Vânzările magazinelor sunt în creștere, ceea ce denotă apetitul crescut pentru consum.
În ciuda recesiunii economice, numărul centrelor comerciale din Capitală a continuat să crească în ultimii ani, unele dintre noile proiecte depășindu-le în dimensiuni pe cele de dinainte. Retailerii răspund prin deschiderea de noi și noi magazine, fapt ce ar însemna că de cumpărători nu duc lipsă. Ca dovadă, datele companiei de consultanță Colliers International relevă că, în 2015, majoritatea retailerilor internaționali prezenți pe piața din România au înregistrat creșteri cuprinse între 10% și 20% ale volumelor de vânzări – o tendință ce este de așteptat să continue și în 2016.
În acest context, se impune, totuși, o întrebare firească: de câte malluri mai este loc în București? „Pe baza calculelor interne ale Colliers, luând în calcul evoluția puterii de cumpărare și ritmul de creștere a consumului în următorii ani, estimăm că piața va mai putea absorbi în următorii ani aproximativ 200.000 de metri pătrați de suprafață închiriabilă, din care centrele comerciale anunțate spre livrare în București anul acesta însumează circa 100.000 de metri pătrați. Astfel, considerăm că, în afara proiectelor livrate în acest an, în București mai este loc pentru încă un centru comercial de mari dimensiuni”, spune Liana Dumitru, Director Asociat în cadrul departamentului de retail al Colliers International.
Două noi proiecte până la finele anului
Potrivit datelor companiei, stocul de centre comerciale moderne din Capitală va crește cu peste 100.000 de metri pătrați până la finalul acestui an, prin livrarea a două proiecte în zona de est a orașului. Astfel, odată cu livrarea centrului comercial ParkLake Plaza, Bucureștiul va ajunge la un total de 1,13 milioane de metri pătrați, de la nivelul actual de 1,06 milioane de metri pătrați. Asta înseamnă că media de spații comerciale la mia de locuitori va fi de aproximativ 452 de metri pătrați în zona metropolitană, cifră care rămâne mult în urma celorlalte capitale din această regiune a Europei.
În trimestrul al patrulea al acestui an urmează a fi livrat și centrul comercial Veranda Mall, în zona Bucur Obor. Acesta va avea o suprafață închiriabilă totală de aproape 30.000 de metri pătrați și va fi deschis în urma unei investiții de circa 60 de milioane de euro.
Deschiderea celor două noi centre comerciale va pune presiune pe zona de est a Bucureștiului, care va fi acoperită până la sfârșitul anului de patru centre comerciale moderne – Mega Mall, ParkLake Plaza, București Mall și Veranda Mall –, toate amplasate pe o rază de cinci-șase kilometri. „Este greu de estimat impactul pe care noile livrări anunțate anul acesta îl vor avea asupra proiectelor existente, însă cu siguranță modul de operare, flexibilitatea și adaptabilitatea la nevoile consumatorului, precum și o comunicare constantă cu acesta vor fi decisive pentru succesul pe termen lung al fiecărui centru comercial. De asemenea, conceptele noi de shopping și de divertisment cu care fiecare centru va veni în întâmpinarea consumatorilor, pot spori atractivitatea fiecărui proiect, durata vizitelor și preferința consumatorilor în favoarea unuia sau a altui centru comercial.”, este de părere Liana Dumitru.