„Radiografia” pieței hoteliere: lucrurile pot începe să-și revină din toamnă. Operatorii, dezvoltatorii și investitorii mizează pe reluarea activității în sezonul estival

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare
Publicat pe: 17 Iunie 2020, Ultima actualizare: 23 Iunie 2020

Reorientarea românilor către vacanțele petrecute în țară poate contribui semnificativ la revenirea mai rapidă a acestui sector economic.

Industria hotelieră continuă să fie atractivă pentru dezvoltatorii și investitorii imobiliari, în ciuda incertitudinilor provocate de epidemia de coronavirus, iar operatorii speră să înceapă să recupereze teren în sezonul estival. Potrivit consultanților Colliers Internațional, hotelurile operate de branduri recunoscute ar putea reveni la un grad de ocupare de 50-60% spre finalul acestui an, dacă situația din sectorul sanitar rămâne stabilă sau chiar începe să se îmbunătățească.

Turismul intern, peste 50% din industria ospitalității

Comparativ cu alte țări, economia autohtonă nu este extrem de afectată de încetinirea activității din sectorul turistic, dat fiind că acesta reprezintă aproximativ 3% din Produsul Intern Brut (PIB), față de 12% în Spania sau 7% în Ungaria. Totodată, acest sector are toate șansele să fie impulsionat de reorientarea românilor spre vacanțele petrecute în țară.

„Vestea bună este că, în România, peste 50% din industria ospitalității este asigurată de turismul intern, care are toate premisele să se relanseze mai repede decât turismul internațional. În ceea ce privește turismul din București, o pondere importantă, de peste 60% din cerere, este creată de turismul de afaceri. Deși este posibil ca turistul corporate să își schimbe comportamentul, alegând, în unele cazuri, întâlnirile online în detrimentul deplasărilor, totuși, ne așteptăm ca acest segment al pieței să fie primul care deblochează cererea venită din partea turiștilor străini, chiar în viitorul foarte apropiat.”

Raluca Buciuc, Partner & Head of Valuation Services and Hospitality Advisory Services, Colliers International

 

Citește și:
Studiu: Cum spun românii că-și vor schimba obiceiurile pe fondul noilor „măsuri de relaxare”. „Instinctele de a socializa și de a experimenta vor răzbate”

În Capitală, gradul de ocupare poate ajunge la 40-45% spre finele anului

În martie 2020, prima lună „oficială” de pandemie, hotelurile din România au resimțit o scădere de 68% a numărului de turiști, conform datelor Institutului Naţional de Statistică (INS). În București, gradul de ocupare a fost de doar 15% în martie și aprilie, iar majoritatea hotelurilor și-au închis porțile pentru a face față scăderii semnificative a cifrelor de afaceri. Declinul a fost mai mare decât în alte colțuri ale lumii, ținând cont că în Europa numărul de turiști s-a redus, în martie, cu doar 19%, iar la nivel mondial scăderea a fost de 57%, potrivit World Tourism Organization.

Reprezentanții Colliers Internațional apreciază însă că, în București, media gradului de ocupare ar putea ajunge la 40-45% la finalul acestui an, iar venitul pe cameră ar putea reveni, la nivelul de dinainte de pandemie (aproximativ 87 euro) într-un an sau chiar un an și jumătate de la momentul declarării pandemiei.

Avantaj pentru hotelurile operate de branduri cunoscute

Potrivit statisticilor Colliers, aproximativ jumătate din camerele de hotel din Capitală sunt operate de către branduri internaționale sau branduri locale bine reprezentate, bucurându-se, astfel, de un grad de încredere mult mai mare din partea consumatorilor, comparativ cu unitățile de cazare cu un nivel de recunoaștere mic. Prin urmare, o tendință posibilă în perioada următoare ar fi reorientarea turiștilor dinspre structurile de cazare locale către hotelurile operate de branduri cu renume – chiar dacă prețul plătit va fi mai mare.

„Diferența de cost acceptată va fi prețul pe care turistul îl va plăti în schimbul unui grad de siguranță mai mare oferit de operatorii care au posibilitatea financiară să implementeze cerințele de siguranță și igienă impuse de autorități și care doresc să își mențină imaginea pe care o au în piață referitoare la niște standarde de calitate superioară.”

Raluca Buciuc, Partner & Head of Valuation Services and Hospitality Advisory Services, Colliers International

 

Șantierele hotelurilor aflate în dezvoltare și-au continuat activitatea

Reprezentanții Colliers precizează că, inclusiv pe segmentul hotelurilor, șantierele și-au continuat activitatea de construcție, chiar și în timpul perioadei de izolare impuse pe fondul epidemiei de COVID-19. „Proprietarii de hoteluri, însă, s-au găsit într-o fază de înghețare a activității, deocamdată fără un orizont clar, chiar dacă au continuat să rămână activi sau au fost nevoiți să închidă unitățile și să ia măsuri drastice, precum reducerea personalului. Partea pozitivă este că au putut beneficia de măsurile luate de autorități pentru sprijinirea întreprinderilor și de disponibilitatea și flexibilitatea creditorilor, care au acordat amânări de plăți și au reformulat modelul de afaceri în noul context”, arată Anca Merdescu, Associate Director of Investment Services în cadrul Colliers International.

Citește și:
Pe șantiere se lucrează în continuare. Focus pe proiectele imobiliare aflate în derulare

Măsuri de sprijin pentru acest sector economic

În continuare, fondurile alocate la nivel mondial pentru relansarea economiei vor avea consecințe directe în revenirea industriei hoteliere. La nivel local, nu a fost anunțat încă un pachet de măsuri specifice pentru această industrie, fapt ce îngreunează realizarea unui plan de afaceri pentru redeschiderea hotelurilor. Cu toate acestea, măsuri precum scutirea de la taxele locale sau de la plata impozitului pe venit pentru o anumită perioadă, ajutorul acordat pentru plata salariilor angajaților sau implementarea de măsurilor de siguranță, toate acestea ar putea ajuta operatorii să treacă cu bine peste această perioadă grea, apreciază consultanții Colliers.

„În perspectivă, există încă multă incertitudine pe fondul evoluției pandemiei de COVID-19 și a implicațiilor privind călătoriile. Cu toate acestea, dacă ar fi să ne gândim de acum încolo, considerând că afacerile hoteliere din România se aflau într-o fază de creștere înainte de actualul context, iar nivelul de îndatorare nu este foarte mare, efectul cel mai probabil în viitorul apropiat va fi diminuarea profiturilor, în unele cazuri semnificativă, dar, cel puțin în ceea ce privește hotelurile afiliate la mărci internaționale, nu ne așteptăm la situații mai drastice, cum ar fi închiderea afacerii sau vânzarea la prețuri reduse, sub piață.”

Anca Merdescu, Associate Director of Investment Services, Colliers International

 

Citește și:
Colliers: Marile centre comerciale au făcut Investiții de peste jumătate de milion de euro ca să se pregătească pentru redeschiderea din 15 iunie

Sursă foto: Pixabay.com

Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
Oportunitățile momentului din zonele montane. 5 vile cu potențial de investiție

Zonele montane reprezintă nu numai oaze de refugiu pentru cei care caută confortul, ci și oportunități de investiție, având în vedere schimbările climatice la care asistăm. Astăzi, potrivit estimărilor,...

citește mai departe
Cushman & Wakefield Echinox: Bucureștiul, atractiv pentru 60% dintre operatorii de hoteluri din ECE. Piața și-a început deja revenirea

Alături de Praga, Varșovia și Budapesta, capitala României se numără printre cele mai populare piețe vizate pentru extindere de jucătorii de profil. Compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield...

citește mai departe
Hotelurile și pensiunile montane – noile oportunități turistice scoase la lumină de pandemie. Scurt ghid pentru investițiile avantajoase (OPEN HOUSE în curând)

Un business la înălțime sub panorama infinită a naturii, sănătatea pe care aerul montan o promite, apusul, răsăritul, … . Desigur, pentru mulți investitori ar putea fi unele dintre...

citește mai departe
Facultatea de Drept a Universității Babeș-Bolyai a cumpărat hotelul Opera Plaza din Cluj-Napoca

Tranzacția a fost facilitată de reprezentantele a două birouri diferite din cadrul rețelei RE/MAX România. RE/MAX România a anunțat vânzarea hotelului Opera Plaza din Cluj-Napoca, către Facultatea de Drept...

citește mai departe
Bucureștiul, în atenția operatorilor hotelieri internaționali: perspectivele sunt pozitive pe termen lung, în ciuda Covid-19. Interes există și pentru alte mari orașe

Piața din Capitală s-a dezvoltat mult în ultimii ani datorită cererii venite din partea turismului de business – o reluare a călătoriilor de afaceri este așteptată în a doua...

citește mai departe