Romania nu are o standardizare unanim recunoscuta pentru clasificarea cladirilor de birouri, iar raportarile se fac la normele internationale, spun reprezentantii companiilor imobiliare, citati de NewsIn.
Potrivit normelor internationale, o cladire poate fi incadrata in clasa A numai daca are o locatie centrala sau ultracentrala, o suprafata totala de minim 10.000 de metri patrati si amenajari moderne, la nivel occidental, inaltimea pe nivel mai mare de 2,7 metri sau climatizare prin ventiloconvectori cu patru tei.
In Bucuresti sunt mai putin de zece cladiri care corespund acestor criterii.
Printre cele mai cunoscute se numara Charles de Gaulle Plaza, Europe House, America House, BRD Tower.
“Locatia constituie un factor important in clasificarea unui centru de afaceri.
Putine cladiri de birouri din Capitala se bucura in acelasi timp de o locatie care sa le includa in clasa A, ca si de facilitati tehnice pe masura”, explica Lori Collin, senior consultant la firma de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle.
In Bucuresti, cele mai exclusiviste locatii de inchiriat sunt in prezent Piata Charles de Gaulle si Piata Victoriei, Piata Romana, Universitate si Unirii, urmate de zona de nord a orasului, situata intre Piata Presei Libere si Aeroportul Baneasa.
Cele mai mici chirii pentru cladirile de birouri se regasesc in zona de est a orasului, Republica – Theodor Pallady.
“Locatia continua sa primeze in stabilirea chiriei unui imobil de birouri, devansand factori precum calitatea finisajelor si dotarilor si determinand o valoare a chiriei in medie cu pana la 20% mai ridicata”, a declarat Sebastian Dragomir, manager in cadrul CBRE Eurisko.
De asemenea, legat de calitatea spatiilor si dotarilor, acesta sustine ca, in Romania, suprafata care ar trebui sa revina fiecarui om care lucreaza intr-o cladire de birouri este in medie de 12 metri patrati, un numar scazut comparativ cu alte tari europene, dar satisfacator in ceea ce priveste costurile de intretinere si confortul angajatului.
Totodata, suprafata variaza si in functie de tipul afacerii: suprafete mai mari pentru fiecare angajat in sediile centrale si suprafete mai mici in sucursale, ajungand pana la 6-8 mp per angajat.
In general, locatiile ultracentrale si marile centre de afaceri gazduiesc sedii centrale, in timp ce locatiile descentralizate sunt rezervate activitatilor de back-office”, mentioneaza Lori Collin.
Legat de locurile de parcare aferente centrelor de afaceri, expertii imobiliari considera ca problema acestora se acutizeza, in special in cazul locatiilor centrale si chiar semicentrale.
Inainte constructorul avea obligatia ca la 100 mp utili sa asigure un loc de parcare, insa reglementarile actuale, aliniate standardelor internationale, stabilesc ca la 60 mp trebuie sa existe un loc de parcare, ceea ce duce la cresterea costurilor de constructie prin necesitatea includerii parcarilor subterane pe mai multe niveluri.
In acest moment, cea mai mare parcare subterana din Romania, adaptata tuturor standardelor internationale, este detinuta de Charles de Gaulle Plaza.
Parcarea are cinci niveluri, cu o capacitate de 350 de autovehicule.
In topul cladirilor de birouri ce au fost prevazute cu suficiente locuri de parcare urmeaza America House si Premium Point, fiecare cu o parcare subterana pe trei niveluri.
Articol preluat de pe bloombiz.ro