LED, în absolut toate parcurile industriale, atât în cele achiziționate, în care investim momentan pentru a le aduce la standardele CTP, cât și în zona clădirilor nou-dezvoltate”, punctează reprezentantul companiei.
Potrivit lui Marian Orzu, deși aceste specificații pot părea minore, ele conduc lucrurile spre conceptul de clădire „verde”, care este tot mai căutat în piață, inclusiv pe segmentul industrial. „Practic, ceea ce încercăm să facem este să scădem cât mai mult costurile operaționale ale clienților noștri, la nivel de consum”, precizează acesta.
Atmosferă de business-park
Un alt aspect al inovației ține de partea de facility management, care țintește să ofere un confort cât mai ridicat chiriașilor. „Încercăm să creăm cadrul necesar unui business-park, dacă putem spune așa, în care oferim chiriașilor și câteva zone de agrement, în care ei să poată să se relaxeze. Acum discutăm și despre ideea de a deschide o clinică în cadrul parcurilor noastre”, notează reprezentantul CTP.
Din punctul de vedere al chiriașilor, mediul de lucru oferit de parcurile industriale este foarte important. O soluție propusă de Rareș Măcinică, Managing Director în cadrul Lagermax AED România, ar fi amenajarea unor zone verzi pe acoperișurile depozitelor. „Aș vedea un interes special în zona de «green». Gradul de poluare într-un parc logistic este foarte ridicat: sunt zeci de camioane, sunt utilaje, sunt tot felul de surse de poluare. Asta aș vedea ca foarte important: partea de soluții de reducere a gradului de poluare, a zgomotului, mai multă lumină în depozite, mai multă verdeață etc.”, detaliază acesta.
Office și retail: de la eficiență economică la calitate
În ceea ce privește dezvoltarea de proiecte office și de retail, în prezent nu mai contează doar eficiența economică, dezvoltatorii (și utilizatorii) concentrându-se foarte mult pe calitatea spațiilor, spune Andrei Lefter, arhitect în cadrul biroului Lef Proiect. Pe fondul concurenței ridicate (față de un necesar foarte acut de astfel de proiecte în trecut), calitatea spațiilor și eficiența în exploatarea acestora face diferența. „Evident că toată lumea se duce spre clădiri de birouri de clasa A, în care există un confort vizavi de lumină, de compartimentări, de circulații, de infrastructură”, punctează Lefter. O tendință interesantă, ce izvorăște din accentul pe experiența utilizatorului, este cea de „digitalizare” a spațiului fizic, prin dotarea cu tehnologii din ce în ce mai performante, mergând chiar până la sisteme de realitate virtuală.
Tot la capitolul inovații, o soluție pusă la dispoziția băncilor, dar și a consumatorilor finali, este Platforma de Executări Silite, dezvoltată de Imobiliare.ro. Concepută ca o secțiune specializată a site-ului, aceasta oferă instituțiilor de credit posibilitatea de a-și promova proprietățile din portofoliu atât către potențialii cumpărători, cât și către agenții imobiliari – totul în baza unui success-fee. Apelând la această soluție de promovare a proprietăților aflate în executare silită, băncile vor putea fi puse în legătură cu 1.250 de agenții imobiliare din România (adică mai mult de 80% din total), cu acoperire în circa 900 de localități din întreaga țară.