Deşi 2011 a fost deosebit de „productiv” la acest capitol, anul ce tocmai a început se anunţă semnificativ mai „sărac”.
În a doua parte a anului trecut, piaţa de retail din România a atins cel mai ridicat nivel din 2008 încoace. „Dacă în anul 2008 au fost inauguraţi circa 435.000 de metri pătraţi de spaţii noi, în a doua jumătate a lui 2011 au fost livraţi aproximativ 230.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale moderne”, se arată în cel mai recent raport al CBRE România, realizat de Marius Ene, Research Manager în cadrul companiei. Constanţa (Maritimo Center), Arad (Galleria), Oradea (Oradea Shopping City) şi Craiova (Electroputere Parc) sunt oraşele unde au fost finalizate cele mai multe spaţii comerciale în semestrul al doilea al anului trecut.
200.000 de metri pătraţi, volum maxim pentru 2012
În momentul de faţă, proiectele de centre comerciale anunţate la nivel naţional însumează un total de peste două milioane de metri pătraţi. Din această suprafaţă însă, numai 15% este reprezentată de proiecte aflate în construcţie. Printre acestea se numără centre comerciale precum Cora (în Bacău, Bucureşti şi Slobozia), Palas (Iaşi) şi InterCora (Bucureşti). „Pe lângă acestea, o şansă mare de finalizare în 2012 o au şi proiectele European Retail Park în Deva, AFI Laromet Bucureşti şi a doua parte din faza I a proiectului Colosseum, de asemenea localizat în nord-vestul Capitalei. Dacă acestea vor fi livrate, România va avea un stoc mai mare cu 200.000 de metri pătraţi de centre comerciale la sfârşitul anului 2012”, se arată în studiul CBRE.
Cererea retailerilor se va intensifica în oraşele mari
În anul ce s-a încheiat recent, retailerii internaţionali şi-au continuat expansiunea, atât în Bucureşti, cât şi în ţară. Cei mai activi au fost comercianţii din industria textilă, precum H&M, mărcile Inditex, C&A sau New Yorker, dar şi cei din sectorul alimentar (printre care Mega Image, Profi, Lidl, Carrefour, Cora sau Auchan). “Tendinţa din 2011 a marilor jucători din retailul global de a se extinde va continua să se menţină cel puţin pe următorul an. Branduri internaţionale au intrat pe piaţa românească anul trecut şi aşteptăm alte nume mari, la nivel global, să îşi dezvolte subsidiare locale în ţara noastră în acest an, potrivit anunţurilor oficiale ale acestor companii. Consecinţa este că dezvoltatorii imobiliari de spaţii comerciale prime vor încerca să satisfacă această nevoie în oraşele cu populaţie numeroasă din România”, anticipează Răzvan Iorgu (foto), director general al CBRE. Acest trend se va resimţi în 2012 şi 2013 îndeosebi în centrele urbane cu peste 180.000 de locuitori.