Pentru ca instalația de încălzire să funcționeze în parametri optimi, utilizatorii trebuie să țină cont de câteva „trucuri”.
Revizia anuală și verificarea tehnică obligatorie, ce trebuie efectuată o dată la doi ani, sunt operațiuni ce asigură un grad ridicat de eficiență energetică a sistemului de încălzire, reducând, totodată, semnificativ riscul apariției unor defecțiuni. Cu toate acestea, datele Ariston Thermo România relevă că mai puțin de 10% dintre români fac revizia tehnică anuală a centralelor termice – riscând, astfel, ca echipamentele să nu funcționeze la parametri optimi, să aibă un randament mai mic și un consum mai mare de combustibil.
„Mulți proprietari uită că centralele termice sunt echipamente care funcționează zilnic și că au nevoie de întreținere periodică pentru a funcționa eficient și cât mai mult timp. Revizia tehnică, operațiune care în mod normal durează aproximativ 1,5-2 ore, reduce semnificativ riscul apariției unor defecțiuni neprevăzute și poate prelungi cu câțiva ani durata de viață a echipamentului, dacă este realizată anual.”
Cătălin Drăguleanu, Country Manager Ariston Thermo România
Avantajele unei revizii tehnice anuale
Potrivit reprezentanților Ariston Thermo, o centrală care nu funcționează la parametri optimi produce mai puțină energie termică și apă caldă menajeră. De asemenea, ocazionalele erori se pot transforma în timp în defecțiuni care necesită intervenții costisitoare sau care pot impune chiar înlocuirea centralei. „Pentru a proteja investiția în confortul familiei și pentru a evita costurile suplimentare, Ariston Thermo România recomandă ca revizia tehnică să fie realizată anual. Dacă această operațiune nu este efectuată anual, se poate pierde avantajul oferit de garanția extinsă a echipamentului. Important de menționat este și faptul că o centrală care nu a beneficiat de revizii anuale va avea în timp un nivel mai redus de eficiență și un consum mai mare de combustibil. Prin mentenanță constantă, proprietarul centralei se asigură că ține costurile sub control”, precizează oficialii companiei.
Revizia tehnică trebuie efectuată de către personalul unui centru service autorizat, tehnicienii urmând a verifica schimbătorul de căldură, reglajele de ardere, dar și filtrele de apă rece și încălzire, înlocuind, dacă este cazul, anumite piese. Doar centrele de service autorizate pot asigura asistență specializată și intervenții cu piese de schimb originale. „Operațiunile de întreținere sunt necesare, inclusiv pentru modelele de ultimă generație, deoarece funcționarea acestora depinde și de agenți precum gazul, aerul, energia electrică sau agentul termic. Atunci când revizia nu este realizată anual, pot apărea depuneri, magnetită sau reziduuri în centrală, iar schimbătorul de căldură pierde din eficiență, respectiv putere. După o folosire intensă în timpul sezonului rece, tehnicienii observă că centrala termică pierde din putere, ceea ce înseamnă că produce o cantitate mai mică de apă încălzită”, subliniază reprezentanții Ariston Thermo.
Citește și:
De câți bani ai nevoie pentru a-ți instala o centrală termică? Principalele criterii de selecție
OBLIGATORIE: Verificarea tehnică periodică, la fiecare doi ani
Centrele de service recomandă ca revizia să aibă loc după ieșirea din sezonul rece, în lunile de primăvară și vară, după ce echipamentul a fost folosit la capacitate maximă, și să fie evitată programarea acestei operațiuni toamna și iarna, când este vârf de sezon pentru montarea centralelor noi. În funcție de oraș și centrul de service, costul unei revizii tehnice poate varia între 150 și 250 de lei.
Alături de revizia tehnică, proprietarii sunt obligați, prin lege, să realizeze, o dată la doi ani, verificarea tehnică periodică (VTP) a centralei, procedură ce trebuie asigurată de către o firmă de service cu autorizaţie din partea Inspecției de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat (ISCIR). Prin verificarea tehnică periodică este evaluată funcţionarea corectă şi sigură a echipamentului. Nu în ultimul rând, este important de ştiut că distribuitorul de gaze verifică periodic valabilitatea VTP-ului.
Ariston Thermo România dispune de o reţea extinsă de parteneri de service, ce include peste 250 de centre la nivel național. În fiecare an, compania derulează programe intensive de pregătire şi acreditare pentru tehnicienii de service, pentru ca aceştia să fie la curent cu noile tehnologii şi produse, dar şi pentru a menţine standardele ridicate ale serviciilor oferite.
Reducerea temperaturii și termostatele „inteligente” cresc eficiența energetică
Potrivit reprezentanților Ariston Thermo, achiziționarea unei centrale termice cu un grad ridicat de eficiență energetică reprezintă doar primul pas pe drumul spre un consum sustenabil. La fel de important este ca centrala să fie exploatată la parametri optimi. Astfel, în timpul sezonului rece, reducerea cu 1°C a temperaturii din încăpere poate genera economii de energie de până la 5%, în funcție de tipul de centrală instalat. „Chiar dacă românii preferă o temperatură mai ridicată în locuință decât media europeană pe parcursul sezonului rece, recomandarea specialiștilor este ca temperatura ambientală să fie de aprox. 20°C – 22°C, aceasta fiind considerată, în general, optimă, atât în ceea ce privește consumul sustenabil de energie, cât și sănătatea. Un reglaj optim al temperaturii se obține prin montarea unui termostat de ambient. Deși poate părea contraintuitiv, este de evitat închiderea completă a instalației de încălzit atunci când locuința nu este ocupată, pentru că repornirea acesteia va consuma mai multă energie pentru încălzirea camerelor reci”, explică oficialii companiei.
Cu ajutorul conexiunii WiFi și a aplicațiilor de pe telefonul mobil, noile termostate „inteligente” permit controlul de la distanță a temperaturii ambientale și apei calde, dar și programarea centralei în funcție de programul personal al utilizatorului.
Citește și:
Sistemele smart home, tot mai în vogă. Care sunt funcțiile cele mai căutate de către români
„Accesoriile pentru controlul personalizat al temperaturii aerului și apei vor deveni indispensabile pentru consumatorii care caută să eficientizeze consumul de energie și să își gestioneze cât mai bine timpul personal. Astăzi vedem o evoluție promițătoare pe segmentul termostatelor, mai exact pe cel al termostatelor inteligente controlate de la distanță prin aplicații pe telefonul mobil. Observăm că în ultimii ani clienții aleg tot mai des modele de termostat cu radio frecvență, dintre acestea în jur de 10% sunt modele smart.”
Cătălin Drăguleanu, Country Manager Ariston Thermo România
O piață de 2,6 milioane de utilizatori
Potrivit estimărilor companiei, numărul total de centrale instalate la nivel național se ridică la aproximativ 2,6 milioane de unităţi, o pondere de aproximativ 40% din total fiind reprezentată de centralele în condensare. Pe primele locuri în clasamentul orașelor cu cele mai ridicate rate de instalare a centralelor în condensare, de peste 90%, se situează Baia Mare, Satu Mare, Bistrița, Alba Iulia și Zalău, acestea fiind și orașe total debranșate de la încălzirea centralizată. „Pe regiuni, constatăm că ponderea cea mai ridicată a centralelor în condensare se regăsește în Transilvania și Banat, motivată și de ratele ridicate de înlocuire a vechilor echipamente. Construcțiile de locuințe din aceste zone au susținut de asemenea cererea pentru echipamentele cu eficiență energetică ridicată”, arată Cătălin Drăguleanu, Country Manager în cadrul Ariston Thermo România.
Investiția într-o centrală termică în condensare se ridică la aproximativ 3.200 de lei (inclusiv TVA), sumă ce va fi amortizată în timp datorită eficienței energetice a noii generații de echipamente.