Evoluţia economică pozitivă a ţării noastre în acest an nu a rămas fără ecou în rândul investitorilor străini.
Faptul că economia mondială continuă să traverseze o perioadă dificilă nu împiedică marile companii internaţionale să ia în vizor noi pieţe pe care să-şi extindă activitatea. În rândul acestor jucători, Bucureştiul reprezintă o destinaţie tot mai atractivă pentru derularea afacerilor. Potrivit celui mai recent studiu realizat de compania de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield, capitala României a înregistrat în 2011 cel mai mare avans din punctul de vedere al atractivităţii în ochii companiilor multinaţionale care doresc să se extindă. Bucureştiul a trecut de pe poziţia 35 (în 2010) pe locul 27, urcând astfel opt locuri în clasamentul celor mai căutate destinaţii pentru expansiune.
Cum se explică această creştere considerabilă a atractivităţii României în ochii multinaţionalelor? Un prim motiv ar ţine de evoluţia economică pozitivă a ţării în acest an, după ce a înregistrat trei trimestre consecutive de creştere a Produsului Intern Brut (PIB). Faptul că perspectivele pe anul viitor continuă să fie pozitive, în ciuda turbulenţelor economice şi politice de pe plan internaţional, se răsfrânge şi asupra pieţei imobiliare. Acest lucru este evidenţiat şi în cel mai recent raport de piaţă realizat de compania de consultanţă Jones Lang LaSalle (JLL). “La începutul lunii iulie 2011, agenţia Fitch a îmbunătăţit credit rating-ul acordat României, readucând-o în categoria ţărilor recomandate pentru investiţii. Îmbunătăţirea credit rating-ului este legată în mod direct de îmbunătăţirea condiţiilor macroeconomice din România, iar investitorii încep să observe acest lucru”, subliniază autorii studiului.
Birouri de calitate, la costuri reduse
Un al doilea motiv ce susţine dorinţa companiilor străine de a se extinde în Bucureşti ţine de oportunităţile oferite de piaţa office locală. „Bucureştiul oferă clădiri de birouri de înaltă clasă, în termeni financiari foarte atractivi. Aceştia sunt factori importanţi pentru companiile care urmăresc să închirieze spaţii noi pentru desfăşurarea activităţii sau pentru relocarea operaţiunilor curente. Costurile reduse, calitatea şi disponibilitatea spaţiilor de birouri fac Bucureştiul din ce în ce mai atractiv”, subliniază Andrei Bîrsan, director de intermediere pentru spaţii comerciale în cadrul Cushman & Wakefield România. Rata ridicată de neocupare a birourilor din Capitală – ce se ridică în prezent la aproximativ 16%, potrivit datelor JLL – face ca proprietarii să fie mai flexibili la încheierea contractelor de închiriere, comparativ cu anii de boom. În contextul cererii ridicate de spaţii office însă, reprezentanţii JLL estimează că, până la finele acestui an, rata de disponibilitate a birourilor din Bucureşti va scădea la circa 10%.
Investiţii promiţătoare în infrastructură
Potrivit lui Andrei Bîrsan, un alt factor ce influenţează atractivitatea pe termen lung a Capitalei ca centru de afaceri constă în investiţiile în reţelele de transport. „Infrastructura oraşului Bucureşti a fost îmbunătăţită de curând şi există planuri pentru dezvoltări viitoare. Acestea vor îmbunătăţi an de an accesibilitatea centrelor de afaceri”, estimează reprezentantul Cushman & Wakefield. Unul dintre proiectele majore de infrastructură ce se numără pe agenda autorităţilor pentru următorii ani constă în extinderea reţelei actuale de metrou, ce va atrage o investiţie estimată de 8,5 miliarde de euro. La aceasta se adaugă, potrivit unui raport realizat recent de CB Richard Ellis pe tema infrastructurii, şi construcţia de drumuri, pasaje, dar şi a unui număr de aproximativ 6.000 de parcări, majoritatea subterane.