Oferta de imobile cu destinaţie office se situează la un nivel dublu faţă de 2008, iar preţurile încep de la mai puţin de 1.000 de euro pe metru pătrat.
În ciuda perioadei de incertitudine ce caracterizează încă piaţa imobiliară, la nivelul Capitalei se resimte o creştere a interesului pentru achiziţia de clădiri de birouri. Potrivit companiei Esop Consulting, în ultimele şase luni solicitările pentru cumpărarea de astfel de active s-au majorat cu circa 20%. „Este un moment prielnic de cumpărare, deoarece numărul imobilelor disponibile este mai mult decât dublu faţă de 2008, iar preţurile sunt semnificativ mai avantajoase”, spune Alexandru Petrescu, manager al Esop Consulting.
Potrivit datelor Esop, preţul de vânzare pe metru pătrat a unui spaţiu de birouri este cuprins între 829 de euro pe metru pătrat (pentru o clădire din sudul Capitalei) şi 5.000 de euro pe metru pătrat (pentru o vilă istorică ultracentrală). Cele mai multe oferte – circa 75% – se încadrează însă în intervalul 1.250 de euro pe metru pătrat şi 2.100 de euro pe metru pătrat. Cea mai ieftină proprietate ce poate servi ca spaţiu office este un birou de 63 de metri pătraţi, amplasat în complexul Sitraco din zona Unirii; acesta are un preţ cerut de 70.000 de euro. Pe de altă parte, cel mai mare preţ, de 24 de milioane de euro, îl are un centru de afaceri din zona Alba Iulia, cu o suprafaţă închiriabilă de 17.610 de metri pătraţi. Totodată, cea mai scumpă vilă amenajată pentru birouri costă opt milioane de euro, este situată în zona Romană şi dispune de 2.700 de metri pătraţi.
Focus pe imobile de dimensiuni medii
Cei mai numeroşi clienţi sunt firme din domeniul medical, din sectorul IT&C şi al serviciilor, care se află în căutarea unor sedii proprii. Majoritatea potenţialilor cumpărători sunt interesaţi de imobile cu suprafeţe medii, de până în 4.000 de metri pătraţi, şi dispun de bugete de maximum cinci milioane de euro. „În acest moment, suntem în discuţii avansate cu două companii din domeniul medical care caută să îşi cumpere sedii la bugete de trei-cinci milioane de euro. În rest, potenţialii cumpărători sunt firme sau persoane fizice care sunt interesate de spaţii mai mici, de 100-300 de metri pătraţi. Pe acest segment chiar am intermediat recent o tranzacţie”, subliniază managerul Esop.
Proprietăţile office, promovate „discret”
De cealaltă parte, oferta de spaţii de birouri scoase la vânzare este destul de consistentă. Potrivit Esop, la începutul lunii octombrie 2012, în Bucureşti erau disponibile spre achiziţie 100 de centre de birouri şi 124 de vile cu această destinaţie. Nu toate ofertele erau însă publice, o bună parte dintre vânzători apelând la mijloace mai discrete de promovare. „Multe din aceste proiecte sunt scoase la vânzare ca parte a strategiilor proprietarilor de eficientizare a portofoliilor de proprietăţi, o astfel de tranzacţie permiţând dezvoltarea sau finalizarea unui alt proiect al firmei”, explică Alexandru Petrescu.