Programul Prima Casă susține în mod primordial piața apartamentelor ieftine.
În anii de criză, principalul criteriu de achiziție a unei locuințe a fost, fără îndoială, prețul. Majoritatea cumpărătorilor au căutat oferte cât mai atractive din acest punct de vedere, fiind dispuși să accepte compromisuri în alte privințe – localizare, suprafață etc.
Un studiu realizat de compania de consultanță Coldwell Banker Affiliates of Romania relevă însă începutul unei schimbări. La nivelul Bucureștiului, ponderea proiectelor rezidențiale „de masă” – cele care s-au bucurat de cel mai mare succes la vânzări până acum – a scăzut semnificativ în 2015, de la un nivel de aproape 70% în anii trecuți, la o cotă de 51,5% din totalul ofertei de locuințe noi. Formate din unități locative cu suprafețe similare celor construite înainte de 1990, ansamblurile din această categorie sunt localizate, cel mai adesea, la periferia Bucureștiului (deși pot fi găsite și în unele cartiere „muncitorești”). Prețurile pe acest segment de piață depășesc arareori nivelul de 50.000 de euro pentru un apartament cu două camere, iar circa 80% dintre tranzacții au loc prin intermediul programului Prima Casă.
Mai multe proiecte pentru clasa medie și de lux
Pe de altă parte, segmentul de piață țintit de clasa medie, cu prețuri cuprinse între 50.000 și 70.000 de euro pentru un apartament cu două camere, a crescut semnificativ în 2015, pe fondul stabilizării prețurilor de vânzare din ultimele 12 luni, îmbunătățirii condițiilor de creditare și revenirii încrederii clienților în piață. Acest gen de proiecte, ce reprezintă o cotă de 34% din oferta anului 2015, sunt amplasate în cartierele tradiționale ale Capitalei sau chiar în zone semicentrale și au un bun acces la mijloacele de transport în comun. Pe acest segment de piață, mai puțin de 50% dintre tranzacții au loc prin intermediul programului Prima Casă, clienții din această categorie căutând, de regulă, să facă un „upgrade” imobiliar (să se mute într-o casă mai nouă, mai spațioasă, și/sau mai bine localizată).
Și ponderea deținută în piață de ansamblurile rezidențiale de lux, cu prețuri de peste 70.000 de euro pentru un apartament cu două camere, a consemnat un avans anul acesta, ajungând la circa 14,5% din totalul ofertei. Acest fapt este semnificativ, marcând revenirea încrederii dezvoltatorilor (și, implicit, a cumpărătorilor) în piață.
Se caută locuințele cu o localizare bună
Cel puțin în parte, această schimbare în structura ofertei de locuințe noi pare să fie susținută de cerere. Cu prețuri ce pornesc de la 76.797 de euro (+TVA) pentru o unitate locativă cu două camere (de 74 de metri pătrați construiți), ansamblul MetroCity Academiei s-ar încadra în categoria proiectelor „de lux”. Reprezentanții companiei dezvoltatoare au anunțat că aproximativ 85% din apartamentele din primul bloc au fost deja contractate, cu două luni înainte de finalizare; totodată, 10% din apartamentele incluse în cel de-al doilea bloc, ce va fi livrat în vara anului viitor, sunt deja precontractate. „Interesul crescut din partea cumpărătorilor poate fi explicat prin amplasamentul foarte bun de care beneficiază proiectul, lângă viitoarea stație de metrou Academia Miliară, MetroCity Academiei diferențiindu-se și prin conceptul de construcție eficientă, care se traduce în prețuri și costuri de întreținere mai mici”, explică aceștia. MetroCity Academiei va avea 235 de apartamente, primul bloc, cu 12 etaje și 110 unități, urmând a fi terminat la finalul acestui an, în vreme ce restul locuințelor (amplasate într-un bloc cu două tronsoane) vor fi predate în vara anului viitor.
Citește și: Bucureștenii, metroul și apartamentele noi