Deși evenimentele din plan social impun o stare de expectativă, cei aflați în căutarea unei case nu au dispărut, totuși, de pe fața pământului – este de așteptat ca, atunci când lucrurile se vor liniști, nevoia lor să se reactiveze.
În contextul măsurilor de siguranță impuse de răspândirea rapidă a COVID-19, jucătorii din imobiliare, ca și consumatorii finali (proprietari, cumpărători, chiriași) se întreabă cum stau lucrurile pe acest segment de piață – și care sunt perspectivele de viitor. O analiză realizată de Imobiliare.ro arată că, deși în ultimele două săptămâni numărul de utilizatori care au accesat oferte de pe site a scăzut față de cele două săptămâni anterioare, în piață există încă un număr semnificativ de potențiali clienți. Mai exact, în perioada 9-25 martie numărul vizitatorilor portalului a scăzut cu 35% față de perioada 17 februarie-4 martie. Astfel, din punctul de vedere al activității de pe site – care este o reflecție directă a cererii potențiale din piață – „lucrurile n-au picat spre zero”, spune Adrian Erimescu, CEO Imobiliare.ro.
O utilizare eficientă a resursei „timp”
În ciuda perioadei dificile pe care o traversează întreaga economie, statisticile arată că, inclusiv în momentul de față, pe site există peste 80.000 de vizitatori activi zilnic. Aceasta este o dovadă a cererii solide de locuințe care există, încă, în piață. Asta cu toate că, de la intrarea în vigoare a celei mai recente ordonanțe militare, oamenii nu mai pot ieși, practic, din casă pentru încheierea unor tranzacții, ca până acum.
Citește și: Prevederi suplimentare în cea de-a treia ordonanță militară emisă de MAI pentru starea de carantină totală
Adrian Erimescu punctează că, cel puțin dintr-un anumit punct de vedere, perioada actuală poate fi folosită în mod benefic de către potențialii clienți din piață, cumpărători sau chiriași, în sensul că aceștia pot aloca mai mult timp căutării unei proprietăți care să corespundă cerințelor lor. „Poate că ai mai mult timp să scanezi piața, să analizezi, poate și să contactezi agenți”, subliniază Adrian Erimescu. Totodată, pentru cei care au deja tranzacții în derulare, dar pe care nu au apucat să le încheie, recomandarea este să țină o strânsă legătură cu agenții imobiliari pe parcursul perioadei de carantină, precum și să solicite prelungirea termenelor prevăzute în antecontracte. În felul acesta, având în vedere că nevoia de locuire rămâne, tranzacția va putea fi încheiată fără probleme în momentul încetării stării de carantină și/sau urgență.
Reprezentantul Imobiliare.ro recunoaște, desigur, că evoluția rezidențialului autohton (și nu numai) va depinde de cât de mult va ține criza din domeniul sănătății. Este important de avut în vedere, însă, că, la un moment dat, lucrurile se vor liniști – iar piața imobiliară își va reveni și ea, mai lent sau mai repede. Acest lucru poate fi văzut deja în China și a s-a petrecut și în Hong-Kong, după epidemia de SARS din urmă cu câțiva ani.
Citește și:
„Pulsul” imobiliarelor în contextul COVID-19: pe termen mediu și lung, societatea nu poate să meargă înainte fără ele!
Studiu ING: Românii sunt, dintre europeni, cei mai interesați de achiziția unei case
Colliers: „Impactul COVID-19 asupra economiei în general și asupra pieței imobiliare în particular este extrem de incert”
Un sfat pentru depășirea cât mai rapidă a blocajului
În acest context, punctează Erimescu, este important ca agenții imobiliari să țină cont de ciclul de tranzacționare (vânzare) a unei proprietăți, care poate dura patru-cinci luni din momentul scoaterii acesteia pe piață. Este important, deci, ca, inclusiv în perioada de carantină, ei să rămână vizibili în piață, să păstreze legătura cu clienții – pentru ca, atunci când criza se va termina, piața să-și revină cât mai rapid din punctul de vedere al activității de tranzacționare. „Nu vă opriți, pentru că o să fiți blocați încă patru-cinci luni după aceea!” este mesajul lui Adrian Erimescu pentru profesioniștii din domeniul imobiliar.
Pentru a-și sprijini clienții direcți, atât agenții și dezvoltatori, cât și proprietari, Imobiliare.ro a elaborat o strategie de lucru aflată în strânsă legătură cu evoluția evenimentelor din plan social. Aceasta include „pachete de solidaritate” pentru clienți, cu discounturi masive (de până la 100%) pentru promovarea pe site.
Niculae Iulian
Interesant de citit comentariile, la aproape un an de la publicarea articolului.
Cad Preturile la denominare Leu
Vorbim in 2022!!!
Coman Laurentiu Dan
Criza din 2008 a fost pistol cu apa pe langa ce va urma, piata imobiliara va intra intr un blocaj de durata.
Bogdan
Mă amuză că o agenție imobiliară care ținea la preț, a scos dintr-o dată vreo 4 sau 5 garsoniere, la un preț cu vreo 3 .000 euro mai mic decât cereau inițial.
Chiar și așa, sa dai 48.500€ pe 34 mp construiti, la gri, mi se pare foarte mult.
TARANU DOINA
Rezultatele acestei crize se vor vedea mai târziu , va fi o corecție semnificativă . La nivel de București se va reîntoarce prețul în jurul cifrei de 1000 de euro per m2 , pentru locuințele vechi și cele noi de la periferie, iar pentru cele noi cu un amplasament bun în cartierele muncitorești 1300 – 1500 de euro per m2 . Umflarea prețului din ultimii doi ani, este nesustenabil pe o perioadă lungă de timp .
[email protected] Sufletel
Casele tot timpul vor avea valoare, oamenii isi vor da seama de asta dupa ce vor face pasul sa o cumpere. Eu sunt la a 4 a proprietate, din care una in UK , care in 2014 era 142k. Acum iau pe ea, daca o vand, 220k. Deci asta e adevaratul business. Bafta la toti!
dumitruanna
Prețurile sunt foarte foarte mari!!!
daniel
Exact. Parerea mea este ca piata imobiliara se va prabusi, oricum preturile au inceput din nou sa creasca, criza e departe de a se fi terminat, mai vorbim dupa cateva luni.
Andrei Toader
Fals! Preturile au luat-o deja in jos. Pandemia va mai dura cel putin 3 luni => somaj => criza economica mai dificila ca cea din 2008.
claudiu
E normal ca dezvolatatorii sa spere sa nu se intample nimic, dar istoria ne arata ca nu va fi asa. Oricum preturile sunt prea mari , au crescut ca din apa si fara un fundament logic. Vedem peste cateva luni care vor fi preturile reale, sau cel tarziu anul viitor.