La închirierea unei locuințe, proprietarii solicită, cel mai adesea, plata așa-numitei „garanții” – o sumă de bani echivalentă cu valoarea chiriei pe una până la trei luni de zile, menită să acopere eventualele pierderi aduse de chiriaș pe parcursul șederii sale (fie prin stricăciuni aduse imobilului, fie prin neplata cheltuielilor curente). Din motive mai mult sau mai puțin justificate, se întâmplă adesea ca acești bani să nu mai fie recuperați de către chiriaș.
Iată câteva măsuri de precauție pentru a evita asemenea situații:
1. Plata garanției trebuie stipulată în contract
Singura acoperire legală pe care o ai pentru redobândirea garanției este o clauză explicită inclusă în contractul de închiriere; în lipsa acesteia, vei depinde în mod exclusiv de bunăvoința proprietarului. Acesta poate refuza să-ți restituie banii – sau măcar o parte din ei – din motive mai mult sau mai puțin întemeiate, fără ca tu să poți face mare lucru, din punct de vedere legal.
2. Stabiliți clar ce anume intră sub acoperirea garanției
La modul ideal, în acordul de închiriere ar trebui precizat cât mai clar ce cheltuieli pot fi acoperite cu banii de garanție. În această categorie s-ar încadra plata cheltuielilor curente, în cazul în care, la momentul plecării, chiriașul are restanțe. În ceea ce privește eventualele cheltuieli de reparație, se impune o distincție între stricăciunile provocate de chiriaș și defecțiunile survenite pe perioada șederii acestuia, însă nu din vina sa (cum ar fi o țeavă spartă). Cele dintâi pot fi acoperite din garanție, însă cele din urmă intră în sarcina proprietarului.
3. Ai grijă de proprietatea ce ți-a fost încredințată
Dacă vrei ca la sfârșitul perioadei de închiriere să-ți recuperezi garanția, ai responsabilitatea de a menține locuința în aceeași stare de funcționare în care ți-a fost încredințată. Asta înseamnă să întreții – pe cât posibil – bunurile din imobil și să repari, ocazional, micile stricăciuni provocate de folosința imobilului (să înlocuiești un bec sau o plafonieră etc.). Pentru defecțiunile mai mari, ce țin de construcția în sine, trebuie să iei imediat legătura cu proprietarul.
4. Asigură-te că ești cu toate cheltuielile la zi
Pentru ca banii de garanție să-ți fie restituiți (integral), este nevoie să fii la zi cu toate cheltuielile curente (lumină, întreținere, cablu, internet etc.) și să poți face dovada plății acestora. Păstrează, așadar, toate chitanțele, pentru a le putea prezenta proprietarului. Pentru că majoritatea facturilor sunt emise, de regulă, cu întârziere de circa o lună, va trebui să aștepți un timp până să primești banii înapoi, astfel încât proprietarul să se asigure că toate utilitățile au fost achitate.