Potrivit Gfk România, anul acesta gradul de încredere a populaţiei asupra economiei şi finanţelor personale a atins cea mai mare valoare de la debutul crizei încoace.
Deşi economia ţării traversează încă o perioadă dificilă, în rândul populaţiei se simte un uşor val de optimism. Potrivit GfK România, în luna mai 2012, indicele de încredere a populaţiei măsurat în cadrul celui mai recent studiu Barometrul de Încredere a Consumatorului a atins cea mai mare valoare de la debutul crizei încoace. “Ca de obicei, în perioada campaniilor electorale din ultimii ani, promisiunile oamenilor politici au un efect foarte convingător asupra românilor, iar aceasta se traduce în creşterea indicatorului de încredere”, explică Andi Dumitrescu, director general al GfK România.
Optimismul general al românilor se răsfrânge şi asupra perspectivelor acestora de a avea o locuinţă proprie în viitorul apropiat. Astfel, 6% dintre cei chestionaţi au declarat că vor să-şi cumpere sau să-şi construiască o casă în următoarea perioadă. Luată în sine, această pondere rămâne una scăzută, însă ea este semnificativ mai ridicată comparativ cu toamna trecută, când doar 3% dintre respondenţi se gândeau să facă un asemenea pas. În perioada de recesiune, un grad mai mare de încredere a populaţiei în ceea ce priveşte posibilităţile sale de achiziţie a unei locuinţe a fost atins în aprilie 2010; la vremea respectivă, ponderea românilor care doreau să devină proprietari se ridica la 9%.
Imaginea asupra economiei, subiectivă
Studiile realizate de Gfk arată că percepţia românilor nu este întotdeauna conformă cu realitatea. Astfel, dacă anul trecut 80% dintre cei chestionaţi nu credeau că economia ţării merge bine, în prezent acest procent a scăzut la 65%, doi din zece români sperând chiar într-o îndreptare a situaţiei economice în următoarea perioadă. Această părere a prins contur în contextul în care, începând cu primul trimestru al acestui an, România a intrat din nou pe un trend economic descendent, după două trimestre consecutive de scădere a Produsului Intern Brut (PIB) – -0,2% în T4 2011 şi -0,1% în T1 2012. În mod paradoxal, anul trecut, când economia ţării s-a situat oficial pe o pantă crescătoare (au fost înregistrate patru trimestre consecutive de creştere, din T4 2010 până în T3 2011, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică), percepţia populaţiei asupra acesteia a fost una preponderent negativă.
Renovarea casei, un proiect care nu se lasă oprit de criză
Şi în ceea ce priveşte intenţia de a derula lucrări de renovare sau reamenajare a locuinţei se poate observa o creştere a încrederii populaţiei, potrivit datelor Gfk. Astfel, 18% dintre cei chestionaţi spun că vor să investească în îmbunătăţirea locuinţei, comparativ cu o pondere de 15% consemnată în toamna anului trecut. De altfel, după cum o recunosc şi producătorii din sectorul construcţiilor, renovările au dat un impuls important afacerilor generate de segmentul rezidenţial în ultimii ani. Spre exemplu, compania de origine finlandeză Ruukki, care a înregistrat anul trecut cele mai bune rezultate pe divizia de acoperişuri de la debutul crizei încoace, spune că principalul motor al acestei creşteri a fost constituit tocmai de lucrările de renovare, care au reprezentat aproximativ 80% din vânzări.