Deşi în unele ţări europene vânzările au mers mai prost decât în 2010, ţara noastră a fost pe plus la acest capitol.
În mod tradiţional, perioada sărbătorilor de iarnă este poate cea mai favorabilă pentru retaileri. Aceştia reuşesc chiar să înregistreze rezultate în creştere de la an la an, în ciuda perioadei economice dificile. Potrivit unui raport realizat de compania de consultanţă CBRE, în perioada octombrie-decembrie 2011 volumul vânzărilor în comerţul cu amănuntul din România a crescut cu aproximativ 3,5% faţă de aceeaşi perioadă din 2010. Spre comparaţie, la nivelul celor 27 de state membre ale Uniunii Europene (UE) a fost consemnată doar o creştere uşoară, de 0,1%. „În 2011, luna decembrie a fost de departe cea mai bună perioadă din întregul an din punctul de vedere al vânzărilor, mai ales pentru produsele din gama echipamentelor electrice şi electrocasnice, dar şi pentru alcool, jucării şi produse alimentare, cu atât mai mult dacă acestea au fost subiectul unor oferte speciale. Retailerii au înregistrat, de asemenea, majorări ale cifrelor de afaceri în ultimul trimestru din 2011, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2010, în contextul creşterii consumului cu aproximativ 2-3%, potrivit datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistică şi Studii Economice”, subliniază Luiza Moraru, director al departamentului de retail din cadrul CBRE România.
Italia şi Bulgaria, pe minus
Retailerii nu au consemnat vânzări în creştere de la an la an în toate ţările membre UE. Spre exemplu, Italia a resimţit un declin de 10% faţă de anul anterior. Pe de altă parte însă, ţările din Europa Centrală şi de Est s-au înscris aproape în unanimitate pe un trend ascendent. Polonia s-a aflat în vârful clasamentului, cu o creştere a volumului vânzărilor de aproximativ 8,6% în perioada octombrie-decembrie 2011. Pe de altă parte, Bulgaria este singura ţară din Europa Centrală şi de Est care a înregistrat o scădere a vânzărilor, de până la 2,5% comparativ cu anul anterior.