Pentru un vânzător, stabilirea unei valori realiste de vânzare este o „probă de foc”.
În condițiile actuale de piață, factorul decisiv în luarea unei decizii de cumpărare a unei locuințe este prețul. Mai ales pe segmentul apartamentelor „de Prima Casă” (cu un preț de până la 60.000 de euro), acest aspect este foarte important pentru cumpărători, este de părere Daniel Balica, partener asociat în cadrul agenției Zone Real Estate (fosta Sud Est Imobiliare). Acesta precizează că, pe măsură ce bugetul alocat achiziției unei locuințe crește, același lucru se întâmplă și cu importanța acordată unor alte criterii, precum localizarea sau atuurile speciale ale unei proprietăți.
Se poate spune așadar că, pentru orice vânzător, stabilirea prețului de listare pentru o locuință este o „probă de foc” – aceasta poate face diferența între o tranzacție încheiată cu succes și o proprietate care va rămâne „uitată” în piață. În opinia lui Balica, nu se poate vorbi despre „un preț corect” – în sensul de o sumă fixă, ce poate fi folosită ca etalon pentru o anumită zonă sau pentru un anumit tip de locuință – ci, mai degrabă, de o marjă de preț realistă. Asta pentru că „prețul corect” – cel final, de tranzacționare – este dat de oferta concretă de cumpărare, ce poate varia de la caz la caz, în funcție de situația fiecărui potențial client.
Citește și: Pulsul primelor luni din 2014: vânzări în creștere, dar piața rămâne una a cumpărătorului!
De unde pornesc vânzătorii: percepția emoțională, plus „zvonistica” pieței
Cum se poate încadra un vânzător în această marjă? E foarte greu pentru un proprietar să stabilească pe cont propriu un preț realist de vânzare, consideră reprezentantul Zone Real Estate. Și asta nu din rea-voință, ci pentru că, de cele mai multe ori, punctul de plecare în „evaluarea” unei locuințe de către un necunoscător în ale imobiliarelor este reprezentat de un amestec între percepția sa emoțională asupra proprietății și ceea ce se poate numi o „zvonistică” a pieței. „Cred că nicăieri în lumea asta nu poți spune că un proprietar este «conectat» la realitatea pieței atunci când stabilește un preț de vânzare. Majoritatea își văd proprietatea lor ca fiind unică”, spune Balica. Lipsa de informare este o problemă reală pieței autohtone la ora actuală, dat fiind că nu există o statistică oficială cu privire la prețurile de tranzacționare. „E foarte greu să știi ce s-a vândut în zonă, cum și la ce preț”, completează acesta.
Clienții care-ți vor bate la ușă, cea mai bună „verificare”
În acest context, o soluție pentru a te asigura că pornești la drum cu o perspectivă realistă asupra pieței ar fi să apelezi la un bun consultant imobiliar, cât mai specializat pe zona în care dorești să vinzi; după o analiză corespunzătoare, acesta îți poate spune care ar fi o marjă realistă de vânzare pentru locuința ta, spune Balica.
După scoaterea proprietății pe piață, numărul de contacte, de vizionări și, în cele din urmă, de oferte concrete de cumpărare îți va arăta cât de bine ți-ai setat așteptările. Fără aceste elemente, e clar că în zonă există locuințe cu atuuri mai bune decât a ta. O proprietate bine poziționată îți va aduce zeci de clienți, spune Balica, în timp ce cu una prost poziționată poți sta și două luni pe piață, fără să te sune nimeni.
iancu doinita
Am și eu un apartament de vanzare