Dacă, în timp, popoarele nord-europene şi-au transformat baia într-un adevărat SPA, în ţara noastră această cameră nu şi-a depăşit încă valoarea pur funcţională.
Când vine vorba de amenajarea locuinţei, o bună parte dintre români au rămas clasici în preferinţele lor, iar aceasta se vede mai ales în… baie. Potrivit reprezentanţilor Kuma România, companie producătoare de lavoare, blaturi şi mobilier pentru băi şi bucătării, clienţii autohtoni optează de regulă pentru un lavoar generos, adânc, alb sau de culoare deschisă, încercând să armonizeze apoi cu acesta cromatica întregii camere. Spre comparaţie, popoarele nord-europene – suedezii, norvegienii, danezii – sunt consideraţi adevăraţi „trend-setteri” în materie de amenajări. Aceştia au depăşit demult caracteristicile pur funcţionale ale băii, transformând-o într-un adevărat SPA. Lavoarul este piesa de rezistenţă a acestei camere şi are forme, culori şi texturi inedite. Se apelează adesea la culori tari, închise, precum negru sau gri, iar ca materiale sunt folosite granitul, quartzul, sticla sau mozaicul. În plus, bolurile de lavoar sunt rectangulare, minimaliste, ajungând la o adâncime minimă de 1,5 cm.
Nordicii îşi înlocuiesc lavoarul o dată la cinci ani
Sub această influenţă, pe piaţa autohtonă se resimte o tendinţă de schimbare. Astfel, cumpărătorii autohtoni renunţă încet la lavoarele albe şi fac treptat o trecere spre culori precum bejul sau maroul. “Observăm că românii sunt dornici să adopte tendinţele internaţionale de design şi credem că vor face şi ei trecerea către minimalism. Şi în ceea ce priveşte texturile obiectelor sanitare se poate observa o schimbare timidă a preferinţelor în ultima perioadă”, subliniază Camelia Olesen, director executiv în cadrul Kuma România. Potrivit acesteia, în următorii ani şi băile românilor vor fi dotate după modelul nordicilor, cu obiecte sanitare în nuanţe de negru sau gri şi chiar din materiale precum quartzul, granitul sau sticla. De asemenea, estimează ea, şi decalajul în ceea ce priveşte înlocuirea lavoarelor se va îngusta în timp – dacă în momentul de faţă nordicii fac astfel de lucrări de renovare o dată la cinci ani, românii optează pentru o astfel de schimbare o dată la 30 de ani.
Atenţie sporită pentru bucătărie
Când vine vorba de renovarea bucătăriei, diferenţele dintre români şi nordici nu mai sunt atât de mari. Astfel, ambele categorii de clienţi sunt dispuşi să aloce pentru aceasta o bună parte din bugetul alocat amenajării întregii case, deoarece bucătăria reprezintă locul unde întreaga familie se reuneşte. “Tendinţele sunt pentru un mobilier de bucătărie modern, cu linii minimaliste. De asemenea, românii preferă modelele moderne, cu mânere ascunse, din paleta de culori alb şi crem. Un alt trend în amenajarea bucătăriei este aspectul clasic – provensal, caracterizat de acel aer vintage oferit de combinaţia dintre lemnul de mesteacăn şi cel de stejar“, spune Camelia Olesen.
Citeşte şi: Îţi doreşti o bucătărie nonconformistă sau o baie ca de hotel? Iată câteva idei de amenajare