Majoritatea companiilor se așteaptă ca, până la jumătatea anului viitor, mai bine de jumătate din propriii angajați să-și desfășoare activitatea de la sediu.
Un sondaj realizat de Colliers International relevă că aproape trei sferturi dintre proprietarii și chiriașii de pe piața office autohtonă consideră că epidemia de Covid-19 le va afecta în continuare operațiunile, iar evoluția generală a afacerilor va deveni satisfăcătoare fie în a doua jumătate a anului 2021, fie în 2022. În timp ce majoritatea chiriașilor se așteaptă ca peste 50% dintre angajații lor să revină la sediu până la jumătatea anului viitor, proprietarii estimează că cererea pentru spații office va fi, pe termen mediu, cu cel puțin 10% mai mică decât în ultimii ani. Studiul companiei de consultanță a fost realizat în rândul a peste 100 de chiriași și proprietari de pe piața locală de profil – din București, dar și din alte orașe regionale.
Citește și:
Munca în sistem „hibrid”, de acasă și de la birou, o alternativă (și) post-Covid-19
Numeroase companii continuă angajările
Dintre chiriași, aproximativ 42% se confruntă cu un impact negativ sau oarecum negativ al Covid-19 asupra afacerilor. Astfel, jumătate dintre respondenți aveau mai puțin de 10% din angajați la birou în septembrie, o altă treime având între 10% și 50% din echipă la sediu. Ponderea marilor companii (cu peste 500 de angajați) cu mai puțin de 10% din forța de muncă în birou este mai mare decât ponderea companiilor mai mici cu aceleași niveluri de prezență la locul de muncă – 63% față de aproape 43% –, fapt ce influențează impactul asupra ocupării, dar și impresia asupra revenirii angajaților la birou.
Interesant este că o mare parte dintre chiriași continuă angajările, iar puține companii apelează în prezent la soluția disponibilizărilor – sau intenționează să facă acest lucru. Pe de altă parte, destul de multe companii și-au amânat planurile de creștere cu până la un an și își vor menține poziția dacă activitatea nu se îmbunătățește din cauza impactului economic al Covid-19.
„În viitor, majoritatea companiilor fie își păstrează neschimbată suprafața de birouri ocupată, fie caută o scădere moderată, între 10 și 30%, ambele variante având ponderi destul de egale. Totuși, observăm că angajatorii mari sunt mai predispuși să-și reducă spațiul de birouri ocupat în viitor față de companiile mai mici, ceea ce înseamnă mai multe spații disponibile pentru subînchiriere. Există încă multe incertitudini, așa că viitorul mod de lucru rămâne încă să fie stabilit, majoritatea companiilor planificând probabil să adopte un sistem hibrid care să acopere atât munca la distanță, cât și munca la birou.”
Sebastian Dragomir, Partner & Head of Office Advisory, Colliers International
Lipsa unui spațiu de lucru dedicat, una dintre marile provocări ale muncii de acasă
Așteptări cu privire la evoluția chiriilor
În ceea ce privește nivelul chiriilor, trei din patru chiriași se așteaptă la o scădere până la sfârșitul anului viitor – ceea ce nu este improbabil, potrivit Colliers International, având în vedere atât presiunea pe business pe care o resimt companiile în general, cât și poziția de forță în relațiile cu proprietarii. Totuși, nivelul chiriilor din România rămâne unul redus comparativ cu standardele la nivel de regiune – acesta este motivul pentru care reprezentanții Colliers International nu se așteaptă la schimbări semnificative în această privință, ci, mai degrabă, la condiții de leasing îmbunătățite în ceea ce privește termenii contractuali sau stimulentele.
Pe de altă parte, majoritatea proprietarilor de spații de birouri (67%) mizează pe o piață stabilă, cu chirii în stagnare, și doar 24% se așteaptă la corecții la acest capitol. În ceea ce privește rata de neocupare a spațiilor de birouri în următoarele 12 luni, 64% dintre respondenți se așteaptă să crească într-o oarecare măsură, pe fondul unei disponibilități sporite de a oferi stimulente (79% dintre respondenți) – ceea ce evidențiază o schimbare către o piață a chiriașilor.
Cu privire la reînnoirea contractelor de închiriere, ponderea semnificativă a respondenților nu confirmă nicio modificare față de anii precedenți. Cu toate acestea, 30% dintre proprietari au observat o scădere a suprafețelor închiriate, în timp ce 24% au pierdut teren din cauza chiriei și reducerilor contractelor de închiriere.
Citește și:
A fost finalizată cea mai mare achiziție de birouri. E un record absolut pentru piața din România!
Planurile de dezvoltare nu sunt foarte afectate
Potrivit sondajului realizat de Colliers International, epidemia de coronavirus nu a schimbat semnificativ planurile de dezvoltare ale proprietarilor de clădiri de birouri și lucrurile par să rămână oarecum sub control. Astfel, majoritatea respondenților declară că proiectele lor progresează normal, și doar o mică parte dintre aceștia (9%) au fost nevoiți să-și întârzie involuntar planurile cu până la un an.
„Comparativ cu perioada 2018-2019, cererea este semnificativ mai mică pentru majoritatea proprietarilor care au participat la acest sondaj, ceea ce oferă argumente pentru ca termenii de leasing să devină mai favorabili pentru chiriași. De asemenea, proprietarii de birouri iau măsuri menite să atenueze un eventual impact negativ și vor încerca să rămână în legătură cu chiriașii lor și să țină cont de nevoile acestora. Mai mult, în timp ce rata de neocupare va crește probabil, pe fondul epidemiei de coronavirus, suntem încrezători că spațiile rămase libere pot fi absorbite în timp, deoarece stocul total de birouri din București și, în general, din România, este mic pentru o economie în creștere bazată pe servicii. Totuși, balanța va înclina cu siguranță către chiriași în următorii ani.”
Sebastian Dragomir, Partner & Head of Office Advisory, Colliers International