Cea mai mare parte a spaţiilor comerciale anunţate spre livrare anul acesta sunt localizate în afara Capitalei.
Dacă 2011 a fost un an „productiv” în ceea ce priveşte livrările pe segmentul de retail, anul acesta se anunţă a fi unul modest, în special la nivelul Bucureştiului. Potrivit celui mai recent raport de piaţă realizat de Colliers International, în prezent se află în construcţie la nivel naţional aproximativ 300.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale moderne.
Din această suprafaţă, circa 170.000 de metri pătraţi urmează să fie livraţi până la sfârşitul acestui an, cea mai mare parte a spaţiilor fiind localizate însă în afara Capitalei. În primul trimestru din 2012, la nivel naţional a fost finalizată doar o extindere de 5.000 de metri pătraţi, la Braşov. În Bucureşti, spun consultanţii Colliers, noi proiecte vor fi livrate începând cu anul 2013, în vreme ce pentru anul acesta este programată începerea construcţiei la centre comerciale cu o suprafaţă totală de circa 160.000 de metri pătraţi.
Invazia retailerilor din zona de food
În al doilea semestru al anului trecut, pe piaţa naţională de retail a intrat un stoc nou de 180.000 de metri pătraţi, suprafaţă ce cuprinde patru centre comerciale noi şi o extindere, potrivit datelor Colliers. O diferenţă majoră faţă de anii anteriori a fost reprezentată în 2011 de proporţia ridicată în totalul livrărilor a retailerilor din domeniul alimentar (operatori de hipermarketuri, n.red.). Aceştia au ajuns anul trecut la o cotă de 30% din suprafaţă totală finalizată, cel mai ridicat nivel înregistrat din 2002 încoace.
Pe segmentul parcurilor comerciale, în a doua parte a anului trecut a fost finalizată o suprafaţă totală de 98.500 de metri pătraţi. Aceasta cuprinde atât deschideri de noi proiecte (Colosseum Bucureşti, Cora Drobeta, Botoşani Shopping Center), cât şi extinderi de galerii (European Retail Park Brăila, Jupiter City Piteşti).
Potrivit datelor companiei DTZ Echinox (parte a UGL Services), Bucureştiul dispune în momentul de faţă de un stoc de 186 de metri pătraţi de spaţii comerciale moderne la mia de locuitori, în vreme ce media la nivel naţional se ridică la 56 de metri pătraţi la mia de locuitori. Spre comparaţie, în capitalele europene, media suprafeţei de spaţii comerciale la mia de locuitori se ridică la 382 de metri pătraţi. Cel mai prost la acest capitol stă Vilnius (Lituania), cu un stoc de doar 130 de metri pătraţi. Pe primul loc se situează Stockholm (Suedia), cu o medie de 879 de metri pătraţi la mia de locuitori, fiind urmat de Riga (Letonia), cu o medie de 876 de metri pătraţi, şi Tallin (Estonia), cu 808 metri pătraţi, la mia de locuitori. În clasamentul ţărilor cu cele mai multe spaţii comerciale se numără şi două capitale din Europa Centrală şi de Est, respectiv Varşovia (Polonia), cu 785 de metri pătraţi la mia de locuitori, şi Praga (Cehia), cu 687 de metri pătraţi.
Citeşte şi: Ţi se pare că se construiesc multe malluri? Cum stăm cu adevărat la capitolul spaţii comerciale