Paradoxul retailului românesc: stoc insuficient vs. oraşe suprasaturate şi proiecte cu probleme

scris de Adriana Lefter in categoria Ştirea zilei
Publicat pe: 20 Mai 2011, Ultima actualizare: 20 Mai 2011

Jucătorii din domeniu vorbesc despre potenţialul substanţial al acestei pieţe, dar îi recunosc şi deficienţele.

Segmentul autohton de retail se numără printre cele mai atractive din regiune atât pentru dezvoltatori şi investitori, cât şi pentru retaileri. Cu toate acestea, o bună parte dintre proiectele de profil întâmpină dificultăţi în perioada actuală. Iată două dintre concluziile aparent paradoxale ce au putut fi desprinse în cadrul forumului organizat de publicaţia EuropaProperty cu ocazia decernării Premiilor în Real Estate pentru Europa de Sud-Est.

O piaţă aflată încă la început
Georgiana Andrei, directorul departamentului de retail al Colliers International, este de părere că, în ciuda volumului de spaţii comerciale livrat în ultimii ani, piaţa românească de retail se află încă la începutul dezvoltării sale. Asta atât din punctul de vedere al stocului existent de spaţii comerciale moderne, cât şi din cel al retailerilor prezenţi pe piaţă. În primul caz, luând doar exemplul Bucureştiului, acesta mai are încă suficient loc de crescut, volumul de spaţii comerciale raportat la mia de locuitori situându-se încă sub media europeană.

Şi din punctul de vedere al retailerilor, capitala autohtonă se numără printre primele vizate pentru expansiune. Andrew Hardy, managing partner al companiei Red Development, oferă exemplul brandurilor britanice, care se află în căutarea unor pieţe emergente pe care să se extindă, dat find că ţara lor de origine este deja saturată la acest capitol. România oferă avantajul că, deşi veniturile sunt sensibil mai mici decât în alte ţări mai dezvoltate, o bună parte din acestea sunt cheltuite pe articole de fashion. Totuşi, pentru ca piaţa să crească cu adevărat, este nevoie în primul rând ca finanţarea să redevină accesibilă, iar activitatea de construcţii să ia din nou avânt, spune Georgiana Andrei.

Stocul sucevean de retail, mai mare decât în Varşovia
În ciuda potenţialului de creştere oferit de retailul autohton, acesta are totuşi şi probleme importante. Este vorba nu doar de exemplele de centre comerciale intrate în insolvenţă, ci şi de mallurile care au au un grad mare de neocupare sau se confruntă cu un nivel de scăzut de vânzări în rândul retailerilor. Cum se explică toate acestea într-o ţară care nu are destule spaţii comerciale moderne? Andrew Hardy estimează că, în momentul de faţă, 75% din stocul de retail din România nu este adecvat cerinţelor pieţei şi standardelor internaţionale – din punctul de vedere al localizării, structurii sau mixului de chiriaşi.

La aceasta reprezentanta Colliers adaugă că, deşi piaţa per ansamblu mai are loc de creştere, există şi oraşe supraaglomerate la acest capitol. Într-un oraş de mărimea a treia ca Suceava, exemplifică aceasta, fiecărui locuitor îi corespune un metru pătrat de spaţii moderne de retail. Spre comparaţie, în Varşovia, unui locuitor îi revine 0,6 metri pătraţi.

O altă explicaţie pentru dificultăţile întâmpinate de centrele comerciale din afara Capitalei constă în puterea mai redusă de cumpărare a populaţiei. Potrivit Georgianei Andrei, în Bucureşti nivelul vânzărilor este aproape dublu comparativ cu celelalte mari oraşe ale ţării, efectele recesiunii fiind mai reduse. Acesta este şi motivul pentru care majoritatea comercianţilor nou-intraţi spre piaţă se îndreaptă în primul rând spre Capitală.

Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
Studiu: Cum spun românii că-și vor schimba obiceiurile pe fondul noilor „măsuri de relaxare”. „Instinctele de a socializa și de a experimenta vor răzbate”

Oamenii își doresc să iasă mai mult în parc, să facă mai multă mișcare, dar și să meargă în vacanţe în interiorul ţării. Cele două luni de izolare și...

citește mai departe
Colliers: Marile centre comerciale au făcut investiții de peste jumătate de milion de euro ca să se pregătească pentru redeschiderea din 15 iunie

Retailerii se așteaptă la o recuperare parțială a vânzărilor pe timpul verii și estimează că numărul vizitatorilor ar putea reveni la normal în decembrie. Potrivit datelor Colliers International, centrele...

citește mai departe
Prin atragerea a opt retaileri locali, ERA Shopping Park Oradea îşi creşte gradul de ocupare la 95%

Noile magazine activează pe segmentele de food şi fashion şi însumează o suprafaţă de 1.000 de metri pătraţi. În al doilea trimestru al acestui an, centrul comercial ERA Shopping...

citește mai departe
Bătălia megamallurilor, la final? Dezvoltatorul Colosseum: „Ar fi o sinucidere să mai construiască cineva un asemenea proiect”

Cel mai mare centru comercial din România şi din Europa se pregăteşte pentru începerea lucrărilor de construcţie în partea de nord-vest a Bucureştiului. Începând cu anul 2008, când a...

citește mai departe
Retailul autohton oferă randamente mai mari decât Franţa, Marea Britanie, Cehia sau Polonia. Totuşi, investitorii nu vor să cumpere aici

Cererea pentru proprietăţile de retail de cea mai bună calitate din Europa Centrală a ajuns la cel mai ridicat nivel din 2008 încoace. Potrivit unui studiu de piaţă realizat...

citește mai departe