Proaspăt înfiinţata Asociaţie a Brokerilor Imobiliari (ABI) are ca obiectiv declarat apărarea imaginii brokerului imobiliar
„Cu toţii am asistat, de-a lungul timpului, la degradarea imaginii agentului imobiliar”, a declarat Dragoş Vîlceanu, preşedintele şi fondatorul Asociaţiei Brokerilor Imobiliari (ABI). Principala cauză este faptul că piaţa imobiliară nu dispune de mecanismele necesare pentru trierea jucătorilor care activează în domeniu, pentru excluderea agenţilor neprofesionişti, pe de o parte, şi pentru perfecţionarea celor dornici să înveţe, pe de altă parte.
Toată această situaţie dăunează grav funcţionării normale a pieţei per ansamblu. „Toată lumea vrea să facă afaceri într-un mediu cât mai prielnic. Ştiu teoretic ce e de făcut, dar, practic, nu pot face totul singur”, a subliniat Vîlceanu. Acesta a lansat reprezentanţilor agenţiilor imobiliare invitaţia de a se alătura noii asociaţii. Momentan, aceasta numără trei membri fondatori, ce fac parte din consiliul director, cărora li se adaugă un comitet executiv format din nouă persoane.
Primul pas: organizarea unor cursuri de trei zile
Sub umbrela mai largă a gestionării relaţiei agentului imobiliar cu societatea, ABI îşi propune ca obiectiv imediat schimbarea imaginii agentului imobiliar în faţa consumatorilor. Care sunt acţiunile concrete prin care va fi atins acest obiectiv? Primul pas în acest sens va fi înfiinţarea unei şcoli de pregătire a agenţilor imobiliari. Potrivit preşedintelui asociaţiei, documentaţia de acreditare a unor cursuri specializate este pregătită şi aşteaptă doar aprobarea comitetului executiv pentru a fi depusă. În 30 de zile această documentaţie ar trebui să fie aprobată, după care vor putea începe cursurile. Acestea vor dura trei zile şi vor oferi agenţilor imobiliari o instruire elementară despre cadrul legislativ de exercitare a profesiei, despre principiile de marketing imobiliar şi comunicarea cu clientul. După această primă triere, ce va putea scoate din piaţă chiar şi 10% dintre agenţii activi momentan, se vor putea organiza şi cursuri mai îndelungate, de şase luni, spre exemplu. „Poate ar trebui cursuri de mai mult de trei zile, dar în momentul de faţă este ce se poate face. Pot să am ţeluri mult mai măreţe, dar vreau să încep treaba acum, fără să aştept o lege viitoare”, a subliniat Vîlceanu. Acesta a adăugat că reprezentanţii ABI nu au formulat deocamdată un cod etic al profesiei, însă intenţionează ca, odată cu publicarea de către ASRO (Asociaţia Română de Standardizare) a variantei româneşti a standardului imobiliar european, acesta să fie adoptat de către asociaţie.
Schimbarea începe de la interior
Care sunt răspunsurile directe ale agenţilor imobiliari la această iniţiativă de apărare a profesiei pe care o practică?
„E clar că avem probleme cu imaginea din cauza lipsei de profesionalizare, iar profesionalizarea nu există pentru că nu avem reglementare”, spune Victor Zaharia, Associated Broker Coldwell Banker.
„Chiar ne facem chiar atât de bine treaba şi presa doar minte? Prima dată trebuie să ne facem curat în propria casă”, a subliniat Ion Cătuţoiu, general manager Real Time.
„Ca orice pădure, avem şi noi uscăturile noastre. Trebuie să lucrăm la imaginea agentului, să avem grijă cine ne reprezintă în stradă”, crede Valentina Stanciu, director general în cadrul Armstrong Imobiliare.
„Fiecare agenţie ar trebui să pornească din interior, să-şi educe angajaţii. Asta ar trebui să înveţe patronii din această asociaţie”, consideră Lucia Sîrbu, consilier în cadrul Triada Imobiliare.