În perioada de recesiune, lucrările de renovare au fost “de bază” pentru mulţi jucători din această piaţă.
Pentru producătorii din construcţii care nu au fost angrenaţi în lucrări publice de amploare, ultimii ani au fost cu adevărat un test de supravieţuire şi de adaptare la noul context al crizei. Aceasta i-a făcut pe mulţi să se concentreze pe o nişă poate puţin luată în considerare în perioada de boom a pieţei imobiliare, atunci când proiecte noi – rezidenţiale, dar nu numai – răsăreau de la o zi la alta. „Renovările sunt lucrările care au susţinut constant piaţa în ultimii ani. Proiectele noi au fost rare şi de dimensiuni reduse. Comenzile din această direcţie au presupus construcţia unor locuinţe individuale, piscine sau mici blocuri de locuinţe, dar acestea nu au avut un volum considerabil, care să influenţeze mult evoluţia pieţei pe care activăm”, spune Daniel Guzu, proprietarul şi managerul companiei producătoare de materiale de construcţii Duraziv. Potrivit acestuia, pe parcursul lui 2012, o pondere covârşitoare – 90% – din produsele de finisaj comercializate de Duraziv au vizat lucrări de renovare, doar restul de 10% mergând spre proiecte noi.
În opinia lui Guzu, preponderenţa celui dintâi tip de lucrări se va menţine şi anul viitor, în absenţa unor ansambluri rezidenţiale de mari dimensiuni; totuşi, ar putea avea loc o creştere a ponderii vânzărilor către proiecte noi, în special în ultima parte a lui 2013. Speranţa managerului Duraziv într-o revigorare a pieţei rezidenţiale din Capitală pentru anul viitor nu este nefondată. Asta pentru că investitori prezenţi pe piaţa românească încă din perioada de boom se arată dispuşi să (re)înceapă lucrările la proiecte de amploare din zona Capitalei, chiar dacă dezvoltarea acestora va avea loc pe etape, în funcţie de evoluţia vânzărilor. Aici poţi vedea mai multe detalii.
Interes crescut pentru produsele de calitate
Dincolo de amânarea multor proiecte imobiliare şi, implicit, reducerea activităţii din construcţii, criza a avut şi efecte pozitive. Unul dintre acestea este schimbarea comportamentului de cumpărare al clienţilor. Pe de o parte, tot mai multe firme au început să solicite sisteme complete de termoizolaţii, hidroizolaţii sau placări. Există însă o diferenţă şi în ceea ce priveşte calitatea materialelor solicitate. „Comenzile către proiecte noi au avut mai multe particularităţi. În primul rând, în această direcţie a crescut interesul pentru produsele speciale. Sunt solicitaţi adezivii de clasă superioară şi cu performanţe ridicate, precum şi produsele dedicate sistemelor de hidroizolaţie. Acestea din urmă sunt foarte cerute datorită faptului că sunt mortare uşor de aplicat şi au performanţe superioare altor produse din această categorie”, explică proprietarul Duraziv.
Cu ce îşi renovează românii casele
Cât despre preferinţele utilizatorilor finali în materie de produse pentru finisaje, pot fi distinse două categorii. „În primul rând, a existat o cerere foarte mare pentru produse foarte ieftine, factorul calitate fiind de multe ori omis. De asemenea însă, a existat şi o categorie de clienţi foarte atenţi la calităţile şi caracteristicile produselor achiziţionate”, spune Daniel Guzu. Potrivit acestuia, compania pe care o conduce şi-a concentrat creşterea tocmai pe această a doua categorie de clienţi. Cel mai bine vândute produse către proiectele de renovare în 2012 au rămas adezivii pentru polistiren, tencuielile decorative, gleturile, adezivii pentru placări şi vopselele lavabile.