Performanţele economice slabe fac ca ţara noastră să pălească în comparaţie cu alte pieţe ce-şi revin mai rapid după recesiune.
Unul dintre factorii ce promite să susţină dezvoltarea pieţei autohtone este cererea crescută de spaţii comerciale moderne venită din partea retailerilor internaţionali. O analiză realizată la nivel global aruncă însă umbre de îndoială asupra stabilităţii acestei cereri. Potrivit unui raport al firmei de consultanţă AT Kearney, în 2011 România nu se mai regăseşte în topul 30 al celor mai atractive pieţe emergente atractive pentru retailerii internaţionali. Spre comparaţie, anul trecut, ţara noastră se situa pe locul 28 în acelaşi clasament. Motivaţia din spatele scăderii atractivităţii României pe plan internaţional ar fi, în cele din urmă, puterea scăzută de cumpărare a românilor, reflectată de situaţia economică a ţării. „Europa de Est este o regiune diversă, în care mai multe pieţe au ieşit din top, din cauza ratelor reduse de creştere a segmentului de retail, dar şi a produsului intern brut, comparativ cu America Latină, Orientul Mijlociu sau Asia”, explică autorii raportului. Performanţele economice înregistrate de România par să justifice explicaţia consultanţilor AT Kearney. Astfel, deşi teoretic ţara noastră a ieşit din recesiune, creşterea înregistrată de PIB în ultimele două trimestre este considerată a fi încă una redusă.
Mergem în direcţia bună, dar avem un drum lung înainte
Carmen Ravon, senior retail negotiator în cadrul King Sturge (companie ce a fost recent achiziţionată de Jones Lang LaSalle), recunoaşte că, în 2009 şi 2010 s-a simţit foarte acut o scădere a interesului retailerilor internaţionali pentru ţara noastră. Ea spune că, în cadrul celui mai mare târg de retail din Europa, desfăşurat anual la Cannes – MAPIC, retailerii nu erau foarte interesaţi de intrarea pe piaţa românească, Polonia fiind punctul major de interes în acest sens. “Totuşi, intrarea pe piaţă a H&M, care a ocupat spaţii în principalele centre comerciale, a Leroy Merlin – care va deschide primul magazin din România în cadrul Colosseum, dar şi a mărcilor de lux Emporio Armani şi Gucci arată că ne îndreptăm în direcţia cea bună, dar mai avem drum de parcurs”, subliniază Ravon. Aceasta spune că interesul comercianţilor internaţionali se îndreaptă în special pentru Bucureşti, dar şi pentru alte oraşe din ţară, precum Cluj, Timişoara, Ploieşti, Galaţi. „Cunosc retaileri internaţionali care doresc să se dezvolte de exemplu în Bucureşti şi nu au spaţiu în mallurile vizate. Din fericire, piaţa nu este încă saturată, cel puţin dacă luăm în considerare numărul de metri pătraţi de retail modern la mia de locuitori – 105 de metri pătraţi, faţă de media europeană, de 240 metri pătraţi la o mie de locuitori”, subliniază Carmen Ravon. Totuşi, recunoaşte ea, aceste cifre trebuie să fie întotdeauna corelate cu puterea de cumpărare şi cu rata şomajului specifice diferitelor zone ele ţării.
Potenţial şi pe lux, şi pe segmentul preţurilor mici
Loc de creştere pe piaţa de retail există fără îndoială. Potrivit unui studiu realizat recent de CB Richard Ellis (CBRE), din punctul de vedere al prezenţei retailerilor internaţionali, România se clasa pe locul 33, dintr-un total de 73 de ţări analizate. Pe segmentul de lux, spre exemplu, doar 7% din brandurile prezente la nivel global s-au extins şi în România, ceea ce arată că piaţa autohtonă oferă un potenţial important de creştere, spun reprezentanţii CBRE. “Ne uităm însă cu foarte mare nerăbdare şi către alte mărci pe care le aşteptăm – cum ar fi TK Maxx sau Primark, care sunt foarte competitivi din punctul de vedere al preţurilor şi vor avea un aport foarte important pe piaţa de retail românească – pentru a vedea o diferenţiere reală între malluri din punctul de vedere al mărcilor”, adaugă reprezentanta King Sturge/Jones Lang LaSalle.
Brazilia şi China, pieţe-gigant, în care PIB creşte alert
Anul acesta, în topul pieţelor cele mai atractive pentru retaileri se situează Brazilia, urmată fiind de Uruguay, Chile, India şi Kuweit. Deţinătoarea primului loc în clasament în 2010, China, a căzut în 2011 pe locul al şaselea. America de Sud a înregistrat cel mai mare avans în clasament, în contextul unei creşteri cu 6% a Produsului Intern Brut. Brazilia ocupă prima poziţie, având o creştere estimată a PIB de 5% în următorii câţiva ani. Această ţară are o populaţie numeroasă, majoritar urbană şi a înregistrat o creştere semnificativă a vânzărilor de retail. Pe de altă parte, China continuă să fie o piaţă „fierbinte”, după ce a înregistrat un avans de 10,3% al PIB anul trecut, se arată în studiul AT Kearney.
ROU.RO
Un articol incurajator. Este bine ca am iesit din recesiune, Romania este o tara in care puterea de cumparare nu a murit. Cu pasi mici avem sanse mari sa ne ridicam iarasi la nivelul de trai pe care il aveam in 2006-2007