Bucureștiul are o densitate a spațiilor comerciale moderne de 3,6 ori mai mare decât media la nivel național.
În ultimii ani, chiar și pe parcursul perioadei de recesiune, piața autohtonă de retail a continuat să se dezvolte, ilustrând încrederea investitorilor în apetitul pentru consum al românilor. În mod firesc, în centrul atenției s-au aflat până acum Capitala și marile centre regionale ale țării (Timișoara, Cluj-Napoca, Brașov, Iași, Constanța), acestea fiind urmate de câteva orașe cu o populație de la 200 la 300.000 de locuitori. Pe măsură ce aceste piețe se apropie de saturație însă, atenția dezvoltatorilor alunecă chiar și spre orașele cu puțin peste 100.000 de locuitori.
Proiectele finalizate în prima jumătate a acestui an ilustrează perfect tendința de „dispersare” a investițiilor pe acest segment. Potrivit unui raport realizat de compania de consultanță DTZ Echinox, în perioada menționată au fost livrate pe piață spații comerciale moderne în suprafață de 69.000 de metri pătrați, în cadrul a trei centre comerciale: Shopping City Timisoara (faza II), Mercur Craiova și Satu Mare Shopping Plaza (în plus, proiectul Coresi Shopping Resort din Brașov a fost extins cu o suprafață închiriabilă de 14.000 de metri pătrați). Apariția interesantă din această listă este proiectul din Satu Mare, un oraș cu o populație de aproape 110.000 de locuitori. În aceeași categorie se înscrie și un mall din Piatra Neamț (104.600 de locuitori), programat spre livrare tot pentru anul acesta.
„În a doua jumătate a anului 2016 spații comerciale în suprafață de aproximativ 148.000 de metri pătrați sunt programate pentru finalizare, 65% dintre acestea fiind localizate în București. În orașele regionale, cele mai importante livrări sunt Shopping City Piatra Neamț și extinderea City Park Constanța, ambele în portofoliul NEPI. Pentru anul acesta, estimăm că nivelul de livrări noi de spații de retail modern va fi cu 50% mai ridicat față de 2015.”.
Bogdan Marcu, Partner – Retail Agency DTZ Echinox
La finalul lunii iunie 2016, stocul de retail modern din România se ridica la 3,38 milioane de metri pătrați, cea mai mare pondere a acestuia fiind reprezentată de malluri (57%), pe următoarele locuri situându-se parcurile de retail (35%) și galeriile comerciale (8%). La nivel național, densitatea spațiilor comerciale moderne era de 164 de metri pătrați la mia de locuitori, în vreme ce Bucureștiul, cu un stoc de 1,12 milioane de metri pătrați, avea o densitate de 595 de metri pătrați la mia de locuitori.