65% dintre jucătorii din domeniu estimează că, fără sprijin guvernamental, unitățile lor de cazare nu vor putea supraviețui după luna martie a anului viitor.
Un studiu vizând sectorul hotelier autohton, realizat de Cushman & Wakefield în parteneriat cu Federația Industriei Hoteliere din România (FIHR), a fost lansat în noiembrie 2020 pentru a înțelege impactul COVID-19 asupra industriei de profil, precum și perspectivele sale de viitor. Rezultatele pozitive obținute în 2019 au pregătit jucătorii din domeniu pentru o evoluție favorabilă în 2020. Cu toate acestea, restricțiile de circulație impuse în perioada stării de urgență, dintre care unele au fost menținute și în starea de alertă, au afectat serios performanțele acestui sector. Astfel, conform rezultatelor sondajului, piața hotelieră din România a înregistrat o scădere medie a profitului cu 73% în anul fiscal incheiat in octombrie 2020, comparativ cu aceeași perioadă din 2019. În ceea ce privește indicatorii de performanţă ai hotelurilor, datele fiscale din octombrie 2020 dezvăluite de STR arată că România a obținut un grad de ocupare mediu de 24% și un tarif mediu de 293 lei – fapt ce achivalează cu o scădere de 72% comparativ cu aceeași perioadă din 2019.
Gradul mediu de ocupare pentru 2020, la circa 30%
Conform studiului, deși rezultatele pentru o astfel de perioadă incertă sunt dificil de cuantificat, hotelierii români anticipează un grad mediu de ocupare anuală de 31% pentru 2021. Majoritatea respondenților consideră că proprietățile lor vor atinge un grad maxim de ocupare de aproximativ 40%, în timp ce doar 7% iau în calcul un grad de ocupare de circa 70%.
În ceea ce privește tariful mediu, jucătorii din domeniul hotelier se așteaptă la un nivel de 197 lei în 2021. Aceasta reprezintă o valoare mult mai mică comparativ cu octombrie 2020 şi poate indica faptul că hotelierii se vor concentra pe maximizarea gradului de ocupare în perioada de recuperare, așa cum a fost evidențiat în studiul anterior. În plus, întrucât perioada de recuperare va fi dominată de călătorii interne, hotelierii ar putea să implementeze strategii vizând obținerea unui tarif mediu mai scăzut, pentru a face apel la clienţii locali.
În plus, 89%, respectiv 87% dintre operatorii de unități de cazare se așteaptă ca veniturile generate de restaurante și săli de conferințe sau evenimente să fie extrem de importante în performanțele previzionate pentru 2021. Pe locul trei se situează veniturile obţinute din serviciile de Spa și Wellness, 56% din respondenți menţionând că acestea sunt importante pentru a susține un nivel sustenabil al veniturilor pentru proprietățile lor.
Citește și:
Piața de birouri din București în T3 2020. HARTA proiectelor aflate în construcție
Cele mai recente livrări de pe piața de retail. La cât ajunge stocul autohton de asemenea spații
Angajații din domeniul hotelier, serios afectați
Pe fondul faptului că hotelierii încearcă să scadă costurile operaţionale, studiul relevă că, din octombrie 2020, o medie de 35% dintre angajați au fost concediați. Comparând acest rezultat cu studiul anterior din aprilie-mai 2020, această cifră a crescut cu 6%. „Sprijinul guvernamental este aşadar urgent necesar pentru a proteja forța de muncă în sectorul hotelier si pentru a reduce la minimum disponibilizările viitoare care au impact asupra condiţiilor de trai ale oamenilor”, subliniază reprezentanții Cushman & Wakefield. Semnificativ este faptul că 65% dintre respondenți au declarat că, fără sprijin guvernamental, hotelurile lor nu vor putea supraviețui după martie 2021. Doar 7% dintre respondenți au menționat că afacerea lor poate supraviețui mai mult de un an în aceste condiţii. Prin urmare, supraviețuirea și redresarea sectorului hotelier românesc vor rămâne dependente de sprijinul guvernamental oferit în 2021.
„În ciuda provocărilor pe termen scurt cu care se confruntă în prezent sectorul hotelier românesc, perspectivele pe termen lung rămân pozitive, dovadă fiind creșterea constantă a turismului din ultimii ani, oferta cuprinzătoare, atractivitatea țării ca destinație de relaxare și de afaceri. Potrivit Oxford Economics, se așteaptă ca numărul de nopți petrecute în unitățile de cazare în România să atingă până în 2023 nivelul de dinaintea crizei.”
Cushman & Wakefield
Citește și:
2020, un an-record pentru închirierile de spații logistice și industriale
Optimism temperat pentru viitor
Privind în perspectivă, hotelierii își mențin optimismul, majoritatea respondenților intenționând să-și mențină unitățile deschise în 2021, atât timp cât nu vor fi introduse alte perioade de carantină. Pe de altă parte, 20% dintre respondenți iau în considerare închiderea hotelurilor în timpul extrasezonului pentru a face economii pe fondul scăderii cererii. 3% dintre respondenții hotelieri planifică o schimbare de strategie pentru transformarea conceptului de business adaptat pentru sejururi pe termen lung (de peste șase luni) în 2021.
Deși hotelierii încearcă din răsputeri să supraviețuiască acestei perioade dificile, trebuie subliniat faptul că sprijinul guvernamental continuu este esenţial pentru redresarea sectorului hotelier românesc. Conform studiului, 40% dintre hotelieri consideră că se poate asigura o revenire mai rapidă odată cu relaxarea restricțiilor de călătorie și evenimente desfăşurate la interior și cu condiţia oferirii unui sprijin guvernamental financiar și salarial. În plus, 10% dintre respondenți observă beneficiul implementării unor ajutoare guvernamentale de călătorii pentru o creștere a cererii interne.
„Acesta este al doilea studiu realizat, după lansarea primului în aprilie 2020, cu scopul de a spori atenția asupra industriei și de a face apel la autorități pentru un sprijin mai semnificativ și mai precis pentru sectorul hotelier. Cushman & Wakefield și FIHR vor continua să se asigure că acest sector primește sprijin adecvat prin colectarea și analizarea datelor disponibile și prin apeluri către autorități.”
Cushman & Wakefield