Lanţul de magazine de tip discount Kaufland a deschis anul acesta cele mai multe unităţi comerciale.
Singurul segment al pieţei de retail ce pare să prospere în ciuda perioadei de recesiune este cel al magazinelor de tip „big box” (hipermarketuri şi unităţi de tipul do-it-yourself – DIY). Astfel, potrivit unui studiu de piaţă realizat de Colliers International, în prima jumătate a acestui an la nivel naţional au fost livrate 14 unităţi de acest tip, faţă de 20 de magazine pe întregul parcurs al lui 2009.
Campioni la capitolul deschideri au fost lanţul Kaufland, cu şapte magazine de tip discount deschise în primul semestru al lui 2010, şi Dedeman, cu trei noi unităţi. De asemenea, arată reprezentanţii Colliers, marile hipermarketuri şi lanţuri de DIY pot acum să se extindă şi să îşi consolideze poziţia pe piaţă, dată fiind scăderea aşteptărilor de profitabilitate a dezvoltatorilor. În acest context, segmentul big boxurilor va continua să fie liderul expansiunii pe piaţa de retail. Având în vedere că lanţurile de acest tip şi-au continuat achiziţiile de terenuri în ultimii ani, este de aşteptat ca numărul de noi unităţi comerciale să crească în următorii doi ani, mai ales pe domeniul alimentar.
Se duce inerţia dezvoltărilor de malluri
La polul opus, segmentul centrelor comerciale resimte din plin efectele perioadei de recesiune. Astfel, în prima jumătate a acestui an au fost finalizate doar două centre comerciale (Sun Plaza în Bucureşti şi Atrium în Arad), cu o suprafaţă închiriabilă totală de 109.500 de metri pătraţi. „Acest număr redus de livrări vine după trei ani record în ceea ce priveşte deschiderile de centre comerciale. În această perioadă stocul de spaţii comerciale moderne a crescut în medie cu peste 250.000 mp/an. Acest fenomen demonstrează că inerţia dezvoltărilor din timpul anilor de boom şi-a pierdut din intensitate, ceea ce va duce la o încetinire din ce în ce mai accentuată a expansiunii stocului de spaţii comerciale”, se arată în studiul Colliers. La nivel naţional, în iulie, stocul naţional de spaţii comerciale moderne a ajuns la 1,32 de milioane de metri pătraţi. Rata de neocupare a centrelor comerciale din ţară a crescut de la 12% la sfârşitul anului trecut, la 15% în iunie 2010. Având în vedere semnarea unor contracte importante de închiriere pentru marile malluri din Bucureşti şi alte oraşe ale ţării, rata de neocupare se va diminua în viitorul apropiat, anticipează reprezentanţii Colliers.