Rentabilitatea vânzării unei proprietăţi în actualele condiţii de piaţă este o întrebare care îi preocupă pe micii proprietari şi pe investitorii instituţionali deopotrivă.
O bună parte dintre care au făcut bani din imobiliare în perioada de dinainte de criză – fie ei dezvoltatori, investitori mai mici sau mai mari sau pur şi simplu intermediari – au avut, cel mai adesea, obiective pe termen scurt. Scopul acestora era de a dezvolta sau achiziţiona rapid o proprietate, doar pentru a o (re)vinde cu un profit substanţial într-un răstimp la fel de scurt. Venirea crizei a dat însă peste cap planurile celor care sperau să obţină câştiguri spectaculoase peste noapte. Trendul de continuă scădere a preţurilor i-a făcut pe aceştia să-şi revizuiască strategiile şi să-şi seteze noi obiective. Jucătorii care s-au menţinut pe piaţă în ultimii mai bine de trei ani sunt cei care au acceptat să treacă de la o viziune pe termen scurt a businessului la una pe termen mediu sau chiar lung.
Închirierea înseamnă flux de numerar
În acest context, (re)vânzarea nu mai este întotdeauna cel mai bun răspuns pentru valorificarea unei investiţii. În mod firesc, o întrebare care acum îi preocupă deopotrivă pe investitorii instituţionali şi pe micii proprietari sună cam aşa: „Cât de rentabil este să vinzi azi o proprietate – şi, mai ales, o locuinţă?”. Strategia aplicată de unul dintre cei mai mari investitori de portofoliu din rezidenţialul românesc poate fi utilă în căutarea unui răspuns.
Astfel, reprezentanţii companiei de origine canadiană Benevo spun că, în momentul de faţă, circa 80% dintre cele aproximativ 300 de apartamente noi finalizate pe care le deţine sunt destinate închirierii, iar restul sunt orientate spre vânzare. „Pe termen mediu, Benevo se va concentra pe închirieri. Un prim argument ţine de natura activităţii. Investiţiile imobiliare sunt investiţii pe termen lung. Un alt argument constă în faptul că afacerile de închirieri sunt afaceri de flux de numerar. În vremuri dificile, aceasta înseamnă flux de numerar pozitiv”, explică Daniela Iosif, marketing & business development manager în cadrul Benevo the Homes Store.
Plus de 1.000 de apartamente până la finalul lui 2013
Focusul pe închirieri în detrimentul vânzărilor este valabil nu doar pentru portofoliul actual al companiei, ci şi pentru locuinţele care urmează să fie achiziţionate. „Strategia este achiziţia de proprietăţi în zone care pe termen lung vor avea o rată de apreciere pozitivă şi închirierea acestora”, notează reprezentanta companiei. Dacă pe parcursul anului trecut Benevo a achiziţionat 122 de apartamente în cadrul ansamblului rezidenţial Cosmopolis (tranzacţia de achiziţie a 64 dintre acestea fiind anunţată în noiembrie 2011), oficialii companiei estimează că, până la sfârşitul lui 2013, vor cumpăra încă 1.000 de unităţi locative. Mai concret, pe parcursul lui 2012 ar trebui achiziţionate încă aproximativ 600 de apartamente noi, restul de 400 urmând a li se adăuga în 2013. „Stadiul actual al discuţiilor ne îndreptăţeşte să credem că până la sfârşitul lui 2012 portofoliul actual se va tripla”, spune Daniela Iosif.
În ceea ce priveşte profilul ansamblurilor rezidenţiale vizate pentru achiziţie, reprezentanta companiei spune că nu există un tipar anume, ci că Benevo are mai degrabă în vedere diversificarea portofoliul actual de locuinţe, din punctul de vedere al preţurilor, localizării, dar şi al conceptului.
Citeşte şi Revin achiziţiile “la pachet”? Benevo cumpără 64 de unităţi în Cosmopolis