Astfel de spaţii oferă avantajul unor costuri cu circa o treime mai mici faţă de clădirile office dedicate.
În condiţiile economice actuale, unul dintre principalele criterii de selecţie a unui sediu de către companii este reprezentat de raportul optim calitate-preţ. În acest context, multe dintre firmele (active în Bucureşti) care au ales să se relocheze anul trecut – şi chiar cele nou înfiinţate – au optat pentru spaţiile de birouri situate în vile. Potrivit estimărilor reprezentanţilor Esop Consulting, pe acest segment au fost închiriate anul trecut cu peste 20% mai multe birouri. „Anul 2011 a fost unul deosebit de dinamic pentru spaţiile în vile, în special în prima parte a anului. După un 2010 dificil, ce a lăsat numeroase companii slabite din punct de vedere financiar şi în continuare prudente în ceea ce priveşte structura de costuri, vilele au înregistrat pe tot parcursul anului 2011 o cerere semnificativ mai ridicată, în contextul uşoarei creşteri a cererii la nivelul întregii pieţe”, subliniază Mirela Raicu, partener în cadrul Esop Consulting. Potrivit lui Florin Lungu, consultant în cadrul firmei Gavriliu Imobiliare, majoritatea companiilor ce optează pentru un spaţiu într-o vilă au în vedere unul dintre următoarele avantaje: costurile cu până la 30% mai mici faţă de închirierea unui spaţiu într-un imobil dedicat, faptul că în cele mai multe cazuri chiriaşul ocupă în întregime imobilul, disponibilitatea crescută pentru locuri de parcare, posibilitatea de control al costurilor curente.
Multe oferte, dar puţine de calitate
În ciuda cererii crescute pentru astfel de proprietăţi, din a doua jumătate a anului trecut, în piaţă a început să se resimtă din ce în ce mai accentuat o lipsă a spaţiilor de calitate amplasate în vile. „Deşi peste 80.000 de metri pătraţi de spaţii de birouri erau disponibili în peste 250 de vile în toate zonele Bucureştiului, acestea nu reprezentau soluţii viabile la solicitările companiilor, din raţiuni variate: de cele mai multe ori, starea spaţiilor nu era una corespunzătoare pentru birouri, proprietarii fiind reticenţi la a face lucrări normale de igienizare şi amenajare minimală a spaţiului”, spune reprezentanta Esop Consulting. Aceasta notează că, deşi traversează o perioadă de criză, firmele trebuie totuşi să-şi păstreze o imagine decentă în piaţă, fapt pentru care nu vor accepta să închirieze chiar orice spaţiu.
Preţuri mai mici sau mai mari?
Cum au evoluat chiriile pe segmentul vilelor de birouri în 2011? Potrivit Mirelei Raicu, nivelul preţurilor s-a menţinut relativ constant, cu scăderi de 7-10% în zonele semicentrale. În contrapunct, Florin Lungu estimează că în 2011 valorile de închiriere s-au diminuat cu circa 20% faţă de finele lui 2010. Potrivit datelor Esop, la finele anului trecut, valorile de tranzacţionare pentru vilele de birouri variau între 7,5 euro pe metru pătrat pe lună (în zonele semicentrale) şi 14,5 euro pe metru pătrat pe lună (în zonele ultracentrale).
În anul ce tocmai a început, reprezentantul Gavriliu Imobiliare anticipează că preţurile vor scădea într-un ritm similar cu cel de anul trecut. Pe de altă parte, Mirela Raicu este de părere că, punctual, preţurile unor proprietăţi cu adevărat viabile vor putea fi chiar uşor mai ridicate faţă de 2011, în condiţiile în care asemenea spaţii vor fi tot mai puţine pe piaţă.
Citeşte şi De ce au luat vilele “faţa” clădirilor de birouri pe timp de criză