Revine România în vizorul investitorilor străini?

scris de Adriana Lefter in categoria Ştirea zilei
Publicat pe: 25 Februarie 2011, Ultima actualizare: 25 Februarie 2011

Cele mai atractive sunt proiectele de retail, dar şi clădirile de birouri. Raritatea proprietăţilor de calitate poate fi o piedică pentru achiziţii.

După o perioadă bună de timp în care România s-a reîntors la statutul de Cenuşăreasă la capitolul investiţii, consultanţii imobiliari sunt acum de părere că piaţa autohtonă redevine atractivă. “Cu o oarecare întârziere faţă de principalele pieţe europene, cu precădere datorită rigidităţii sistemului bancar, România dă semne de intrare într-o perioadă «fierbinte», mai ales pentru proprietăţile prime din sectoarele de retail şi birouri”, subliniază Bogdan Sergentu, şeful departamentului de evaluară şi consultanţă din cadrul DTZ Echinox. Potrivit estimărilor companiei, anul acesta investiţiile în proprietăţi comerciale ar putea ajunge la un volum de 400-500 milioane de euro, ceea ce ar reprezenta un avans de 30-60% faţă de 2010. În condiţiile în care anul trecut centrul atenţiei a fost reprezentat de proiectele de retail, în 2011 lista activelor atractive pentru investiţii va fi completată de clădirile de birouri.

Unul dintre obstacolele în calea achiziţiilor de proprietăţi comerciale ar fi raritatea proprietăţilor de calitate pe piaţa autohtonă. „Deşi ţara noastră prezintă potenţial din ce în ce mai mare pentru investiţii şi oportunităţi reale ca tranzacţiile să se concretizeze, piaţa rămâne subţire, cu un număr limitat de proprietăţi prime disponibile pentru investiţii”, explică Sergentu.

Pieţele dezvoltate oferă mai puţine oportunităţi
Evoluţia atractivităţii pieţei autohtone contrastează cu cea a pieţei europene per ansamblu. Potrivit indicatorului Fair Value Index calculat de DTZ (pentru a măsura oportunităţile de investiţii), în ultimul trimestru al anului trecut Europa a ajuns la un nivel de 40, faţă de un scor de 55 înregistrat în trimestrul perecedent. Acest declin indică o scădere clară a oportunităţilor de investiţie la nivelul continentului. Cele mai afectate de această tendinţă descendentă sunt pieţele mature, dezvoltate, pe fondul comprimării randamentelor şi creşterii chiriilor pentru proprietăţile comerciale. „Numeroase pieţe importante din Europa prezintă acum un potenţial mai mic pentru investitori, pe fondul ajustării preţurilor, fapt ce reflectă stadiul de recuperare al acestor pieţe”, se arată în raportul de piaţă realizat de DTZ. Spre exemplu, pieţele de birouri din Londra şi regiunea West End a capitalei britanice au căzut de la stadiul de pieţe „fierbinţi” la cel de pieţe „calde”. În acelaşi timp, piaţa spaţiilor office din centrul Parisului este considerată „rece” acum, chiar dacă cu doar un trimestru în urmă primise calificativul de „caldă”.

Moscova – momentul potrivit pentru achiziţii
La polul opus se situează ţările aflate în curs de dezvoltare, pe care scăderea drastică a preţurilor le readuce în atenţia investitorilor. „La nivelul actual al preţurilor, locaţii din afara centrului tradiţional al Europei, cum ar fi Moscova şi Praga, prezintă numeroase oportunităţi de cumpărare. Piaţa de birouri din Moscova a fost afectată semnificativ de criză şi oferă în prezent perspective pentru o creştere a nivelului chiriilor şi o comprimare a randamentelor, pe măsură ce piaţa îşi revine”, subliniază Magali Marton, şeful departamentului de cercetare al DTZ pe Europa Centrală, Orientul Mijlociu şi Africa. Pe de altă parte, în contextul unei creşteri economice susţinute, Germania este singura ţară cu un scor general îmbunătăţit în trimestrul al patrulea al anului trecut. Astfel, toate pieţele germane sunt clasificate fie „calde”, fie fierbinţi.

În ceea ce priveşte perspectivele de investiţie la nivelul segmentelor comerciale ale pieţei imobiliare, sectorul office a înregistrat cel mai mare declin al Fair Value Index. În ultimul trimestru al anului trecut, acest indicator a ajuns la un nivel de 25, faţă de 46 în cel precedent. Pe de altă parte, sectorul de retail şi cel industrial sunt atractive încă, cu scoruri de 52, respectiv 54. Specialiştii DTZ estimează că în perioada 2011-2015 cel din urmă segment va atinge cel mai ridicat nivel al randamentelor – 8,4%.

Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
În contextul pandemiei, parcurile de retail au avut de câștigat în fața mallurilor

Mallurile au resimțit efectele închiderii magazinelor cu produse neesențiale, dar și a restaurantelor și cinematografelor. Parcurile de retail din România s-au dovedit a fi mult mai reziliente în timpul...

citește mai departe
În cadrul ansamblului Dimri Residence va fi finalizată o clădire mixtă, de retail și birouri, în vara lui 2021

Imobilul va avea o suprafață de 7.000 de metri pătrați, peste 40% dintre spațiile comerciale disponibile aflându-se în discuții în vederea închirierii. Dezvoltatorul imobiliar Dimri Construction & Development, de...

citește mai departe
Dezvoltatorii se extind și în județele care duceau lipsă de proiecte comerciale moderne. Parcurile de retail, „pariul” momentului

În ciuda epidemiei de Covid-19, capitalele de județ sunt atractive pentru investitorii în proiecte de retail, datorită potențialului lor economic. Cel mai recent raport de piață realizat de compania...

citește mai departe
Românii n-au renunțat la cumpărături: aproape o treime dintre retaileri au avut vânzări similare sau mai mari în T3 2020 față de 2019, în ciuda scăderii traficului în magazine

Evoluția celor doi indicatori relevă că, deși merg mai rar în magazine, consumatorii sunt dispuși să cheltuiască mai mult într-o singură „vizită”. Deși retailul a fost unul dintre cele...

citește mai departe
Cele mai recente livrări de pe piața de retail. La cât ajunge stocul autohton de asemenea spații

Potrivit reprezentanților Cushman & Wakefield Echinox, piața de profil prezintă în continuare potențial de dezvoltare. În urma celor mai recente livrări de centre comerciale, stocul de retail modern din...

citește mai departe