Cel puțin parțial, „obiecțiile” clienților reflectă gradul incipient de dezvoltare a pieței autohtone.
În calitate de vânzător, un „ingredient” absolut necesar pentru încheierea unei tranzacții imobiliare de succes este deschiderea la nevoile și dorințele potențialului cumpărător. Îți vine să crezi sau nu, această atenție nu este (sau nu ar trebui să fie) limitată strict la perioada de negociere, de dinainte de semnarea actelor.
De ce? În primul rând, pentru că un client mulțumit de alegerea făcută are toate șansele să te recomande apropiaților săi (inclusiv pe plan profesional) și să apeleze din nou la tine în cazul unei viitoare nevoi imobiliare – aspect foarte important dacă ai la vânzare (sau închiriere) nu una, ci mai multe proprietăți. În al doilea rând, un grad ridicat de satisfacție în rândul clienților contribuie la formarea unei imagini pozitive despre piață per ansamblu, facilitând încheierea tranzacțiilor într-un climat de încredere reciprocă.
Bugetul redus cere compromisuri
Potrivit estimărilor RE/MAX România, în țara noastră doar trei din zece clienți se declară în totalitate mulțumiți de locuința recent achiziționată (apartament sau casă). „Obiecțiile” acestora țin atât de gradul incipient de dezvoltare a pieței autohtone (inclusiv la capitolul infrastructură și facilități), cât și de discrepanța între nevoi/dorințe și buget. Printre acestea se numără aspecte precum distanța față de centrul orașului, lipsa unui parc în apropiere, numărul insuficient de locuri de parcare în jurul blocului respectiv sau lipsa unei guri de metrou.
„Față de media Europei, în România noii proprietari de locuințe sunt în special tineri, programul guvernamental Prima Casă având o contribuție semnificativă în acest sens. Totuși, nu toți sunt pe deplin mulțumiți de alegerea făcută, majoritatea optând pentru o locuință în ansamblurile rezidențiale noi dezvoltate în zone mai îndepărtate de centrul orașului, doar pentru a se încadra în bugetul de care dispun.”
Răzvan Cuc, Președinte RE/MAX România
Citește și: Cumpărarea unei locuințe la români, între vis și compromis!
Pe aceeași linie cu grecii, italienii, francezii și spaniolii
Spre comparație, la nivel european, circa 80% dintre proaspeții proprietari de apartamente și case (cu vârste cuprinse între 20 și 59 de ani) consideră că au luat decizia potrivită, relevă un studiu derulat de RE/MAX Europe. Pe primele locuri în clasamentul țărilor cu cel mai mare grad de satisfacție cu privire la achiziția făcută se situează Austria și Elveția, acestea fiind urmate de Suedia, Olanda și Marea Britanie – state în care majoritatea clienților se declară mulțumiți sau foarte mulțumiți de alegerea făcută. În top urmează noii proprietari din Finlanda, Portugalia, Germania, Slovacia și Turcia, cu un grad de satisfacție de 34%-41%. România se numără printre ultimele țări din clasament, alături de Grecia, Cehia, Italia, Polonia, Franța și Spania, unde cumpărătorii s-au declarat mulțumiți doar în proporție de 30%-32%.