Românii n-au renunțat la cumpărături: aproape o treime dintre retaileri au avut vânzări similare sau mai mari în T3 2020 față de 2019, în ciuda scăderii traficului în magazine

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare
Publicat pe: 9 Noiembrie 2020, Ultima actualizare: 07 August 2024
Sursă foto: Pixabay.com

Evoluția celor doi indicatori relevă că, deși merg mai rar în magazine, consumatorii sunt dispuși să cheltuiască mai mult într-o singură „vizită”.

Deși retailul a fost unul dintre cele mai afectate segmente ale pieței imobiliare, în contextul închiderii centrelor comerciale în timpul stării de urgență, un sondaj realizat de Colliers International relevă că, în unele cazuri, consumul depășește acum nivelul înregistrat înainte de epidemia de Covid-19 – deși într-o structură diferită. Astfel, 27% dintre respondenți au declarat că vânzările din perioada iulie-septembrie au crescut sau au rămas la un nivel similar celor din aceeași perioadă a anului trecut, în ciuda tendinței de scădere a traficului din centrele comerciale. „Toți jucătorii din retail, care au și vânzări online, se așteaptă ca acest canal să genereze un procent mai mare din cifra de afaceri în 2020 comparativ cu 2019, un sfert dintre respondenți estimând creșteri chiar și de peste 50%”, subliniază reprezentanții companiei de consultanță. Sondajul a fost derulat în rândul a peste 40 de chiriași și proprietari din sectorul autohton de retail.

Citește și:
Revenire peste așteptări pentru segmentul imobiliar cel mai afectat de situația din domeniul sanitar

Colliers: Marile centre comerciale au făcut investiții de peste jumătate de milion de euro ca să se pregătească pentru redeschiderea din 15 iunie

Parcurile de ratil, mai puțin afectate

Pentru majoritatea respondenților (85%), traficul din magazine a fost mai mic în al treilea trimestru comparativ cu aceeași perioadă din 2019, unii raportând scăderi și de 40% în ceea ce privește numărul de clienți care au intrat în magazine în ultimele luni. Pe de altă parte, 15% dintre respondenți, cu activitate în principal în domenii precum alimentație, discount sau decorațiuni interioare, au observat fie o creștere, fie o menținere la un nivel constant a acestui indicator comparativ cu perioada similară din 2019.

Din comparația cifrelor de vânzări cu cele privitoare la trafic reiese că, deși mai puțini oameni intră în centrele comerciale, ei cheltuiesc acum mai mult într-o sesiune de cumpărături decât înainte. Retailerii prezenți mai degrabă în proiecte de tipul parcurilor de retail au fost mai puțin afectați, reușind să mențină traficul și vânzările la un nivel mai ridicat.

Ca urmare a stării de urgență, când centrele comerciale au fost închise, 42% dintre retaileri se așteaptă ca cifra de afaceri pentru anul în curs să fie mai mică decât în 2019, variația estimată fiind cuprinsă între 30% și 50%. „Cu toate acestea, există și categorii de retaileri care au fost mai puțin afectați și se așteaptă ca volumul total al vânzărilor să crească în 2020, precum cei din zona de retail alimentar (hipermarketuri/supermarketuri), bricolaj, decorațiuni pentru casă sau articole sportive”, notează reprezentanții Colliers.

Citește și:
Primele nouă luni din 2020, un record al ultimilor zece ani în materie de investiții imobiliare. Cum „simt piața” investitorii

Trei sferturi dintre investitorii în terenuri au încheiat sau se așteaptă să încheie tranzacții în 2020

Mediul online, pariul momentului

În general vorbind, companiile caută canale alternative pentru a-și crește vânzările, iar rezultatele sondajului realizat de companie arată că unul din doi retaileri dorește să își sporească prezența online. De remarcat este că doar 10% dintre respondenți și-ar dori să-și reducă prezența în mediul offline, majoritatea concentrându-se pe o combinație între serviciile din magazin și cele online. De asemenea, majoritatea retailerilor cu planuri de expansiune intenționează să-și extindă prezența în parcurile de retail și în centrele comerciale dominante.

„Dinamica vânzărilor online este destul de impresionantă: cel puțin una din patru companii cu prezență online se așteaptă la o creștere a vânzărilor de cel puțin 50% prin acest canal. În general, retailerii de fashion se numără printre cei mai susceptibili să se aștepte la creșteri accentuate ale vânzărilor online, dar asta nu înseamnă că alte sectoare rămân în urmă. Mai mult, diversitatea va fi probabil noua tendință, întrucât retailerii și proprietarii de spații de retail își pot direcționa interesul către proiectele bazate pe proximitate sau către parcuri de retail și, într-o oarecare măsură, către retailul stradal. Per ansamblu, următorii câțiva ani vor fi cu siguranță interesanți și, cel mai probabil, vom vedea noi concepte de magazine și/sau noi moduri de operare după adaptarea la noua realitate.”

Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency, Colliers International

 

Citește și:
„Radiografia” unui segment imobiliar care a avut de câștigat de pe urma Covid-19: din 2015 încoace s-a triplat, iar noul deceniu e în măsură să susțină o creștere puternică

Percepția proprietarilor și chiriașilor asupra ocupării spațiilor de birouri în perioada următoare

Ponderea retailerilor care se așteaptă la un impact limitat asupra veniturilor lor din vânzările online (mai puțin de 5% din cifra totală de afaceri) este de 36%, în vreme ce 30% dintre respondenți speră ca mediul online să genereze cel puțin 20% din veniturile lor (față de 21% într-un sondaj similar desfășurat de Colliers la începutul acestui an).

Evoluția chiriilor, sub semnul întrebării

La capitolul chirii, majoritatea chiriașilor din spațiile de retail se așteaptă la o scădere anul viitor – ceea ce ar putea sugera, potrivit reprezentanților companiei, că aceștia „speră la o modalitate prin care să împartă efectele acestui an dificil cu proprietarii de spații de retail și să primească sprijin până când vânzările și traficul vor reveni la normal”. Per ansamblu, doi din trei respondenți se așteaptă ca afacerile lor să revină la un nivel satisfăcător până la sfârșitul anului 2021.

Pe de altă parte, aproape 90% din proprietarii de spații de retail se așteaptă ca veniturile să rămână constante sau chiar să crească în 2021, pe fondul menținerii operațiunilor pe tot parcursul anului și scăderii numărului de retaileri care ar avea nevoie, pe termen scurt, de reducerea chiriei.

Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
România, printre țările din ECE care au încheiat anul pe plus la capitolul investiții imobiliare

Deși în primul semestru volumul achizițiilor s-a situat sub nivelul din 2020, piața a recuperat puternic în a doua jumătate a anului. România, Polonia și Slovacia sunt țările din...

citește mai departe
În contextul pandemiei, parcurile de retail au avut de câștigat în fața mallurilor

Mallurile au resimțit efectele închiderii magazinelor cu produse neesențiale, dar și a restaurantelor și cinematografelor. Parcurile de retail din România s-au dovedit a fi mult mai reziliente în timpul...

citește mai departe
Cum au mers tranzacțiile de investiții în active imobiliare în primul trimestru din 2021

Deși în perioada analizată a fost consemnată o scădere comparativ cu perioada similară a anului anterior, specialiștii se așteaptă la o intensificare a activității în perioada următoare. Potrivit celui...

citește mai departe
În cadrul ansamblului Dimri Residence va fi finalizată o clădire mixtă, de retail și birouri, în vara lui 2021

Imobilul va avea o suprafață de 7.000 de metri pătrați, peste 40% dintre spațiile comerciale disponibile aflându-se în discuții în vederea închirierii. Dezvoltatorul imobiliar Dimri Construction & Development, de...

citește mai departe
Dezvoltatorii se extind și în județele care duceau lipsă de proiecte comerciale moderne. Parcurile de retail, „pariul” momentului

În ciuda epidemiei de Covid-19, capitalele de județ sunt atractive pentru investitorii în proiecte de retail, datorită potențialului lor economic. Cel mai recent raport de piață realizat de compania...

citește mai departe