Revenire peste așteptări pentru segmentul imobiliar cel mai afectat de situația din domeniul sanitar

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare, Ştirea zilei
Publicat pe: 11 August 2020, Ultima actualizare: 07 August 2024

Până în momentul de față, vânzările consemnate pe această piață au înregistrat o recuperare destul de abruptă, în formă de V.

Dată fiind închiderea centrelor comerciale în perioada stării de urgență, jucătorii de pe piața de retail au fost cei mai afectați de măsurile luate pentru gestionarea epidemiei de COVID-19. Cu toate acestea, revenirea din ultimele luni a fost peste așteptările inițiale ale celor mai mulți jucători din piață, relevă cel mai recent raport de piață al Colliers Internațional, ce analizează evoluția pieței în primul semestru din 2020.

Citește și:
Colliers: Volumul investițiilor imobiliare din România s-a majorat în primul semestru din 2020, în ciuda pandemiei. Investitorii caută în continuare terenuri, inclusiv pentru proiecte rezidențiale

Astfel, după redeschiderea din luna iunie, traficul din malluri a revenit, treptat, la 80% din nivelurile normale pentru această perioadă a anului, pe baza informațiilor primite de consultanții Colliers de la proprietarii importanți de centre comerciale. De asemenea, în unele parcuri de retail, în special în anumite părți ale țării, vânzările se situează deja peste nivelurile din 2019. „Indicatorii Google de mobilitate la nivelul Capitalei arată că traficul din toate zonele de retail și de divertisment este cu aproximativ 25% sub indicele de referință stabilit pe baza cifrelor din primele două luni ale anului, perioadă care tinde să fie mult mai aglomerată decât lunile de vară, când oamenii merg mai degrabă în concediu decât la cumpărături”, subliniază reprezentanții companiei de consultanță.

Trei sferturi din declinul pe martie și aprilie, recuperat

Revenirea abruptă, în formă de V, a consumului a continuat puternic în iunie, vânzările din retail recuperând trei sferturi din declinul înregistrat în martie și aprilie și revenind, per ansamblu, pe plus. Asta în ciuda faptului că, pe anumite segmente (cum ar fi restaurantele și cafenelele sau zona de fashion) vânzările s-au situat, în primul semestru, chiar la jumătate comparativ cu perioada similară a anului trecut – ceea ce arată, potrivit oficialilor Colliers, că intențiile de cumpărare nu au revenit pe deplin la nivelurile anterioare. „În timp ce revenirea din perioada următoare depinde de evoluția pandemiei, precum și de dinamica pieței muncii, este clar că lucrurile se mișcă mult mai repede decât în recesiunea anterioară, când retailul a revenit, în termeni reali, la nivelul din vara anului 2008 de-abia la jumătatea anului 2015. Datele statistice sugerează că revenirea este destul de inegală, vânzările de îmbrăcăminte diminuându-se destul de mult, întrucât cheltuielile s-au orientat în ultimele câteva luni către zone precum bricolaj sau îmbrăcăminte sport (inclusiv camping)”, punctează consultanții Colliers.

„Până în martie, retailul din România a performat foarte bine, cu lansări constante de noi branduri, unele chiar în primele două luni ale anului, printre care Armani Beauty, Breitling sau Movenpick. În contextul clarității limitate pe termen scurt și mediu, interesul s-a mai redus, dar continuăm să vedem o cerere solidă din partea retailerilor alimentari, inclusiv magazine de tip discount, DIY/home deco, precum și din partea brandurilor de îmbrăcăminte sau încălțăminte. Pentru a evalua puterea pieței de retail, este important de menționat că marile centre de retail din principalele orașe ale țării nu au aproape deloc spații disponibile și au liste de așteptare pentru mărcile care caută să deschidă magazine în spațiile operate.”

Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency în cadrul Colliers International

 

Citește și:
Colliers: Marile centre comerciale au făcut investiții de peste jumătate de milion de euro ca să se pregătească pentru redeschiderea din 15 iunie

Piața merge înainte, inclusiv cu proiecte noi

Potrivit datelor Colliers, în prima jumătate a acestui an a fost inaugurat un singur parc de retail, în Miercurea Ciuc, cu o suprafață de aproape 12.000 de metri pătrați. În timp ce mai multe proiecte de retail au fost întârziate pe fondul stării de urgență, altele au continuat să avanseze – acesta este, spre exemplu, cazul Shopping City Târgu Mureș (cu o suprafață de aproape 40.000 de metri pătrați), ce a fost finalizat de NEPI în luna iulie. Într-o situație similară se găsesc și proiectele AFI Brașov (45.000 de metri pătrați) și, respectiv, Dâmbovița Mall, dezvoltat de Prime Kapital (33.000 de metri pătrați), ce vor fi finalizate în toamnă, doar cu mici întârzieri.

Per ansamblu, suprafața de 200.000 de metri pătrați aflată în dezvoltare anul acesta nu este departe de estimările Colliers International înainte de COVID-19, ce ajungeau la aproximativ 246.000 de metri pătrați. Reprezentanții companiei se așteaptă, totodată, la o recuperare rapidă pe parcursul următoarelor 12 luni, România având potențialul de a depăși patru milioane de metri pătrați de spații comerciale moderne la sfârșitul lui 2020 sau la începutul lui 2021.

„Interesul pentru centrele comerciale dominante va ține pasul în segmentul retailului de destinație, deși ne așteptăm la un interes mai ridicat pentru parcurile de retail, care antrenează cheltuieli de capital mai reduse, axat pe orașe mici și mijlocii, încă nesaturate din perspectiva retailului. De asemenea, e de așteptat ca proiectele rezidențiale noi să acorde o atenție mai mare locațiilor stradale. Cu toate acestea, avantajul de a avea mai multe branduri într-un singur loc ar putea să nu convingă prea mulți să ofere o șansă prea mare retailului stradal.”

Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency în cadrul Colliers International

 

În ceea ce privește rata de neocupare, centrele comerciale dominante s-au descurcat bine și nu au avut creșteri ale acestui indicator. În cazurile în care au apărut fluctuații, acestea au fost, în cea mai mare parte, gestionabile – rata de neocupare majorându-se de la sub 2% (inclusiv zero) până la spre 5% în centre comerciale importante, dar nu dominante. Pe fondul situației actuale, chiriașii și proprietarii de pe piața de retail abordează pas cu pas negocierea unor reduceri temporare ale chiriilor, în urma unor analize lunare a performanței activității.

Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
România, printre țările din ECE care au încheiat anul pe plus la capitolul investiții imobiliare

Deși în primul semestru volumul achizițiilor s-a situat sub nivelul din 2020, piața a recuperat puternic în a doua jumătate a anului. România, Polonia și Slovacia sunt țările din...

citește mai departe
În contextul pandemiei, parcurile de retail au avut de câștigat în fața mallurilor

Mallurile au resimțit efectele închiderii magazinelor cu produse neesențiale, dar și a restaurantelor și cinematografelor. Parcurile de retail din România s-au dovedit a fi mult mai reziliente în timpul...

citește mai departe
Cum au mers tranzacțiile de investiții în active imobiliare în primul trimestru din 2021

Deși în perioada analizată a fost consemnată o scădere comparativ cu perioada similară a anului anterior, specialiștii se așteaptă la o intensificare a activității în perioada următoare. Potrivit celui...

citește mai departe
În cadrul ansamblului Dimri Residence va fi finalizată o clădire mixtă, de retail și birouri, în vara lui 2021

Imobilul va avea o suprafață de 7.000 de metri pătrați, peste 40% dintre spațiile comerciale disponibile aflându-se în discuții în vederea închirierii. Dezvoltatorul imobiliar Dimri Construction & Development, de...

citește mai departe
Dezvoltatorii se extind și în județele care duceau lipsă de proiecte comerciale moderne. Parcurile de retail, „pariul” momentului

În ciuda epidemiei de Covid-19, capitalele de județ sunt atractive pentru investitorii în proiecte de retail, datorită potențialului lor economic. Cel mai recent raport de piață realizat de compania...

citește mai departe