Pregătirea locuinței pentru vânzare este un pas care trebuie tratat cu multă seriozitate, dacă îți dorești ca proprietatea să atragă cât mai mulți cumpărători și să se vândă într-un timp scurt cu cel mai bun preț. Am discutat pe larg acest subiect în cadrul webinarului “Întreabă expertul” alături de un specialist activ pe piața rezidențială încă din 2009. Invitatul nostru a fost Victor Ion, Președinte Anterior al Asociației Profesionale a Agenților Imobiliari din România (APAIR).
Iată care au fost recomandările sale pentru cei care vor să-și pună apartamentul sau casa în cea mai bună lumină pentru vizionare.
1.Curățenie și eventuale îmbunătățiri
Este important să faci curățenie generală în apartament sau în casă înainte să faci fotografiile care vor fi folosite pentru promovarea proprietății sau înainte de o vizionare, mai ales dacă încă locuiești la acea adresă în perioada în care locuința este deja scoasă pe piață.
Mici îmbunătățiri precum schimbarea perdelelor, adăugarea unor corpuri de iluminat sau vopsirea pereților, de preferat în alb sau bej, nu sunt costisitoare și pot face spațiul să pară mai atractiv în ochii cumpărătorului.
Uneori investiții mai consistente se pot traduce în final într-un preț mai mare, dar trebuie să alegi cu mare atenție lucrurile pe care vei da banii. Nu orice îmbunătățire majoră îți va aduce garantat un avantaj în fața cumpărătorului.
“Dacă tu ai o proprietate care este îmbunătățită în proporție de 90% și mai are o singură cameră în care nu s-a făcut nimic, atunci merită să o faci și pe aceea. Dacă ai doar o bucătărie sau o cameră făcută și restul locuinței trebuie luat de la zero, de multe ori ajungi să-ți scoți doar investiția”, ne-a explicat Victor Ion, în cadrul webinarului “Întreabă expertul”.
În cazul în care te gândești să investești în gresie sau faianță nouă pentru baie și bucătărie, nu pierde din vedere faptul că fiecare proprietar în parte își personalizează locuința după bunul plac, iar gusturile diferă.
2. Miros plăcut în locuință
La vizionare un detaliu care poate ție nu ți se pare deosebit de relevant poate să-l îndepărteze pe un potențial cumpărător.
Aerisirea spațiilor este necesară, iar dacă vrei să faci un efort în plus poți să te asigură că locuința miroase bine și devine, astfel, și mai primitoare. În acest caz fie apelezi la odorizante de cameră care miros a scorțișoară, levănțică sau flori, fie pui la cuptor câteva fursecuri înainte să ajungă la vizionare potențialul cumpărător.
Atenție! Nu trebuie să exagerezi cu odorizantele, ci mai degrabă să te asiguri că locuința are un miros plăcut, dar și subtil.
“Trebuie să fie un ambient plăcut și să discuți, nu să faci o prezentare în 3-4 minute. Să stai 20 de minute în care să-ți cunoști clientul, să vezi exact ce-i place, ce nu-i place, ce obiecții sunt în legătură cu proprietatea”, a spus invitatul nostru în cadrul webinarului.
3. Animale de companie
Dacă ai animale de companie, mai ales câini sau pisici, trebuie să acorzi chiar mai multă atenție curățeniei, în special în cazul în care nu ai eliberat încă locuința.
“Dacă avem animale de companie de talie mare, personal recomand o curățenie mai amănunțită și, în momentul în care sunt prezentările, proprietarul să iasă cu animalul la plimbare. Sunt persoane cărora le este frică sau există persoane alergice”, a explicat Victor Ion.
Întâlnim mai des alergii la pisici în rândul potențialilor cumpărători, așa că dacă ai pături puse, de exemplu, pe canapele pe care acestea dorm și lasă păr este important să le strângi înainte de vizionare, să reduci pe cât este posibil eventualul disconfort al celui care urmează să-ți viziteze locuința.
4. Mobilată sau nemobilată
Când vrei să scoți locuința la vânzare trebuie să te gândești foarte bine ce intenționezi să faci cu toate piesele de mobilier pe care le ai în casă sau în apartament.
Tinerii preferă, în general, mobilierul făcut la comandă, cât mai nou, așa că dacă vrei să vinzi repede apartamentul bunicilor cu mobilă din ’80-’90 care a văzut zile mai bune, poate ar fi mai bine să-l debarasezi complet.
În cazul în care mobilierul este în stare bună, lucrurile se schimbă. Dacă vinzi locuința mobilată, iar piesele sunt de calitate, atunci diferența de preț față de o proprietate nemobilată poate să plece de la 2.000 de euro și să ajungă și la 10.000 de euro în cazul unei case.
“Dacă avem un mobilier făcut la comandă, cu 1-2 ani în urmă, de bună calitate, atunci putem să punem accent pe preț, nu ca și cum ar fi totul nou, dar aduce valoare imobilului când facem analiza de preț, cât timp se vinde integral, te muți doar cu lucrurile personale în casă”, le-a explicat Președintele Anterior APAIR celor care au participat la webinarul organizat de Imobiliare.ro.
Aspecte importante de luat în considerare în cazul mobilierului sunt materialul din care a fost făcut acesta și gradul de uzură. “Am avut situații de oameni care au cumpărat în tot felul de proiecte rezidențiale noi, au investit mult în mobilier, nu s-au acomodat cu zona și s-au hotărât să vândă. Dacă tu ai investit 10.000 de euro și ai locuit acolo doar două luni, te poți duce cu suma spre cea investită pentru că este relativ nou, gradul de uzură este mic. Dacă locuiești 10 ani într-un apartament, nu poți să spui că ai dat 5.000 de euro și acum vrei tot 5.000. Acolo folosești mobilierul ca bonus sau într-o negociere”, ne-a mai explicat Victor Ion.
Citește și: Casă, dulce casă – zona periurbană, o alternativă tentantă pentru românii din marile orașe
Citește și: Vreau să cumpăr o casă. Cum mă asigur că nu iau țeapă? Avocatul te învață ce să verifici – VIDEO
Citește și: De ce se scumpesc locuințele? Un economist explică principalii factori care fac prețurile să crească