Din episodul anterior: Actorii pietei imobiliare, principalii beneficiari ai unei piete neprofesioniste, au fost identificati si demascati: dezvoltatorii, ziarele si site-urile de publicitate imobiliara, vanzatorii si cumparatorii privati care accepta aceasta stare, neasumandu-si responsabilitatea distingerii intre bine si rau.
Continuam astazi filmul “Imobiliare de Romania”, dedicand un capitol special agentiilor imobiliare. De ce spunem film si nu istorie cand ne referim la piata imobiliara romaneasca? Pentru ca istoria are cursivitate, epocile sunt bine determinate, exista fapte si eroi la care ne putem raporta. Imobiliarele din Romania au actori si povestiri. Evident, putem vorbi despre o evolutie in timp a pietei imobiliare luata ca ansamblu, insa intrigile, personajele si evenimentele de pe piata, urmeaza parca un scenariu bine stabilit, iar regia este de exceptie. Este de datoria noastra sa modificam scenariul pe parcursul desfasurarii filmului si sa transformam artisticul in documentar.
Agentiile imobiliare sunt actorii principali ai pietei imobiliare romanesti si depinde de ei daca vor juca un rol de Oscar, vor fi mereu actori in roluri secundare sau figuranti. Faptul ca pe piata imobiliara isi gasesc loc atat actorii principali-profesionistii, cei secundari si figurantii nu reprezinta o problema in masura in care publicul ii percepe corespunzator. Problema apare atunci cand figurantii cantaresc in ochii publicului mai mult decat actorii principali si, la final, exclama: ce film prost!
Imobiliarele din Romania au parcurs, sau mai bine zis ar fi trebuit sa parcurga, mai multe etape spre emancipare si profesionalizare:
– etapa de inceput– “etapa romantica”, asa cum am numit-o noi, cand imobiliarele reprezentau necunoscute atat pentru vanzatorii si cumparatorii de pe piata, cat si pentru practicantii acestei profesii; apar elemente primitive de promovare imobiliara;
– etapa de crestere– perioada in care tot mai multe persoane se implica in fenomen; numarul agentiilor imobiliare creste; apare concurenta si se dezvolta publicitatea;
– etapa de varf– corespunde boom-ului imobiliar din anii 2006-2008, cand se incheiau “tranzactii la secunda”
– etapa de declin– criza imobiliara a taiat adanc in numarul agentiilor imobiliare; este perioada de restabilire a raporturilor de forte pe piata imobiliara; diversificarea ofertei, trainingul personalului, specializarea, reprezinta resurse prin care specialistii castiga tot mai multa cota de piata iar nespecialistii sunt inlaturati
– etapa de relansare– va fi cu siguranta etapa specialistilor, a agentiilor imobiliare acreditate prin lege, a agentilor imobiliari brevetati, a unei piete imobiliare condusa de principii corecte de castig-castig, cu beneficii echitabile fata de toti actorii ei.
Va urma!
Echipa Blitz Imobiliare, Leonard M.