Deşi majoritatea jucătorilor din real estate rămân încă precauţi, una dintre reţelele de agenţii prezente pe piaţa autohtonă a avut curajul de a deschide 23 de noi sucursale anul trecut.
În luna decembrie a anului trecut, Coldwell Banker Affiliates of Romania (CBAR) anunţa deschiderea a 16 noi birouri, dintre care două în Bucureşti şi alte patru în ţară. Compania atingea astfel pragul de nu mai puţin de 37 de sucursale existente la nivel naţional, cu 25 mai multe decât avea în subordine la finele lui 2010. De menţionat este că planurile iniţiale ale CBAR prevedeau atingerea unei reţele de doar 20 de agenţii până la sfârşitul lui 2011. Şi pentru anul ce tocmai a început, Valentin Ilie (foto), CEO al Coldwell Banker Affiliates of Romania, are planuri de extindere, chiar dacă nu pe măsura lui 2011. Spune că se va orienta în continuare spre deschiderea de birouri în orăşele-satelit ale ţării, a căror activitate va fi controlată de centre regionale.
Intermedierile reprezintă mai puţin de 50% din cifra de afaceri
Ce se ascunde în spatele acestei strategii agresive de extindere – aparent ilogică într-o o perioadă încă grea pentru imobiliarul autohton? Ilie mărturiseşte că planul unei expansiuni de asemenea anvergură exista încă dinainte de izbucnirea crizei. Faptul că în 2011 compania pe care o conduce a atins un ritm exploziv de dezvoltare comparativ cu anii trecuţi – în 2010 a avut cinci deschideri de agenţii, iar în 2009 niciuna – se explică prin faptul că acum are un număr suficient de clienţi la nivel naţional încât să fie realmente nevoie de atâtea sucursale. „Acum un an-doi nu aveam ce face în ţară pentru că nu aveam contracte la nivel naţional. Cel mai simplu a fost să obţinem aceste contracte, iar acum ne extindem reţeaua pentru a le gestiona”, explică Ilie.
Ce fel de servicii vor oferi noile filiale ale CBAR? CEO-ul companiei spune că, în mare parte, acestea se vor ocupa de administrarea de clădiri pe plan local, dar şi la nivel regional. „Nu ne propunem să facem doar tranzacţii imobiliare. Rezidenţialul se vede pentru că e în stradă, dar banii mulţi se fac din administrări, consultanţă, evaluări”, subliniază Valentin Ilie. Acesta estimează că, în anul care tocmai a trecut, ponderea acestor activităţi a depăşit 50% din cifra de afaceri a companiei, iar trendul este în continuare unul de creştere.
Administrarea activelor cu probleme, o nouă direcţie
Partea de property management nu reprezintă însă singura direcţie spre care s-a îndreptat compania pe parcursul anului trecut. Reprezentantul CBAR povesteşte că în 2011 au trecut şi la un nou tip de servicii, şi anume administrarea aşa-numitelor distressed-assets (proprietăţi aflate în dificultate financiară – faliment sau insolvenţă). Aici menţionează cu mândrie City Mall, pe care „au reuşit să-l ţină în viaţă” pe perioada insolvenţei – cu un grad rezonabil de ocupare (83% în momentul vânzării), cu vizitatori şi cu datoriile curente achitate la zi.
Administrarea de distressed-assets e un domeniu în care Valentin Ilie intenţionează să crească pe viitor. Mărturiseşte că, recent, a semnat „un contract mare” cu o instituţie financiară pentru astfel de proprietăţi. Nu vrea să dea nici nume, şi nici cifre, pentru că, spune el, nicio bancă nu vrea să spună că ar avea probleme cu astfel de active imobiliare. Totuşi, spune el, e vorba de un număr semnificativ de proprietăţi, de o valoare considerabilă.
Orientarea către nişe de piaţă complementare tranzacţiilor imobiliare este o strategie care, în cazul Coldwell Banker, a funcţionat. Valentin Ilie nu este însă de părere că aceasta reprezintă o reţetă universală a succesului, aplicabilă oricui şi oricum. Crede însă că a avea un plan viabil şi a investi cu adevărat în acesta este o necesitate în actualul context de piaţă.
Citeşte şi 2011, an de criză? De ce se încăpăţânează marile reţele imobiliare să deschidă agenţie după agenţie
gaminvest
succes!!