Vrei să cumperi un apartament într-un bloc nou sau o casă finalizată recent? Este recomandat să verifici o serie de aspecte încă de la început pentru a te asigura că investiția pe care o faci este una bună. Iată care sunt sfaturile date de Iulian Niculae, Realtor și Broker/Owner Victoria Consult, în cadrul webinarului “Întreabă expertul”, prima sesiune de tip ask me anything organizată de Imobiliare.ro, dedicată celor care își caută o locuință în 2024.
În cazul locuințelor noi reputația dezvoltatorului, mai ales dacă acesta a finalizat în ultimii ani și alte proiecte rezidențiale, alături de succesul acestora sau, de ce nu, de problemele care au apărut deja în cazul lor, pot fi un punct bun de plecare în verificările pe care poți să le faci când te pregătești de o achiziție.
“Vezi 2-3 ansambluri unde a mai construit. Vorbește cu oamenii care locuiesc acolo. Stai în fața blocului sau a cartierului de vile și ei îți vor da un feedback”, le recomandă Niculae viitorilor cumpărători.
Poți apela, totodată, la o expertiză realizată de către un specialist. Această practică este tot mai întâlnită în ultima perioadă și în cazul locuințelor noi, nu doar în cazul celor vechi. Costul unei verificări poate să pornească de la câteva sute de euro și poate să ajungă și la 1.000 de euro, în funcție de tipul proprietății și de gradul de detaliu în care vrei să intre expertul care o analizează. Astfel de specialiști pot fi indentificați fie pe cont propriu, fie prin intermediul agentului imobiliar alături de care se colaborează la realizarea tranzacției. Acesta poate să ofere, cu siguranță, câteva recomandări utile.
Una dintre problemele de care se tem poate cel mai mult persoanele interesate de cumpărarea unei locuințe noi este legată de branșamentul la utilități. Poți face destul de ușor o verificare pentru a te asigura că nu vei avea ulterior dificultăți cu furnizarea energiei electrice, a gazelor sau cu racordul de canalizare.
Citește și: Sfaturile expertului pentru identificarea viciilor ascunse. 10 lucruri pe care e bine să le verifici
“Cel mai bun lucru pe care îl poți obține este contractul de furnizare a utilităților, cu numele persoanei care vinde și adresa, și ultima factură sau colecția de facturi din momentul în care s-a făcut branșamentul. Te poți duce la punctul de lucru al furnizorului respectiv cu factura și să întrebi – este clientul vostru sau nu?”, ne-a explicat Iulian Niculae în cadrul webinarului “Întreabă expertul”.
O altă situație care poate fi întâlnită atunci când cumperi de la un dezvoltator este ca acesta să se afle, la momentul respectiv, în procesul de obținere a contractelor individuale aferente fiecărei unități. În cazul acesta este recomandat să soliciți dezvoltatorului informații despre compania care va efectua lucrările respective și ulterior să afli care este statusul lucrărilor direct de la viitorul furnizor.
“Este păcat să ratați cumpărarea unei locuințe dintr-o falsă problemă, pentru că la momentul respectiv nu ai contract individual, dar el trebuie să vină”, ne explică specialistul.
Un pas în plus pe care îl poți face pentru a evita orice neplăcere la capitolul branșamente și utilități este acela de a include o clauză în contract pe această temă. “Am avut situații în care cumpărătorii au solicitat menționarea unei clauze și achitarea unui rest de preț în momentul în care a fost făcut și acel contract individual”, a mai spus invitatul nostru.
Citește și: Apartament în bloc comunist sau casă veche. Nu cumpăra locuința până nu verifici aceste lucruri
Calitatea materialelor folosite în construcția blocului sau a casei poate fi un alt punct ce merită verificat, în cazul în care îți îndrepți căutările spre o proprietate finalizată recent. Și de această dată reputația dezvoltatorului, dar și felul în care au rezistat în timp proiectele sale anterioare, pot să-ți indice dacă lucrările au fost realizate cu seriozitate.
“Materiale de proastă calitate, utilizate în moduri care nu sunt recomandate de către producător și mână de lucru neexperimentată, care nu respectă niște timpi de lucru. Aceasta este rețeta eșecului pe zona fațadelor și astfel de probleme sunt costisitoare. De obicei, o fațadă cu probleme nu apucă trei ani, așa că este bine să vezi ce s-a întâmplat la proiecte din urmă”, spune Niculae.
Hidroizolația realizată necorespunzător, problemele legate de infiltrații, mirosurile neplăcute sunt doar câteva dintre semnele unor lucrări slabe din punct de vedere calitativ.