După presiunea resimțită anul trecut, clienții s-au mai relaxat și sunt dispuși să aloce mai mult timp pentru găsirea proprietății dorite.
Un studiu derulat de Imobiliare.ro la sfârșitul lui 2016 relevă că unul din trei utilizatori de internet din România are în vedere încheierea unei tranzacții imobiliare în perioada următoare. De remarcat este precauția sporită a cumpărătorilor, care au tendința de aloca mai mult timp pentru găsirea unei proprietăți. Printre semnele de maturizare a pieței se numără și diminuarea importanței acordate de către clienți factorului preț (în favoarea zonei sau apropierii de facilități), dar și preferința sporită pentru locuințele noi, în detrimentul celor vechi.
Cumpărătorii, peste 50% din piață
Studiul relevă o ușoară creștere a interesului pentru chirii și o așezare a cererii în ceea ce privește nevoia de cumpărare. Din totalul populației cu o nevoie imobiliară, ponderea celor interesați să cumpere o locuință a scăzut ușor în ultimul an, de la 55,2% în 2015, la 53,7% în 2016; pe de altă parte, cota celor care au nevoie să vândă a crescut de la 23,2%, la 25,1%. În 2016, proprietarii dornici să închirieze reprezentau 9,5% din piață, față de 11% în anul precedent; în același timp, ponderea celor interesați să ia o proprietate în chirie a crescut de la 10,6% la 11,8%.
„Remarcăm creșterea interesului pentru achiziția de locuințe nou-construite, care a ajuns la finalul lui 2016 la o cotă de 46,1% din total; spre comparație, ponderea celor interesați specific de apartamente vechi este de 12,7%, în vreme ce 41,2% dintre potențialii clienți ar fi dispuși să cumpere orice tip de proprietate”
Daniel Crainic, director de marketing Imobiliare.ro
În ceea ce privește timpul estimat pentru încheierea unei tranzacții, se remarcă o tendință de relaxare a potențialilor cumpărători. Astfel, cea mai mare parte dintre cei chestionați, respectiv 47,4% (față de 43,5% în 2015), se așteaptă să-și rezolve nevoia imobiliară într-un interval mai mare de șase luni; totodată, cota acelora care și-au alocat un interval de trei până la șase luni pentru aceasta a crescut de la 13,1% la 25%. Prin contrast, ponderea clienților cu o nevoie imobiliară urgentă, pe care ar vrea să o îndeplinească în mai puțin de o lună, a scăzut de la 19,7% în 2015, la 12,2%. Nu în ultimul rând, cota celor care se așteaptă să încheie o tranzacție într-un interval de una până la trei luni de zile a scăzut de la 23,7% la 15,4%.
Între prima și a doua casă
Dintre potențialii cumpărători, 46,3% s-ar afla la achiziția primei lor locuințe, în creștere de la un nivel de 38,3% consemnat în 2015. Pe de altă parte, 39,8% dintre respondenți (față de 40,7% în anul precedent) au deja o casă, dar își doresc una nouă. De remarcat este că numărul celor interesați de o achiziție în scop investițional (pentru închiriere) a scăzut semnificativ pe fondul instabilității legislative, de la o pondere de 21% în 2015, la 13,9% în 2016.
În ceea ce privește modalitatea de plată vizată pentru o achiziție, distribuția potențialilor cumpărători a rămas relativ aceeași ca în 2015: astfel, 40% dintre respondenți intenționează să facă plata cash pentru imobilul dorit, în timp ce restul de 60% au în plan să contracteze un credit bancar.
Românii, mai atenți la zonă și facilități
La capitolul criterii de selecție a unei locuințe, în 2016 au fost consemnate câteva schimbări comparativ cu anul precedent. Astfel, deși prețul rămâne factorul cu cea mai mare greutate, acesta e luat în calcul de 70,5% dintre potențialii cumpărători, în scădere de la 76,9%. Pe de altă parte, importanța amplasamentului unei proprietăți a crescut de la 53,7% la 59,8%. Pe locul al treilea în clasamentul priorităților se situează apropierea de utilități și facilități (cu o cotă de 38,3%, în creștere de la 33,7%), urmată de confortul imobilului (vizat de 35,3% dintre respondenți, față de 36,6% anul trecut) și de vechimea acestuia (o cotă de 19,4%, în scădere de la 21,4%).
Cum își caută românii casă
Când vine vorba despre achiziția unei proprietăți, românii se informează în general de pe internet, 58% alegând, ca primă sursă de informare, site-urile imobiliare. Urmează cunoștințele apropiate și prietenii, agențiile imobiliare, apoi site-urile generaliste de anunțuri, rețelele sociale și târgurile imobiliare. Cel mai cunoscut brand pe piața imobiliară online rămâne Imobiliare.ro, cu un nivel de notorietate de 88% în rândul utilizatorilor de internet cu o nevoie imobiliară activă. Spre comparație, concurentul de pe poziția secundă este cunoscut de mai puțin de 25% dintre respondenți.
Cercetarea a fost derulată de către Imobiliare.ro, în parteneriat cu Synaptic Intelligence, în perioada 21 noiembrie – 21 decembrie 2016. Studiul a avut în vedere un eșantion reprezentativ al populației utilizatorilor de internet din România, cu vârste de peste 18 ani, din județele București-Ilfov, Timiș, Cluj, Brașov, Iași și Constanța.
Felix
Trebuie luate în calcul următorul aspect în viitor: scăderea populație intr-un ritm alert, tendința de evadare către locuințele pe orizontala, spațiile de parcare insuficiente, tendința de evitare a blocurilor mari!
Mihai
Studiul nu a inclus probabil pe cei plecati in afara, care doresc sa achizitioneze si dansii o locuinta. Apoi, mai exista un segment de piata care nici macar nu cunosc utilizarea internetului, dar vor o casa. Acestia sunt cei mai putin mofturosi, care accepta si o locuinta veche.