2011 a fost un an bun pentru piaţa spaţiilor comerciale stradale din Bucureşti, cu preţuri relativ stabile şi cu o cerere crescută pe anumite segmente.
Pe parcursul anului trecut, valorile de închiriere practicate pe marile artere comerciale ale Bucureştiului nu au înregistrat variaţii semnificative faţă de 2010. Potrivit unui raport realizat de compania de consultanţă The Advisers/Knight Frank, bulevardele Magheru şi Nicolae Bălcescu (din zona Romană-Universitate) au rămas cele mai „scumpe” destinaţii pentru retaileri, proprietarii de spaţii comerciale din zonă practicând chirii de 70 de euro pe metru pătrat pe lună. Pe locul al doilea în clasament se situează Calea Victoriei, cu un nivel de 50-60 de euro pe metru pătrat pe lună. Locul al treilea în topul arterelor comerciale de lux ale Bucureştiului este ocupat de Calea Dorobanţilor, unde chiria ajunge la 50 de euro pe metru pătrat pe lună.
Retailerii „de lux” rămân activi
Reprezentanţii The Advisers/Knight Frank arată că, deşi bulevardele ce ocupă prima poziţie în topul celor mai scumpe magazine stradale – Magheru şi Nicolae Bălcescu, se numărau înainte de 2008 printre cele mai căutate străzi pentru deschiderea de magazine, acestea au înregistrat anul trecut un grad mai mare de neocupare, proprietarii întâmpinând dificultăţi în găsirea unor chiriaşi potriviţi. Ca urmare, deşi chiriile s-au menţinut la un nivel relativ stabil, în momentul de faţă există o presiune din partea retailerilor pentru scăderea preţurilor, în special pentru magazinele mai mari de 200-300 de metri pătraţi.
Pe de altă parte însă, ocupanta poziţiei secunde în topul celor mai scumpe artere comerciale ale Capitalei, Calea Victoriei, a beneficiat anul trecut de o cerere crescută, branduri de fashion precum Burberry şi Max Mara deschizând aici magazine. Principalul atu al acestei zone constă în faptul că este considerată un „pol al luxului” în Capitală, ceea ce îi asigură o atractivitate crescută în rândul marilor branduri din domeniul modei.
Operatorii de supermarketuri, pe val
La modul general, anul trecut cei mai activi jucători pe piaţa spaţiilor comerciale stradale au fost operatorii de supermarketuri, precum Mega Image, Carrefour, Lidl şi Billa, care au căutat să-şi consolideze poziţia pe piaţă şi să beneficieze de nivelul mai scăzut al chiriilor. O cerere crescută a venit şi din rândul lanţurilor de farmacii, magazine din zona de food (fast-food-uri, restaurante), în vreme ce băncile şi-au continuat trendul renegocierilor şi relocărilor.
Pe de altă parte, spaţiile comerciale din centrul vechi al Capitalei (foto) au înregistrat de asemenea o cerere crescută în 2011, în special din partea operatorilor de restaurante şi baruri. Nivelul de atractivitate a zonei a fost mai ridicat în a doua parte din 2011, datorită finalizării lucrărilor de infrastructură.