Prima impresie a cumpărătorilor este crucială, pentru că aceștia iau decizii bazându-se în mare parte pe factorul emoțional.
Dacă pe lista ta de obiective pentru anul acesta se numără și vânzarea unei case, perioada de iarnă, mai slabă în ceea ce privește cererea din partea clienților, poate fi perfectă pentru a te pune la punct în vederea încheierii unei tranzacții. Din discuția cu Igor Postovanu, broker/owner al agenției Sims Parkman, Imobiliare.ro îți prezintă o listă de recomandări pentru a-ți pregăti casa pentru potențialii cumpărători:
Ce să faci:
Ordine și curățenie:
Prima impresie e crucială în vizionarea unei proprietăți, pentru că oamenii cumpără bazându-se în mare parte pe factorul emoțional. Așadar, casa ar trebui să fie mereu pregătită pentru vizite, iar totul să fie curat și în perfectă ordine. Este foarte important ca locuința să fie bine luminată, fie natural, fie artificial – de aceea, draperiile ar trebui trase, iar toate sursele de lumină să fie perfect funcționale. E indicat ca lucrurile care nu sunt cu adevărat necesare să fie scoase din casă, pentru a evita impresia de supraaglomerare – asta cu atât mai mult dacă e vorba de o proprietate în care nu locuiește nimeni, dar în care sunt depozitate piese de mobilier mai vechi. Aceeași recomandare se aplică și spațiilor de depozitare gen cămară sau debara, care ar trebui să fie eliberate, pentru a pune în evidență spațiul de care dispune locuința.
Mici reparații:
Pentru a evita surprizele neplăcute apărute în timpul vizionării, o locuință scoasă la vânzare ar trebui să se găsească într-o stare de perfectă funcționare. Ca proprietar, ar trebui să te îngrijești de toate micile reparații necesare, cum ar fi schimbarea unei clanțe defecte, repararea unui întrerupător, înlocuirea unui robinet care picură etc. Astfel de operațiuni contribuie semnificativ la crearea unei imagini pozitive în mintea potențialilor cumpărători și nu necesită, de regulă, prea mult timp, bani sau efort.
O nouă zugrăveală:
Un alt lucru pe care îl poți face pentru a-ți pregăti locuința de vânzare este să o zugrăvești – de preferat la începutul sezonului cald. Această recomandare nu este însă una general valabilă. Dacă este vorba de o proprietate veche, nerenovată de zeci de ani, a cărei stare este evidentă pentru potențialul cumpărător, o zugrăveală nu este indicată, pentru că va contrasta cu restul amenajărilor și nu va face decât să creeze impresia că încerci să ascunzi ceva (o defecțiune, o problemă a locuinței), explică Postovanu. Dacă, pe de altă parte, casa se află într-o stare bună, iar celelalte finisaje sunt bine întreținute, un strat nou de vopsea aplicat pe pereți nu va face decât să pună în evidență aceste atuuri.
Ce să nu faci:
Lucrări majore de amenajare:
Deși este important ca locuința pe care vrei să o vinzi să creeze o bună impresie asupra clienților, sunt anumite „îmbunătățiri” la care nu e indicat să te aventurezi. Aici sunt incluse lucrările majore de amenajare, precum înlocuirea gresiei și faianței, a parchetului, a ușilor și ferestrelor sau închiderea balconului. Este adevărat că, odată existente, toate aceste dotări dau o valoare în plus unei proprietăți, facilitând obținerea unui preț mai bun la vânzare. Nu este însă un motiv suficient pentru a demara astfel de lucrări, pentru că investiția în acestea nu se va recupera decât în parte. Dacă investești 10.000 de euro în renovarea unui apartament cu două camere, la prețul de vânzare vei obține probabil un plus de maximum 5.000 de euro, estimează reprezentantul Sims Parkman.
Citește și: Așa NU, dacă vrei să vinzi: 5 lucruri care pun cumpărătorii pe fugă