Managerii firmelor recunosc și încearcă să răspundă nevoii angajaților de a lucra într-un mediu relaxat.
Nu puțini sunt aceia care își petrec la birou o bună parte din zi – uneori chiar mai mult de opt ore. „Reîncărcarea bateriilor” pare adesea un privilegiu rezervat timpului petrecut în afara serviciului (seara, în weekend sau în concediu). După modelul altor țări însă, tot mai mulți oameni din mediul de business autohton își dau seama că, pentru a obține un randament optim în ceea ce au de făcut, angajații au nevoie să alterneze momentele de concentrare cu cele de destindere, chiar la locul de muncă.
Jocuri, reviste, cărți și… instrumente muzicale
Potrivit datelor Techno Office, unul dintre principalii furnizori locali de soluții complete pentru amenajarea spațiilor de birouri, peste 70% dintre companiile care apelează la astfel de servicii specializate decid să implementeze și un spațiu de relaxare. „Chiar dacă bugetele pentru amenajarea spațiilor de birouri au scăzut considerabil în urma crizei financiare, companiile sunt dispuse să aloce până la 5.000 de euro pentru implementarea unei zone de relaxare pentru angajații lor. Bugetul diferă în funcție de suprafața ce urmează a fi amenajată, de numărul de angajați, precum și de dotările spațiului respectiv”, explică Iuliana Carata, general manager Techno Office. Aceasta precizează că multe companii creează adevărate spații de joacă, apelând la mese de biliard, foosball sau ping-pong, jocuri de darts etc. Pe lista cerințelor se numără accesul la Internet și elementele de tehnologie, iar, ca piese de mobilier, preferate sunt canapelele, sistemele de lounge și fotoliile. Foarte populare în ultimii ani sunt și bibliotecile, iar companiile care vor un spațiu cu adevărat special optează chiar și pentru instrumente muzicale, precum pianul.
O pauză pentru trup și minte
Spațiile de relaxare reprezintă răspunsul la nevoia de intimitate apărută în urma tendinței de amenajare a birourilor în stil open space, este de părere Iuliana Carata. „Este un tip de amenajare mai atractiv pentru angajați, care servește mintea, prin relaxarea trupului. De regulă, suprafața medie pentru o zonă de relaxare este de 25-30 metri pătrați, pentru o companie cu aproximativ 50 de angajați. Cu cât compania este mai mare, cu atât crește și suprafața alocată, astfel încât am avut proiecte în care am amenajat chiar și trei spații de relaxare în cadrul aceleiași companii”, precizează aceasta. Pentru birourile deschise, zonele dedicate destinderii angajaților sunt amenajate chiar în mijlocul spațiului de lucru. În cazul companiilor care utilizează birouri închise (bănci sau firme de avocatură), acestea sunt amenajate în zone închise, special delimitate.
Printre companiile care mizează pe astfel de spații de relaxare se numără cele din industriile de media, publicitate, IT și FMCG. În general, este vorba de filiale ale unor multinaționale, care aderă la cultura organizațională a companiei-mamă, încurajând astfel comunicarea la birou și activitățile de recreere. Și companiile mai mici, locale, aderă însă la această tendință, înțelegând că încurajând relaxarea în timpul orelor de lucru va conduce la creșterea productivității companiei.
Citește și: Din tendințele momentului: amenajarea unui birou (ca) acasă