În momentul de faţă, un sfert din vânzările din acest sector vizează produse provenite din China, la preţuri cu până la 50% mai mici faţă de cele din UE.
Uniunea Europeană a decis recent aplicarea unor taxe anti-dumping provizorii la plăcile ceramice originare din China. Decizia UE prevede creşterea cu 73% a taxelor vamale pentru produsele importate pe pieţele europene de către companiile chinezeşti care nu au cooperat în timpul anchetei derulate de organismul european. Pentru companiile cooperante, majorarea aplicată este de 35%. Aceste măsuri sunt considerate mai mult decât binevenite de către jucătorii din industria europeană de profil. “Măsura luată de Uniunea Europeană permite amortizarea mai rapidă a investiţiilor realizate de companiile din acest sector şi, implicit, creşterea calităţii produselor livrate şi a diversităţii acestora. În ultimii ani a existat o presiune constantă asupra producătorilor europeni din partea importurilor din China”, subliniază Cătălin Rotaru, Country Manager KAI Group România. Acesta estimează că cele mai afectate de măsurile UE vor fi produsele foarte ieftine, dar de o calitate îndoielnică, care se importă masiv pe piaţa locală. „Plăcile tehnice de dimensiuni 50×50 sau 60×60 vor deveni mai scumpe şi vor intra în competiţie cu cele tradiţionale venite din Spania şi Italia”, spune Rotaru.
22% din importuri vin din China
Potrivit datelor companiei, în momentul de faţă aproape un sfert din vânzările de plăci ceramice din România sunt reprezentate de importuri din China, la preţuri cu până la 50% decât cele ce pot fi practicate de un producător european. Anul trecut, China a devenit cel mai mare furnizor de plăci ceramice din România, cu un volum de peste cinci milioane de metri pătraţi, deţinând astfel o pondere de peste 22% din totalul importurilor în ţara noastră. La nivelul Uniunii Europene, anul trecut volumul total al plăcilor ceramice chinezeşti a fost de peste 66 milioane de metri pătraţi, la o valoare de aproximativ 275 milioane de euro. Preţul mediu de achiziţie practicat de producătorii asiatici a fost de 4,5 euro pe metru pătrat, în vreme ce valoarea de achiziţie a produselor din ţările UE a fost de 8,8 euro pe metru pătrat. “Oferta de plăci ceramice la preţ de dumping a producătorilor chinezi, corelată cu creşterea cererii pentru produsele ieftine, cauzată de criza economică, au dus la scăderea calităţii modelelor din piaţă şi a marjelor companiilor producătoare”, subliniază reprezentanţii Kai Group.