În prima parte a acestui an, tarifele practicate de proprietari au crescut uşor în zonele aglomerate ale Capitalei.
Chiar dacă piaţa spaţiilor comerciale stradale nu a scăpat neatinsă de efectele crizei economice, anul ce se apropie de sfârşit a confirmat semnalele de stabilizare ce începuseră să se facă simţite încă din 2010. Daniel Nistor (foto), account manager în cadrul departmentului de retail al CBRE, spune că, din a doua jumătate a anului trecut, în Capitală s-a înregistrat o creştere a cererii din partea comercianţilor de tip discount (în principal alimentari), precum şi o revigorare a expansiunii cazinourilor şi chiar a unor lanţuri de farmacii. De asemenea, un avans consistent al cererii de spaţii comerciale stradale a avut loc în centrul vechi din Bucureşti, atractiv mai ales pentru operatorii de restaurante, cafenele şi pub-uri. „Volumul tranzacţiilor de închiriere a crescut în prima jumătate a anului comparativ cu 2010 (cu 10-20%), însă s-a stabilizat în a doua parte, atenţia comercianţilor concetrându-se pe centrele comerciale. Acest proces a determinat o stabilizare a chiriilor şi chiar mici creşteri (de 10%) în zonele foarte aglomerate”, notează Nistor.
Zona centrală, pol de dezvoltare pentru retaileri
În contextul unei evoluţii pozitive pe parcursul lui 2011, o întrebare firească este care sunt perspectivele acestui segment anul viitor. „Chiar pe fondul unei evoluţii pozitive a consumului, considerăm că nu vor exista modificări relevante la nivelul chiriilor spaţiilor stradale”, este de părere reprezentantul CBRE. Asta pentru că, în ciuda unui uşor avans al gradului de ocupare pe acest segment, structura cererii nu se va modifica. În plus, va exista aceeaşi preocupare a retailerilor pentru sustenabilitate, fapt ce va limita posibilităţile proprietarilor de a creşte foarte mult chiriile.
În momentul de faţă, cele mai căutate spaţii comerciale la nivelul Capitalei sunt cele care beneficiază de avantajul amplasamentului în zona centrală – între Piaţa Romană şi Piaţa Unirii, pe Lipscani şi Calea Victoriei (aici sunt activi în mod special comercianţii de pe segmentul de fashion de lux). Datorită cererii crescute din partea retailerilor, gradul de ocupare în aceste zone ajunge la 90-95%. La polul opus se situează spaţiile de la parterul blocurilor din zonele periferice ale oraşului, unde gradul de ocupare poate coborî chiar sub 10%.
„Înainte de 2008, principalii jucători pe piaţa spaţiilor comerciale stradale erau din domeniul serviciilor (bănci, farmacii, cazinouri); cererea era cu mult peste oferta de spaţii disponibile, ceea ce a dus la stabilirea unor chirii-record, atât în Bucureşti, cât şi în provincie. Aceste chirii ar fi făcut oricum imposibilă expansiunea pe stradă a altor domenii de activitate, costurile nefiind sustenabile.
Criza a determinat însă un proces în lanţ care a avut ca rezultat stoparea expansiunii serviciilor mai sus menţionate, ba chiar restrângerea activităţii, prin închiderea unor spaţii, iar impactul asupra chiriilor a fost unul devastator, reducerile fiind semnificative”.
Daniel Nistor, Account Manager în cadrul departmentului de retail al CBRE
Citeşte şi Chiriile din centrul vechi recuperează declinul din perioada de criză