Un complex multifuncțional poate fi o soluție eficientă de dezvoltare pentru marile centre regionale.
Pe piețele dezvoltate, proiectele imobiliare mixte, ce cuprind clădiri cu funcționalitate diferită (de birouri, retail, hotelieră, rezidențială) reprezintă, cel puțin teoretic, o soluție practică și eficientă de dezvoltare, mai ales pentru marile aglomerări urbane. Deși idei au existat, dată fiind reticența de a face investiții de amploare pe timp de criză, asemenea proiecte sunt puține în România și cuprind arareori și o componentă rezidențială. (Un alt obstacol poate fi reprezentat de disponibilitatea scăzută a terenurilor în marile orașe.)
Iată însă că disiparea spectrului crizei reaprinde interesul pentru astfel de inițiative. Un exemplu este dat de proprietarii mallului Lotus Center din Oradea, familia Mudura, care și-a anunțat intenția de a construi un nou proiect imobiliar (foto), mixt de data aceasta. Acesta va fi amplasat pe (o parte din) platforma fostei fabrici Înfrățirea din Oradea și va atrage o investiție estimată la 60 de milioane de euro.
Complexul, desfășurat pe o suprafață de 147.000 de metri pătrați, va cuprinde atât o componentă de retail, cât și spații rezidențiale și de birouri. În prima fază de construcție (cu termen de finalizare pentru ultimul trimestru din 2017) va fi dezvoltat un centru comercial cu o suprafață închiriabilă de 25.000 de metri pătrați și o parcare cu peste 1.000 de locuri. Mixul de chiriași va fi format din magazine de fashion, restaurante și spații de entertainment, inclusiv un cinematograf cu șase săli. Pe acelaşi teren vor fi construite, în faza a doua a proiectului, și clădiri de birouri, blocuri de apartamente, precum și spații adecvate instituțiilor publice și băncilor.
„Proximitatea cu Băile Felix face ca Oradea să fie o importantă destinaţie turistică. Pe lângă acest aspect, puterea de cumpărare a locuitorilor orașului este în continuă creștere. Datorită vizibilității excepţionale a terenului, cât și a localizării acestuia în imediata apropiere a centrului oraşului, proiectul a primit destinație mixtă. Un centru comercial după un design Lotus Center, un proiect rezidențial și spațiile de birouri vor completa strategia de expansiune a companiei.”
Diana Bora, director comercial Lotus Center
Fiind situate în zone opuse ale orașului – Lotus Center în sud-est, iar noul proiect în zona central nord-vestică a orașului Oradea –, cele două centre comerciale sunt menite să fie complementare. Lotus Center a fost dezvoltat în anul 2002 și a trecut de atunci prin mai multe etape de modernizare: în 2006 a fost extins, în 2008 a fost modernizat și extins, iar în 2011 a fost modernizată zona de entertainment, iar mixul de chiriași a fost completat cu branduri internaționale. În prezent, complexul are o suprafață închiriabilă de 40.000 de metri pătrați, 1.400 de locuri de parcare și peste 150 de magazine.