Ambele soluții pot fi aplicate cu succes, atât timp cât agenții, dar și proprietarul, respectă anumite standarde etice.
Atunci când decizi să apelezi la ajutorul unui broker imobiliar pentru o vânzare, ai de ales între două moduri diferite de lucru. Cel dintâi – și cel mai des întâlnit – este intermedierea, prin care permiți mai multor agenții să se ocupe de promovarea locuinței tale; în cele din urmă, agentul care încheie tranzacția primește și comisionul. Cea de-a doua variantă presupune încheierea unui contract de reprezentare exclusivă, prin care un singur broker primește dreptul de a se ocupa de vânzarea respectivei proprietăți.
Care dintre cele două soluții este însă cea mai avantajoasă pentru tine?
Cu cât mai mulți, cu-atât mai bine! Adevărat sau fals?
La prima vedere, ai putea spune că, cu cât mai multe persoane o promovează, cu atât cresc și șansele ca o proprietate să se vândă. De multe ori însă, această logică nu funcționează și în practică. Asta pentru că, potrivit lui Claudiu Hațegan, broker/owner al agenției Klauss & Partners, atunci când mai mulți agenți lucrează cu aceeași ofertă, fiecare are o tendință naturală de limitare a eforturilor depuse, pentru simplul motiv că, oricând, altcineva îi poate „sufla” tranzacția „de sub nas”. „Lucrul în regim de non-exclusivitate îți mănâncă multe resurse, fără a avea o garanție”, explică Hațegan. În mod firesc, brokerii se vor concentra pe ceea ce le oferă o mai mare siguranță, respectiv acele oferte pentru care doar ei au „mână liberă”.
Un (alt) avantaj al reprezentării exclusive este că un astfel de broker va susține mai mult interesele tale decât pe cele ale cumpărătorului – comparativ cu varianta intermedierii, când agentul este mai degrabă un mediator între cele două părți.
Nu în ultimul rând, spune Hațegan, atunci când lucrezi cu un agent în exclusivitate poți scăpa de „bătăile de cap” aferente unei tranzacții. Asta pentru că, pe tot parcursul procesului de vânzare, tu vei avea de discutat cu o singură persoană în loc de zece, o persoană care se poate ocupa de toate aspectele acestuia – de la actele proprietății, până la punerea în practică a unor idei pentru a vinde mai repede.
Comisionul mai mare pentru reprezentare, obligatoriu?
Un dezavantaj pe care mulți clienți îl au în minte atunci când aleg varianta intermedierii este că un contract de exclusivitate presupune achitarea unui comision mai mare, uneori chiar dublu, la finalizarea vânzării. Nu este însă obligatoriu să fie așa. „Există mai multe curente în piață. Unii cer un comision de 5% sau 6%, pe care să-l poată împărți cu brokerul din partea cumpărătorului. Eu personal percep același comision și pentru intermediere, și pentru reprezentare, de 3% plus TVA”, spune reprezentantul Klauss & Partners.
Nimeni nu poate garanta vânzarea, nici chiar un agent exclusiv!
În cele din urmă, alegerea între cele două soluții îți aparține: există clienți mulțumiți și de o parte, și de alta. „Eu personal nu îmbrățișez niciunul dintre cele două curente. Le aplic pe amândouă, în funcție de proprietate, în funcție de client. E bine în orice fel, atât timp cât există etică”, notează Hațegan.
Dacă te decizi totuși să optezi pentru o reprezentare exclusivă, un lucru foarte important este să găsești brokerul potrivit, care să fie familiarizat atât cu tipul de proprietate pe care îl ai de vânzare, cât și cu zona în care aceasta este situată. În contractul de reprezentare, mandatul de exclusivitate poate fi acordat pe o perioadă limitată de timp. „E o piață liberă, foarte atipică, în care nimeni, absolut nimeni nu poate garanta vânzarea. Se poate face o estimare, dar asta nu reprezintă o certitudine”, conchide Hațegan.
IOANA BOBOCEA
Comisionul prea mare , blocheaza dorinta unei persoane , in plus in niciun caz nu sunt verificate actele daca sunt perfecte pentru realizarea tranzactiei dorite. M-am intrebat ….de ce agentiile arunca banii pe promovari care nu se pot finaliza din cauza actelor imperfecte. Si atunci ma intreb …de ce sa aleg o agentie ?
Razvan
Sa dai 5% comision ca să răspundă altcineva la telefon în locul tău? De tine ca proprietar depinde și prețul final și actele. Bineînțeles, dacă nu te duce capul sa discuți, sa alegi modalitatea de plata, sa știi sa alegi notarul, sa mirosi bișnițarii, borfașii care se dau cumpărători. dar vânează altceva, atunci i-ți alegi pe cineva pe care îl duce capul, nu neapărat agenție.
Moraru Aurelian
Răspunsul meu este a doua varianta. Mulțumesc
constanta palamari
Eu doresc sa colaborez exclusiv cu un singur broker
lica doru
EU doresc colaborare cu o agentie. Termenii si conditiile vreau sa le discutam fata-n fata.
MB
Buna ziua,
Imi puteti spune care sunt atributiile unui Broker?
1: Inteleg ca el este cel care gaseste potentiali cumparatori.
2: Ce anume trebuie sa faca in plus? Verifica acte? Ce acte? Are cunostinte similare cu ale unui notar? Ce poate garanta pentru mine, in calitate de cumparator, un Broker?
Va multumesc,
Robert Gargaianu
Am citit articolul dumneavoastra si, in calitate de profesionist imobiliar, va pot spune ca nu sunt in totalitate de acord.
In primul rand, consider ca este destul de greu sa te concentrezi pe calitatea serviciilor atat timp cat te ocupi de clientii tai ca intermediar. Sa reprezinti un client inseamna sa depui orice efort posibil pentru indeplinirea obiectivelor acestuia, iar acest lucru se poate face numai printr-un sistem foarte bine pus la punct. Daca te ocupi de clientii tai atat prin reprezentarea acestora, cat si prin intermediere, consider ca nu ai efectiv timp sa te ocupi serios de toate activitatile necesare. Ca o concluzie, eu o vad ca o decizie de business pentru orice agent: ori iti asumi responsabilitatea sa iti reprezinti clientii printr-un contract de reprezentare exclusiva (ceea ce inseamna ca lucrezi EXCLUSIV pentru ei si sa muncesti cu adevarat), ori lucrezi tot in intermediere si nu spune nimeni ca nu poti avea rezultate (diferenta e ca in intermediere e imposibil sa iti planifici afacerea si sa ai numai clienti multumiti). Eu lucrez din 1997 in domeniu, iar din 2011 imi reprezint EXCLUSIV clientii care ma angajeaza.
Acum, referitor la ultima parte a articolului, va spune ca sunt in total dezacord. Ca profesionist nu ai voie sa spui ca nu poti garanta vanzarea, ci dimpotriva: trebuie sa stii ce e de facut astfel incat aceasta sa reuseasca in cei mai buni termeni pentru clientul tau! Din experienta personala, va pot spune ca atunci cand marketingul este complet si eficient, iar pretul este corect…CASA SE VINDE!!! In general, motivele pentru care nu se vinde o locuinta (sau se vinde foarte greu si dupa foarte mult timp) sunt doar 2: ori pretul e corect, dar marketingul e slab…ori marketingul e bine realizat, dar pretul e supraevaluat. In plus, daca marketingul e bine facut (iar asta poate asigura numai un profesionist), se pot obtine chiar preturi putin mai mari decat asa numita “valoare de piata”, cu conditia sa gasesti cel mai potrivit cumparator…iar pentru asta trebuie sa stii cum sa faci. Acel cumparator potrivit e dispus sa ofere ceva in plus fata de “valoarea de piata” deoarece casa ii intra la inima si si-o doreste neaparat!
Ca idee, noi la REALPRO garantam vanzarea in 90 zile, iar daca locuinta nu se vinde in acest timp, continuam serviciile fara sa mai percepem niciun comision!
In concluzie, noi avem curajul sa afirmam ca putem garanta vanzarea deoarece, in calitate de profesionisti, avem obligatia sa stim ce trebuie facut pentru asta!
Cristina
Domnule Ionut,
Comisionul este mai mare, deoarece brokerul sau agentul investeste multmai mult intr-o oferta exclusiva decat in una deschisa. Insa iti ofera toate sansele sa vinzi la un pret maxim si nu la “primul venit – primul servit”, cum se practica de cele mai multe ori. In plus, agentul poate colabora cu alte agentii si alti agenti, ceea ce inseamna ca va imparti acel comision la un moment dat. Deci e justificat comisionul motivant!
elena
am constatat ca agentii imobiliari sunt din ce in ce mai comozi ,vor sa rezolve tot daca se poate stind in birou dar sa le mearga si comisionul,se vaita ca nu sunt clienti dar nici ei nu se agita sa-i caute
cristea robert
este mai bine cu exclusivitate.termen limitat agreat.rog adresa mail pentru a va contacta.multumesc.
Cojocaru
care este perioada minima pe care o stabiliti intr-un contract de exclusivitate, ma refer la perioada minima pe care v-o atribuitii in vederea realizarii vanzarii sau inchirierii de ex. un apartament 3 cam.?
Cu multumiri,
Cojocaru
ionut
Este clar ca nimeni nu poate garanta vanzarea,de aceea nu inteleg de ce brokerul cere un comision asa de mare,daca ar percepe un comision mai mic si vanzarile ar fi mai multe, cred ca ar avea de castigat,parerea mea.