Din al doilea trimestru al anului trecut, preţurile cerute de proprietarii spaţiilor de retail au început să se stabilizeze.
Piaţa autohtonă de retail este printre primele segmente imobiliare ce dă semne de revenire după recesiune. Acest lucru este valabil nu doar în ceea ce priveşte reluarea construcţiei de noi proiecte, ci şi la capitolul chirii. Astfel, în ultimele mai bine de nouă luni, preţurile cerute de proprietarii spaţiilor comerciale de calitate din Capitală – fie ele stradale sau localizate în centrele de cumpărături – s-au menţinut la un nivel relativ constant. „Chiriile trec printr-un proces de stabilizare şi consolidare”, se arată într-un raport realizat recent de compania de consultanţă Jones Lang LaSalle (JLL). Potrivit datelor JLL, în trimestrul al doilea preţurile maxime cerute pentru spaţiile din centrele comerciale performante se ridicau la 60-75 de euro pe metru pătrat pe lună, iar la sfârşitul primului trimestru al acestui an se încadrau între 65-75 de euro. La fel, chiriile spaţiilor stradale n-au înregistrat modificări din T2 2010, fiind în continuare cotate între 60-70 euro pe metru pătrat pe lună.
Mai e mult loc de creştere pe segmentul de lux
Cum se explică tendinţa de stabilizare resimţită pe acest segment încă de anul trecut, când ieşirea din criză părea doar un vis îndepărtat? Cea mai importantă cauză pentru aceasta constă în cererea ridicată de spaţii comerciale generată de brandurile internaţionale. Potrivit unui raport realizat recent de CBRE asupra a 73 de ţări din întreaga lume, anul trecut România s-a situat pe locul al treilea în topul pieţelor cu cele mai multe intrări de branduri noi, fiind precedată doar de India şi Turcia. Pe piaţa autohtonă cei mai bine reprezentaţi sunt retailerii din sectorul de fashion & denim, în vreme ce, pe segmentul de lux sunt prezenţi doar 7% dintre comercianţii internaţionali, ceea ce oferă un potenţial substanţial de creştere.
Românii nu au mulţi bani, dar îi cheltuiesc pe „branduri”
Georgiana Andrei, directorul departamentului de retail al Colliers International România, spune că, pe tot parcursul perioadei de criză, chiriile din centrele comerciale de calitate din Capitală nu s-au modificat prea mult, tocmai datorită menţinerii unui nivel ridicat al cererii. Andrew Hardy, managing partner al companiei Red Development, arată că, din perspectiva retailerilor internaţionali, unul dintre avantajele oferite de o piaţă ca România este că, deşi veniturile sunt semnificativ mai mici decât în alte ţări mai dezvoltate, o bună parte din acestea sunt cheltuite pe articole de fashion. Acesta dă exemplul brandurilor britanice, care se află în căutarea unor pieţe emergente pe care să se extindă, dat fiind că activează deja în pieţe saturate.
Ce se întâmplă în lume
Evoluţia chiriilor spaţiilor româneşti de retail se află în deplină concordanţă cu trendul resimţit la nivel internaţional. Un raport realizat de Colliers International arată că, cel puţin pe segmentul magazinelor stradale de top, chiriile din regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa) s-au menţinut constante între septembrie 2010 şi martie 2011. Tendinţa de stabilizare este vizibilă mai ales în Europa de Vest, unde comercianţii continuă să-şi manifeste interesul pentru închirierea de spaţii pe cele mai importante artere comerciale, acestea păstrându-şi traficul ridicat şi profitabilitatea. Ca urmare, chiriile pe acest segment din anumite ţări au înregistrat chiar creşteri în perioada menţionată: 3% în Madrid, 3% în Milano şi 8% în Roma.