Nu a trecut o saptamana de cand am vorbit prima oara cu doamna Ana. Anuntul de vanzare mi-a atras atentia, apartamentul fiind in zona biroului meu. Nu am reusit sa fac evaluarea in aceeasi zi, din cauza programului nostru, cand eram eu disponibil, nu putea dansa si invers.
La 3 zile dupa, spre ceas de seara, patrund in bloculetul cochet, de 3 etaje, aflat spre colt de parc. Exteriorul ingrijit, mansarda proaspat ridicata si curtea plina de flori imi dadeau o senzatie de liniste, sentimentul ca esti printre oameni gospodari.
Dna. Ana, impreuna cu sotul, ma asteptau. Nici nu intru bine si sunt poftit la un tur al apartamentului de doua camere. Aproape fortat sunt invitat sa vad curtea din spate, partajata intre proprietari. Frumos.
Nedumeriti un pic ca nu scot din geanta aparatul de fotografiat, sotii se asaza pe canapea, la invitatia mea de a sta un pic de vorba. Intru direct cu eterna “De ce vindeti?”.
Ascult povestea celor doi pensionari, solicitati de fiu sa vina spre plai de munte. Le dau dreptate, si eu as pleca mai incolo, spre munte. Ei, si cum a decurs pana acum?
Pai dle, au venit multi agenti, au facut poze si ne-au asigurat ca vor reveni.
Ati semnat ceva cu ei? V-au spus cumva unde vor face publicitate? V-a spus cineva cum este pozitionat pretul solicitat de dvs.?
A, nu, nu am semnat nimic, iar nimeni nu mi-a dat informatiile de care faceti referire. Noi, in fond, vrem sa terminam repede cu vanzarea aceasta…
Pacat, spun eu. Stiti la ce riscuri va aventurati daca lucrati cu un agent imobiliar neprofesionist?
Amandoi clipeau repede, semn ca erau nedumeriti. Bine, zic, si incep sa le povestesc de un caz, in care agentii imobiliari neprofesionisti au facut publicitate unei proprietati, la un pret mai mic decat cel solicitat de catre proprietari, compromitand astfel puternic sansele respectivei proprietati de a obtine pretul dorit.
Ei, dle Iulian, noi am vorbit clar cu fiecare, toti au inteles corect pretul nostru!
Dar, vedeti, nu ati semnat cu nimeni macar un acord de publicare la acel pret, adaug eu.
Incep sa le vorbesc de serviciile mele dedicate, analiza de piata comparativa, reprezentare in fata colegilor din piata, relatia cu bancile samd. Simt perechea pierzand din rabdare. Nu percuteaza, asa ca stabilesc o noua intalnire peste alte cateva zile… sa le treaca euforia inceputului, perioada cand, inevitabil, se mai loveste omul si de pragul de sus.
Revin la birou si verific pe internet cum a aparut anuntul si cine a inceput sa se ocupe de proprietate. Pe site-ul unui binecunoscut ziar de publicitate zaresc insa un anunt ce imi sare in ochi.
El este. Sun. Informatii seci curg la telefon. Pretul insa? Unde e pretul? Acesta troneaza la finalul anuntului… cu 2.000 E mai putin decat a solicitat doamna Ana. Trist o sun pe aceasta si, scurt, comunic cele constatate. Femeia ramane perplexa.
Nu este posibil sa ni se intample noua exact ceea ce ne povesteati. La comunicarea numelui agentei respective… se lasa liniste. Dle Iulian, o cunosc bine, este chiar o fosta colega de-a mea… Cu ea am vorbit prima oara. Nu este insa o greseala de tipar, cumva? O asigur ca nu, pretul fiind confirmat telefonic. Motivatia agentului neprofesionist in acest caz este, insa, de ani de zile gresala de redactare, de tipar, de conexiune…
Observ in ultimul timp proprietari ce au nevoie ca de aer de un ajutor real din partea agentului imobiliar profesionist. Au planuri, ambitii, nevoi ce depind de vanzarea imobilului lor. Construiesc vise si dorinte, toate legate insa de finalizarea tranzactiei. Dnei Ana, precum si tuturor celor aflati in situatii similare la dedic urmatoarele randuri.
Renascuta dupa involburarea lui ‘89, meseria de agent imobiliar a crescut in Romania, odata cu achizitionarea apartamenelor din fondul de stat, reluandu-se astfel rolul misitului din vremea lui Caragiale.
Nebunia bulei de aur a adus multi in bransa intermedierilor imobiliare, ametiti de miros de euro. Mai putini au ramas acum pe baricade, dupa retragerea valului de bani. Unii asteapta alt val, altii invata normalitatea afacerii.
Consider extraordinar de important sa cunoasteti ce tip de servicii imobiliare va poate oferi, in fond, un agent imobiliar.
In prezent sunt pe piata doua forme de exercitare a serviciilor imobiliare. Intermedierea imobiliara si reprezentarea exclusiva.
Intermedierea imobiliara, cea mai uzuala si raspandita, presupune ca oferta de vanzare sa fie deschisa si oferita mai multor agenti. Deasemenea, sunt cazuri cand insusi proprietarul isi face publicitate, in concurenta cu agentiile. Acesta merge pe principiul ca, cu cat difuzeaza informatia de vanzare la mai multe agentii cu atat are sanse mai mari de succes.
Agentul imobiliar comisioneaza ambele parti, cumparator si vanzator. Nu are obligatii speciale fata de vanzator. In astfel de situatii agentul imobiliar va investi calculat timp, bani si energie in respectiva oferta, stiind ca este pe piata, la mai multe agentii. Cu cat oferta este la mai multe agentii, cu atat de mult scade interesul implicarii in respectivul caz.
Problema cea mai grava imi pare insa imposibilitatea controlului proprietarului asupra pretului si detaliilor propriei oferte, datorita lipsei unui contract intre el si agentia ce l-a sunat sau i-a trecut pragul. Daca aveti norocul sa dati insa peste un neprofesionist, aveti toate sansele ca acesta sa va compromita tranzactia. In fond este o chestie de etica.
Am lucrat multi ani in intermediere si cunosc multi agenti si agentii imobiliare ce lucreaza cu succes in acest sistem. Asigurati-va ca ati dat peste agentii potriviti, dati-le toate informatiile necesare, solicitati date despre planul lor de marketing, semnati contracte sau acorduri ce va asigura ca informatia va circula corect catre clientii interesati.
Sfatul meu: Inainte sa va hotarati sa lucrati cu agentii imobiliare faceti o selectie cat mai stricta a acestora, cautati recomandari si nu solicitati agentia din capatul opus al orasului. Solicitati apoi linkurile anunturilor agentiilor, verificati veridicitatea lor. Mult succes!
Reprezentarea imobiliara exclusiva presupune existenta unui mandat de reprezentare dat de catre proprietar agentului imobiliar in cadrul procesului de tranzactionare. Asemuiesc, in aceasta situatie, rolul agentului imobiliar cu cel al doctorului sau avocatului de familie cunoscut din filmele de odinioara. Contractul de reprezentare, precum si relatia de lucru client-agent sunt doumente foarte clare, nimic nelasand loc de interpretari.
O caracteristica importanta ar fi faptul ca numai acest agent se ocupa de tranzactionarea proprietatii, insa, atentie, alti agenti si clientii acestora nu sunt exclusi de la tranzactionare. Comisionul este perceput doar de la vanzator, agentul de listing oferind, de obicei, oricarui alt agent ce vine cu cumparatorul un procent din comisionul sau.
Agentul ofera clar loialitate vanzatorului. Paleta de servicii este extrem de larga, agentul punand la dispozitie vanzatorului analiza de piata comparativa, un plan clar de marketing, o strategie de vanzare, rapoarte de activitate, feed-back dupa vizionari si multe alte unelte interesante.
Intre agent si clientul vanzator se creeaza o relatie de incredere. Demersurile agentului imobilar, inclusiv cele financiare, sunt mult mai ample, avand in vedere cadrul existent intre cele doua parti.
Ceea ce imi pare extrem de important pentru un vanzator este faptul ca, in acest sistem, informatia curge unitar catre potentialii cumparatori. Agentul de listing asigura vizibilitate ofertei pe canalele de publicitate, inclusiv in cadrul comunitatii agentilor imobiliari, iar daca masa critica a acestora este atinsa atunci in mod cert clientii interesati au parte de o prezentare profesionista a ofertei.
Din pacate in Romania putini agenti au imbratisat acest sistem de lucru. Sper insa ca cei interesati de servicii imobiliare de inalta calitate sa isi doreasca o astfel de abordare.
Sunt constient ca am efectuat doar o lapidara trecere in revista a modului in care lucreaza agentul imobiliar. Mai sunt agenti ce urmeaza doar cumparatorul, cautand dedicat imobile pentru acesta, mai sunt closerii, cei ce inchid dealurile, mai sunt…
…indiferent de sistem, va urez sa intalniti un agent imobiliar profesionist, acel om ce isi face jobul dand dovada de etica si caracter.
In fond a fi profesionist inseamna a fi etic…