În primul semestru din 2011 nu a fost inaugurat niciun centru comercial important. Totuşi, câteva astfel de deschideri sunt planificate pentru restul anului.
Efectele perioadei de recesiune asupra activităţii de construcţie se văd din plin la o simplă privire aruncată evoluţiei pieţei autohtone de retail în acest an. Potrivit unui raport de piaţă realizat de compania de consultanţă CB Richard Ellis (CBRE), livrările de spaţii comerciale moderne s-au ridicat în prima jumătate a anului la cel mai scăzut nivel din ultimii opt ani. Astfel, în primele şase luni din 2011 a fost predată la nivel naţional o suprafaţă cumulată de doar 37.000 de metri pătraţi. Spre comparaţie, în perioada similară a anului 2003 au fost înregistrate livrări de 28.000 de metri pătraţi. Printre deschiderile din primul semestru nu se numără niciun centru comercial important, ci doar extinderi sau proiecte de mici dimensiuni. Dintre acestea, doar Estrada Shopping Gallery, ancorată de Decathlon, a fost deschisă în Bucureşti. Printre spaţiile finalizate se mai numără Family Center Giurgiu, extinderea zonei de distracţii din European Retail Park Brăila şi parcul comercial din Drobeta Turnu Severin, ancorat de Cora. În prezent, stocul naţional de spaţii comerciale moderne a ajuns la 2.230.000 de metri pătraţi, potrivit datelor CBRE.
Peste 360.000 de metri pătraţi ar trebui să fie finalizaţi în 2012-2013
O evoluţie mai bună a pieţei de retail este previzionată pentru a doua parte a acestui an. Astfel, în următoarele şase luni ar trebui să fie livrată o suprafaţă totală de 110.000 de metri pătraţi. Deschiderile planificate pentru 2011 sunt: Maritimo Shopping Center Constanţa, extinderea Băneasa Shopping City din Bucureşti, European Retail Park Botoşani şi Galleria Arad.
În ciuda nivelului scăzut de livrări în comparaţie cu anii trecuţi, reprezentanţii CBRE precizează că volumul de construcţii noi se află în creştere. Astfel, dintr-un total de peste 1.680.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale aflate în diverse stadii de planificare, 22% se află deja în construcţie – comparativ cu o pondere de 17% la sfârşitul lui 2010. Cei aproximativ 367.000 de metri pătraţi aflaţi momentan în dezvoltare ar trebui să fie finalizaţi în perioada 2012-2013. Astfel, în decursul următorilor doi ani, stocul naţional ar trebui să crească la circa 2,6 milioane de metri pătraţi, ceea ce ar reprezenta o proporţie de 120 metri pătraţi la 1.000 de locuitori.
Retailerii internaţionali menţin chiriile prime la cote ridicate
Chiar dacă oferta de spaţii comerciale nu creşte în acelaşi ritm alert din anii trecuţi, comercianţii internaţionali continuă să fie atraşi de perspectivele de creştere economică a României. “După expansiunea puternică a H&M începând din martie 2011 (şase magazine deschise până în prezent şi încă şase deschideri planificate), au apărut mărci noi în acest semestru: List Fashion, Wienerwald, Petit Bateau, Toy Watch, Oliviers & Co, ce vor fi urmati de Subway, Leroy Merlin şi Toy & Joy”, subliniază consultanţii CBRE.
În mod firesc, cea mai mare parte a retailerilor internaţionali preferă centrele comerciale dominante, în detrimentul proiectelor mici. Ca urmare, în primul semestru chiria practicată în centrele comerciale prime a înregistrat o creştere uşoară (ajungând la aproximativ 50 de euro pe metru pătrat pe lună), în vreme ce, pentru spaţiile secundare, chiria de bază s-a stabilizat şi s-a transformat chiar într-o valoare procentuală din încasările retailerilor.