Dacă în urmă cu trei ani volumul mediu de gresie şi faianţă achiziţionat se ridica la 39 de metri pătraţi, acum a ajuns la doar 35 de metri pătraţi.
Ca şi pentru alte materiale de construcţie, preţurile plăcilor ceramice s-au înscris pe un trend descendent în ultimii trei ani. Astfel, potrivit datelor companiei Lasselsberger, dacă în 2008 românii plăteau, în medie, 27,5 lei pentru un metru pătrat de gresie şi faianţă, acum ei scot din buzunar doar 25 de lei. Potrivit lui Eduard Măcărescu, directorul de operaţiuni al companiei pe piaţa locală, scăderea preţurilor a fost cauzată cu precădere de creşterea importurilor de plăci ceramice de o calitate mai slabă.
În ciuda scăderilor de preţ la acest tip de produse, datele Lasselsberger arată că românii cumpără acum o cantitate mai mică de plăci ceramice. Astfel, dacă în 2008 aceştia achiziţionau, în medie aproximativ 39 de metri pătraţi de gresie şi faianţă, în acest moment ei au ajuns la doar 35 de metri pătraţi. “Puterea de cumpărare scăzută a românilor din ultimii trei ani i-a determinat pe aceştia să placheze suprafeţe mai mici din locuinţe. Acest lucru a dus la diminuarea volumului mediu de plăci ceramice achiziţionate, cu toate că preţurile s-au comprimat din 2008 şi până în prezent cu circa 10%”, subliniază Eduard Măcărescu.
Un coş mai sărac, pe o piaţă cu 50% mai mică
În ceea ce priveşte valoarea medie a unui coş de cumpărături, datele companiei arată că românii din Transilvania, Banat şi Dobrogea achiziţionează în acest moment gresie şi faianţă în valoare de peste 900 de lei, comparativ cu 2008, când scoteau din buzunar peste 1.100 lei. În acelaşi timp, cei din Bucureşti şi Muntenia plătesc acum la o singură achiziţie între 850 şi 900 de lei, în timp ce în urmă cu trei ani valoarea era cuprinsă între 1.050 şi 1.100 de lei. În acest an, în Moldova şi Oltenia achiziţia medie se ridică la 800 de lei, faţă 1.000 de lei înainte de izbucnirea crizei.
Scăderea volumului de plăci ceramice achiziţionate de români, cumulată cu scăderea preţurilor pe acest segment, se răsfrânge şi asupra evoluţiei pieţei locale. Potrivit estimărilor Lasselsberger, aceasta va înregistra în 2011 un recul de 10%. Faţă de 2008, piaţa locală va fi consemnat o scădere de peste 50%. Astfel, dacă în 2008 aceasta se ridica la o valoare de 183 de milioane de euro şi un volum de 42 de milioane de metri pătraţi, în acest an reprezentanţii companiei estimează că se va ajunge la o valoare d