Prima jumatate a anului 2009 a scazut cu 10-20% valoarea de capital a centrelor comerciale deja existente in Romania si a redus chiriile pentru spatiile comerciale din mall-uri cu pana la 40%, potrivit datelor furnizate de companiile de consultanta imobiliara chestionate de NewsIn.
Piata centrelor comerciale, ca si retailul in general, a fost puternic afectata de scaderea puterii de cumparare a consumatorului roman.
Cele mai afectate au fost orasele mici, desi, potrivit datelor firmelor de consultanta imobiliara, exista si in orasele mai mari cu competitie ridicata centre comerciale cu performante scazute sau foarte scazute.
Valoarea de capital a centrelor comerciale deja lansate pe piata a scazut in primul semetru al anului cu 10% si 20%, fata de aceeasi perioada a anului trecut si a adus investitiile in piata centrelor comerciale la valoarea de acum trei ani, potrivit datelor Cushman & Wakefield Romania.
“Comparativ cu aceeasi perioada (a anului trecut, n.r) nivelul chiriilor a ramas relativ stabil pentru centrele comerciale de succes, si ma refer aici la acele centre din Bucuresti cum ar fi: Afi Palace Cotroceni Mega Mall, Plaza Romania, Bucuresti Mall sau Baneasa Shopping City.
Nivelul chiriilor a scazut in centrele comerciale din provincie intre 10 – 20%, neluand in calcul reducerile temporare de chirie care aduc un aport suplimentar”, a declarat, pentru NewsIn, Razvan Gheorghe, Partener Cushman & Wakefield Romania.
Potrvit specialistilor de la CB Richard Ellis Eurisko, fiecare centru comercial trebuie analizat separat pentru a determina situatia in care se afla.
“Exista anumite centre care nu au reusit sa isi creeze un vad comercial puternic si nici sa atraga ancore importante adaptate nevoilor consumatorilor locali.
“In astfel de centre chiria a scazut poate si cu 30-40% sau chiriasii au obtinut avantaje de genul: chirie gratuita, cheltuieli cu spatiile comune sau de marketing mai mici. Sunt, insa, si alte centre cu “traditie” care inregistreaza in continuare cifre de trafic si de vanzari comparabile cu cele din 2008, deci reducerile de chirie sunt mult mai mici, de genul 5-10% si doar pentru anumiti chiriasi”, a explicat Luiza Moraru, Head of Retail Department la firma de consultanta imobiliara CBREI Eurisko.
Moraru declara in aprilie ca la mallurile care au avut un trafic ridicat in primul trimestru al anului, reducerea chiriilor nu poate depasi 10-15%.
Potrivit specialistilor chestionati de NewsIn, cea de-a doua parte anului va aduce o perioada de relativa stabilitate atat in ceea ce priveste renegocierea termenilor contractuali, activitate care a fost foarte pronuntata in prima parte a anului, cat si o mai buna adaptare a comerciantilor la situatia de criza prin reducerea de costuri, reducerea marjelor de profit.
“Daca privim piata de retail prin prisma retailerilor, acestia sunt influentati de evolutia vanzarilor si de deblocarea liniilor de credit. De cealalta parte, dezvoltatorii sunt puternic influentati de politicile de creditare si de numarul redus de retaileri cu putere de expansiune. Nu cred ca pe termen scurt, pana la finalul acestui an, se vor produce schimbari semnificative”, a precizat Georgiana Andrei, Senior Retail Broker in cadrul Colliers International.
Si spatiile comerciale de pe marile bulevarde au cunoscut de la inceputul anului un proces constant de reducere a chiriilor.
Astfel potrivit datelor CBRE Eurisko, chiria unui spatiu ultracentral din Capitala cu o suprafata de circa 80-120 de metri patrati se ridica in al doilea semestru din 2008 la circa 130 de euro metru patrat pe luna.
In perioada aprilie-iunie 2009, chiria unui astfel de spatiu se ridica la circa 80 de euro pe luna metrul patrat.
“Exista artere comerciale in orase precum Brasov, Sibiu sau Timisoara unde lucrurile merg foarte bine. Exista insa si spatii in zone secundare sau in localitati unde shoppingul stradal nu este o obisnuinta, unde chiriile au scazut semnificativ si gradul de neocupare este in crestere”, a declarat Moraru.