Cu un total de 32 de proiecte comerciale, Bucureștiul deține o pondere de aproximativ o treime din stocul disponibil la nivel național.
Potrivit analizelor efectuate de compania de consultanță Cushman & Wakefield Echinox, stocul de retail modern din România – reprezentat de centre comerciale, parcuri de retail și galerii comerciale cu o suprafață închiriabilă de minimum 5.000 de metri pătrați – se situează, în prezent, la un nivel de 3,96 milioane de metri pătrați, urmând ca, până la finele acestui an, să depășească pragul de patru milioane de metri pătrați. Cu un total de 1,25 milioane metri pătrați, Bucureştiul este, în mod firesc, cea mai mare piață de retail din România: cele 32 de proiecte comerciale ale sale, cu o suprafață închiriabilă medie de 39.000 de metri pătrați, deservesc o populație de aproape 2,6 milioane de locuitori din regiunea București-Ilfov (potrivit ultimelor date ale Institutului Naţional de Statistică).
Mai e sau nu Bucureștiul „micul Paris”? O perspectivă modernă, prin vitrinele magazinelor de lux
Un nou parc de retail, pe DN1
Cel mai recent proiect de profil din zona Capitalei este DN1 Value Center, finalizat la sfârșitul anului trecut de către Prime Kapital și MAS Real Estate, pe raza localității Balotești. Având o suprafață închiriabilă de 27.000 de metri pătrați, centrul comercial a marcat crearea unui nou parc de retail, cu o suprafață de aproape 47.000 de metri pătrați, în alcătuirea căruia intră și două magazine deținute și operate de grupurile germane Hornbach și Lidl.
Stocul de retail din București este comparabil ca dimensiuni cu cel din regiunea Centru-Vest a ţării (1,33 milioane de metri pătrați), dar și de două ori mai mare decât cel din regiunea Est-Moldova (595.000 de metri pătrați). La nivel de orașe, printre cele mai dezvoltate piețe din punctul de vedere al stocului de spaţii comerciale moderne se numără Timișoara (cu un stoc de 254.000 de metri pătrați), Constanţa (211.000 de metri pătrați) și Oradea (199.000 de metri pătrați).
Centrele comerciale își pot recâștiga, treptat, clienții
Potrivit reprezentanților Cushman & Wakefield Echinox, prima jumătate a anului 2020 a fost cea mai dificilă din istoria de 20 de ani a pieței locale de retail modern, în condițiile în care autoritățile au decis la finalul lunii martie suspendarea activității pentru toate magazinele considerate neesențiale care își desfășoară activitatea în centre comerciale. Începând cu 15 iunie, activitatea comercială a fost reluată, cinematografele și zonele de food-court fiind supuse, în continuare, restricțiilor.
„Piața de retail a traversat, într-adevăr, o perioadă extrem de dificilă, în care activitatea a numeroși retaileri a fost suspendată, situație ce a afectat, în lanț, și încasările proprietarilor de centre comerciale. Comerțul online a prins avânt, iar în condițiile în care situația medicală rămâne delicată, frecvenţa cumpărăturilor în cadrul centrelor comerciale rămâne sub nivelul anterior stării de urgenţă. Cu toate acestea, cumpărăturile online nu se pretează pentru toate categoriile de produse și nici pentru toate profilurile de cumpărători, iar alternativa comerțului stradal rămâne slab dezvoltată, cu prea puține zone care pot oferi o experiență plăcută de shopping. În aceste condiții, considerăm că centrele comerciale își vor recâștiga, treptat, clienții, chiar dacă asta va însemna o nouă «reinventare», pentru a răspunde unui profil de consumator mai pragmatic și mai prudent.”
Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox
Citește și:
Piața spațiilor industriale și logistice, impulsionată de comerțul online
AFI Europe și Prime Kapital vor deschide noi proiecte în 2020
Pe fondul măsurilor impuse pentru limitarea răspândirii COVID-19, dezvoltatorii de pe piața autohtonă de retail s-au văzut nevoiți să decaleze termenele de deschidere a unor noi centre comerciale. Astfel, în a doua jumătate a acestui an, cele mai importante inaugurări sunt așteptate la Brașov, unde AFI Europe va deschide cel de-al treilea centru comercial al companiei de pe piața locală, dar și la Târgoviște, unde Prime Kapital va deschide primul asemenea proiect din oraș. În prima jumătate a lui 2020, cele mai importante inaugurări au vizat centrul comercial Shopping City Târgu Mureș (dezvoltat de NEPI Rockcastle) și, respectiv, parcul de retail NEST Miercurea Ciuc (dezvoltat de RC Invest).
În ceea ce privește Bucureştiul, primele spaţii comerciale noi sunt așteptate, potrivit consultanților Cushman & Wakefield Echinox, în 2021, când urmează a fi inaugurată extensia centrului comercial Colosseum din nord-vestul orașului; tot anul viitor, grupul belgian Liebrecht & wooD va deschide prima etapă a Fashion House Cernica Village, cel de-al doilea centru de tip outlet din București și din ţară.