Pentru a-ți putea face o imagine cât mai realistă asupra puterii tale reale de cumpărare, demersurile pentru contractarea unui credit ipotecar sau imobiliar ar trebui să fie inițiate chiar înainte de începerea căutării propriu-zise.
Iată care sunt principalele etape ale acestui proces:
1. Scoringul:
Este primul și cel mai simplu pas. Deși există și instrumente online pentru a-ți calcula scoringul, recomandat este să faci o vizită la bancă și să discuți cu un consultant de credite pentru a vedea ce sumă ți s-ar acorda, în funcție de veniturile tale. Un astfel de specialist va putea să-ți ofere o serie de informații suplimentare, cum ar fi, spre exemplu, tipurile de venituri acceptate de către banca respectivă (altele decât cele salariale) și ponderea luată în calcul pentru acestea.
2. Dosarul de credit
Acest pas poate fi făcut atât înainte, cât și după găsirea locuinței potrivite – dacă vrei să ai o mai mare siguranță în ceea ce privește suma pe care va trebui să o împrumuți. Dosarul va cuprinde actul de identitate al debitorului și, eventual, pe cel al codebitorului, alături de certificatul de căsătorie, dacă este cazul. De asemenea, va trebui să duci la bancă o adeverință de salariu – sau alte documente doveditoare pentru celelalte tipuri de venituri. În cazul în care nu ai găsit încă o locuință potrivită sau estimezi o prelungire a perioadei necesare pentru încheierea tranzacției (cum se poate întâmpla în cazul creditelor Prima Casă), interesează-te de condițiile băncii în ceea ce privește perioada de valabilitate a creditului – dacă aceasta expiră, există totuși posibilitatea de a depune o nouă cerere.
3. Evaluarea imobilului
După găsirea proprietății dorite, la dosarul de credit trebuie anexat un raport de evaluare a acesteia. Evaluatorul îl poți căuta și pe cont propriu, însă băncile au, în mod normal, o listă de specialiști la care poți apela. Pentru beneficiarii programului Prima Casă, important de știut este că, în cazul în care evaluarea proprietății se va situa sub prețul agreat cu vânzătorul, banca va împrumuta 95% din cea mai mică valoare, urmând ca diferența să fie achitată din propriul buzunar.
4. Acte adiționale
După evaluare, trebuie prezentate la bancă o serie de acte pe care trebuie să le obții de la vânzător, precum: certificatul fiscal, extrasul de carte funciară, adeverința de la asociația de proprietari și certificatul energetic (acestea vor fi transmise apoi către biroul notarial, unde se va semna și actul de vânzare).
5. Încheierea contractului
Înainte de semnarea contractului de credit, este necesar să-l studiezi îndeaproape (poți solicita chiar consultarea acestuia înainte). Dacă ai întrebări, nelămuriri sau chiar sugestii, nu ezita să le comunici reprezentantului băncii cu care ai lucrat până acum. Un lucru important de știut este că, dacă creditul acordat de către bancă este în altă monedă decât prețul de achiziție a imobilului, diferența de curs valutar între cotația băncii și cea a BNR (la care se va încheia tranzacția) va trebui achitată din buzunarul propriu. Asta înseamnă că, în cazul unei diferențe de 0,06 lei la cursul euro-leu (între cele două instituții bancare), tu va trebui să plătești în plus circa 3.000 de lei pentru ca vânzătorul să-și poată primi cei 57.000 de euro pentru care ați căzut de acord.